يعرض 1 - 10 نتائج من 3,724 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.79s تنقيح النتائج
  1. 1
    أخبار
  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Electronic Marketing in Revitalizing the Tourism Sector: An Analytical Survey of the Opinions of a Sample of Workers in Travel and Tourism Companies in the City of Mosul. (English)

    المصدر: Muthanna Journal of Administrative & Economics Sciences; 2024, Vol. 14 Issue 2, p99-109, 11p

    Abstract (English): This research aims to identify e-marketing's role in activating the tourism sector to achieve communication and success, which requires companies to have e-marketing to contain and absorb all the changes surrounding them. Nowadays, electronic marketing represents the informational cover to accommodate the environmental changes that link companies with their external environment and internal, leading to the validity of its approved decisions. The research problem was identified based on an extrapolation of the reality of the companies researched and given the lack of electronic marketing channels available to tourists on the Internet and electronic channels, especially in Iraq. Through the field study, researchers found a marked weakness in using E-Marketing in a way reflected in the revitalization of the tourism sector. (Travel and tourism companies in the city of Mosul) were chosen as a research community, and a group of workers was intentionally selected as a sample for research. After ensuring its validity and stability as a primary tool for collecting field-side data, the researchers approved the questionnaire form. The five-point Likert scale was used to measure the research variables. The primary data were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences Applications (SPSS). The following statistical methods were used (arithmetic mean, standard deviation, and weighted mean multiple simple correlation coefficient and simple and multiple regression(. The research was strengthened by a set of hypotheses tested through a set of statistical analyses that reflected the reality of those hypotheses, positive or negative, to arrive at a conclusion supporting the main hypotheses. The researchers reached a set of conclusions. The most significant of these conclusions is that electronic marketing reduces the time required to transmit information, identifies customers' needs and desires, and responds quickly and effectively, reflecting positively on customer satisfaction and improved organization performance. In line with the content of the conclusions, the researchers reached a set of recommendations, the most important of which was the need to increase government support for the tourism sector by issuing legislation and laws related to marketing activities via the Internet in a manner that ensures the transfer of companies' business from traditional work to the electronic. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث إلى التعرف على الدور الذي يلعبه التسويق الالكتروني في تنشيط القطاع السياحي لتحقق التواصل والنجاح، وذلك يتطلب من الشركات امتلاك التسويق الالكتروني لكي تحتوي وتستوعب مجمل التغيرات التي تحيط بها، ويمثل التسويق الالكتروني اليوم الغطاء المعلوماتي لاستيعاب التغييرات البيئية التي تربط الشركات مع بيئتها الخارجية والداخلية، مما يقودها بالتالي الى صحة قراراتها المعتمدة. وتم تحديد مشكلة البحث بناء على استقراء واقع الشركات المبحوثة ونظرا لقلة قنوات التسويق الالكتروني المتاحة للسائحين على الانترنت والقنوات الالكترونية وخاصة في العراق، ومن خلال الدراسة الميدانية التي قام بها الباحثان اذ تبين ضعف ملحوظ في ممارسات استخدام التسويق الالكتروني على نحو انعكس على تنشيط القطاع السياحي، وتم اختيار شركات السفر والسياحة في مدينة الموصل كمجتمع للبحث، وتم اختيار مجموع من العاملين بطريقيه قصدية كعينة للبحث، واعتمد الباحثين استمارة الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها كأداة رئيسية لجمع بيانات الجانب الميداني، وتم استخدام مقياس ليكرت الخماسي لقياس متغيرات البحث، وتم تحليل البيانات الأولية باستخدام الحزمة الاحصائية لتطبيقات العلوم الاجتماعية (SPSS) وتم الاستعانة بالأساليب الاحصائية التالية (الوسط الحسابي والانحراف المعياري والوسط الموزون ومعامل الارتباط البسيط المتعدد والانحدار البسيط والمتعدد). وتم تعزيز البحث بمجموعة من الفرضيات التي تم اختبارها من خلال جملة من التحاليل الاحصائية التي عكست واقع تلك الفرضيات بالإيجاب او النفي للوصول الى النتيجة التي تدعم الفرضيات الرئيسية للبحث، وقد توصل الباحثين الى جملة من الاستنتاجات كان من اهمها، أن للتسويق الالكتروني أثر في تقليص مقدار الوقت اللازم لنقل المعلومات، وكذلك التعرف على حاجات الزبائن ورغباتهم والاستجابة لها بشكل سريع وفعال مما انعكس بإيجابية على رضا الزبائن وتحسين أداء المنظمة، واتساقا مع مضمون الاستنتاجات فقد توصل الباحثين الى مجموعة من التوصيات كان من اهمها، ضرورة زيادة الدعم الحكومي للقطاع السياحي من خلال إصدار التشريعات والقوانين ذات العلاقة بالأنشطة التسويقية عبر شبكات الانترنت وبما يضمن انتقال أعمال الشركات من العمل التقليدي إلى الالكتروني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Muthanna Journal of Administrative & Economics Sciences is the property of Muthanna Journal of Administrative & Economics Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10