يعرض 1 - 10 نتائج من 91 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.33s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: المجلة العالمية للتسويق الإسلامي .- 2013 ، مج 2 ، ع 2 ، ص ص 39 - 53.

  3. 3
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: وسمي، أحمد حسن, مؤلف

    المصدر: مجلة الكوفة للعلوم القانونية والسياسية. مج14, ع50:485-511

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: International strategic options affecting the size of foreign investment in Jordan. (English)

    المصدر: Global Journal of Economics & Business; Aug2020, Vol. 9 Issue 1, p66-78, 13p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): The study aimed to discover the impact of international strategic options on the size of foreign investment in Jordan, the study examined the impact of following international strategic options: (licenses, concessions, contracts), on the size of foreign investments in Jordan: (size of exports, size of imports, size of profits), the study used the descriptive analytical method, study population consisted of foreign employees in that companies that working in Jordan. convenience sample was used, special questionnaire was designed to survey the sample opinions, and collect study data, the study distributed (410) questionnaires on the study sample, the study carried out a survey study to ensure the representative sample, (391) questionnaires were retrieved, SPSS package and statistical methods were used, the study showed a set of results, including: the arithmetic averages ranged were between (4.501 - 4.121) and they all come within a (high) degree, and that the highest arithmetic mean in the international strategic options for entering international markets was for the factor (contracts), the degree of the “contract” factor was "a high", and that the lowest arithmetic mean in the international strategic options for entering international markets was the “concession” factor with arithmetic average (4.121) which is (high) although, the study also showed the highest mean of the dependent variable - the volume of foreign investments was “exports ” with value (4,351) and this value is classified according to the adopted scale is (high), and the profit size factor came in the last rank with an arithmetic average of (3.781), in the light of the results of the study, the following recommendations have been formulated: the necessity of attention and care of governmental and private organizations to take care of facilitating legal, administrative and economic procedures to encourage and attract foreign investment to Jordan, facilitating restrictions and procedures of all kinds in front of the movement of exports and imports from / to Jordan, and increasing the interest of foreign companies in international products that are produced in Jordan to make them competitive products in international markets.. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى كشف أثر الخيارات الاستراتيجية الدولية على حجم الاستثمارات الأجنبية في الأردن، تنأ ولت الدراسة الخيارات الاستراتيجية الدولية التالية: )التراخيص، الامتياز، العقود(، أثرها على حجم الاستثمارات الأجنبية في الأردن من حيث )حجم الصادرات، حجم الواردات، حجم الأرباح(، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، تكون مجتمع الدراسة من موظفي الشركات الأجنبية التي تمارس نشاطاتها التجارية المملكة الأرد نية ) الهاشمية، استخدمت الدراسة العينة الملائمة، تم تصميم استبانة خاصة لاستطلاع اراء عينة الدراسة وجمع بيانات الدراسة، وزعت الدراسة ) 410 استبانة على موظفي الشركات الأجنبية العاملة في الأردن، وقد جاء هذا التحديد بناء على دراسة استطلاعية أجراها الباحث لتحديد عينة الدراسة، وللتأكد من مدى تمثيل العينة وتخصصها في موضوع الدراسة، وقد تم استرجاع ) 391 ( استبانة، وبعد تفحصها وتدقيقها تبين أن جميعها صالح للمعالجة والطر ق والأساليب الاحصائية التي تتناسب مع بيانات SPSS الاحصائية، ما نسبته ) 95 %( من مجموع الاستبانات التي تم توزيعها، تم استخدام حزمة الدراسة، وبعد إجراء المعالجات ا لاحصائية ا لأزمة أظهرت الدراسة مجموعة من النتائج من بينها: أن معدل المتوسطات الحسابية ت رأ وحت قيمها ما بين 4.121 ( وهي جميعها تأتي ضمن درجة )مرتفع(، وأن أعلى متوسط حسابي في الخيارات الاستراتيجية الدولية لدخول ا لأسوا ق الدولية كان لعامل - 4.501( )العقود( حيث بلغ متوسطة الحسابي ) 4.501 ( وبهذه القيمة تكون درجة عامل العقود " درجة مر تفع"، وأن أقل متوسط حسابي في الخيارات الاستراتيجية الدولية لدخول ا لأسوا ق الدولية كان لعامل )الامتياز( حيث بلغ مت وسطها الحسابي ) 4.121 ( وهو بدرجة )مرتفع( بالرغم من أنه أقل قيمة من قيم الخيارات الاستراتيجية الدولية لدخول ا لأسوا ق الدولية، كما بينت الدراسة أعلى متوسط حسابي لعوامل المتغير التابع - حجم الاستثمارات الأجنبية - كان لعامل )الصادرات( حيث بلغت قيمته ) 4.351 ( وهذه للمقياس المعتمد )مرتفع ً القيمة تصنف وفقا (، وأن عامل حجم الأرباح جاء في الم رتبة الأخيرة بمتوسط حسابي مقداره ) 3.781 ً ( علما بأن هذه القيمة هي قيمة مرتفعة ولكنها هي الأقل من بين قيم عوامل المتغير التابع. وعلى ضوء نتائج الدراسة فقد تم صياغة التوصيات التالية: ضرورة اهتمام ورعاية الجهات الحكومية والخاصة ذات العلاقة بتسهيل الاجراءات القانونية والادارية والاقتصادية لتشجيع وجذب الاستثمارات الأجنبية للأردن، وتسهيل القيود والاجراءات بجميع أ نواعها أما م حركة الصادرات والواردات من / إلى الأردن للدول الاخر ى حيث أثبتت الد راسة أهمية هذا الجانب، واهتمام الشركات الأجنبية في المنتجات الدولية التي يتم انتاجها في الأردن لجعلها منتجات منافسة في ا لأسوا ق الدولية، حيث أثبتت الدراسة مستوى عالي لهذا الجانب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Global Journal of Economics & Business is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of the Franchise contract in the internatiobalization of brands. (English)

    المؤلفون: الهام جهاد صالح

    المصدر: International Journal of Islamic Marketing; Feb2023, Vol. 12 Issue 1, p113-145, 33p

    Abstract (English): This study focuses on the commercial franchise contract and its significance in promoting trademarks worldwide, specifically in Jordanian, Egyptian, and Saudi legislation. The study highlights the contract's role in brand development and globalization. It concludes with recommendations, including the need for specialized legislation to regulate commercial franchise contracts due to their widespread use and impact on both parties involved. The study proposes legislative intervention to address issues that were not previously covered. The Jordanian Unfair Competition and Trade Secrets Law of 2000 is identified as suitable for Arab societies, with a focus on technology transfer and control. The study also suggests promoting research through seminars, workshops, and training programs to address issues related to technology transfer contracts. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تناولت في هذه الد ا رسة موضوع " عقد الإمتياز التجاري ودورة في إيصال العلامات التجارية إلى العالمية " في كل من القانون الأردني د ا رسة مقارنة مع التشريع المصري والسعودي بالوقوف على نصوص المواد القانونية الناظمة لعقد الامتياز التجاري باعتباره صوره من صور عقود نقل التكنولوجيا وذلك من خلال التعرض الى توضيح ماهية عقد الامتياز التجاري وآثاره بين أط ا رف العلاقة العقدية ونعرج من خلال هذه الد ا رسة على أهمية العقد ودوره في تطوير ونشر العلامة التجارية و إيصالها للعالمية . وفي نهاية هذه الد ا رسة تم وضع مجموعة من التوصيات من أبرزها ضرورة وضع تشريع خاص ينظم عقد الامتياز التجاري نظ ا ر لشهرته الواسعة وكثرة استخدامه بين الأف ا رد بشتى الدول ودوره الكبير في نشر العلامة التجارية وتطويرها وأثره الايجابي على أط ا رفه معاً والحرص على التدخل التشريعي لتنظيم المسائل التي لم يتعرض لها قانون المنافسة غير المشروعة والأس ا رر التجارية الاردني لعام 2000 م بحيث تلائم الواقع في المجتمعات العربية، لضمان النقل الحقيقي للتكنولوجيا الذي يمنح السيطرة والتمكن التكنولوجي مع العمل الجاد على منح موضوع عقود النقل التكنولوجي وكل المسائل المتعلقة به اهتماماً واسعاً من قبل جهات البحث المختلفة بمختلف الوسائل بما في ذلك عقد الندوات وتنظيم ورش العمل وب ا رمج التدريب العملية حول موضوع عقد الامتياز التجاري ودوره في تنمية الاقتصاد واثره الايجابي على جميع اط ا رف العلاقة العقدية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The shop is in a sports sponsorship contract. (English)

    المصدر: Al- Mouhakiq Al-Hilly Journal for Legal & Political Science; 2021, Vol. 13 Issue 3, Preceding p555-588, 35p

    Abstract (English): The sports sponsorship contract is one of the most important contracts for financing activities, bodies and people in the sports field through what it provides in terms of material or financial support for them, in a manner that benefits the sponsor, whether it is a material benefit in the field of marketing for its products and services, or the moral benefit through its spread and famous name, This contract is attached to a specific place, which is the second pillar of the contract, and it is the thing to which the right is returned or the thing over which the right holder exercises his powers. It is double, so for the sports sponsor the shop is to market its services and products, and for the sports pasture it is the opposite. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يُعد عقد الرعاية الرياضية من اهم عقود تمويل الانشطة والهيئات والاشخاص في المجال الرياضي من خلال ما يقدمه من دعم مادي أو مالي لها ، بالشكل الذي يعود بالمنفعة للجهة الراعية سواء كانت منفعة مادية في مجال التسويق لمنتجاته وخدماته ، أو المنفعة المعنوية من خلال انتشاره واشتهار اسمه ، ويرد هذا العقد على محل معين ، وهو الركن الثاني من أركان العقد ، وهو عبارة عن الشيء الذي يرد عليه الحق او الشيء الذي يمارس عليه صاحب الحق سلطاته ، وهو يكون مزدوجاً ، فبالنسبة للراعي الرياضي يتمثل المحل في التسويق لخدماته ومنتجاته ، وبالنسبة للمرعي الرياضي فيكون هو المقابل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al- Mouhakiq Al-Hilly Journal for Legal & Political Science is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7

    الوصف: إن القانون الوطني للدولة المضيفة هو القانون الطبيعي الواجب التطبيق على عقود الاستثمار التي تبرمها مع الأجانب وذلك بناء على تكييفها كعقود ادارية، استناداً إلى فكرة السيادة التي تقتضي عدم خضوع الدولة لقانون آخر غير قانونها ، ولما تمليه عقود الاستثمار الدولية من اشكاليات والقانون الواجب التطبيق عليها لما لها من أهمية في التنمية وبخاصة في دول العالم النامي

    نوع المادة: eBook.

    الموضوعات: Contracts, Investments

    تصنيفات: LAW / Contracts

    PDF النص الكامل
  8. 8
  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: What is an insurance agent Qassem Raheem Odeh. (English)

    المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; Mar2022, Vol. 55 Issue 14, p348-379, 32p

    Abstract (English): The insurance agent is the person authorized to work by the Insurance Bureau to practice the insurance activity on behalf of one of the insurance companies. In addition to that, he must be subject to a specific certificate. The insurance agent undertakes marketing the insurance business for the insurance company for which he works, as well as concluding contracts. The insurance agent must work according to the powers specified in the agency contract between him and the insurance company. The insurance agent is one of the mainstays in the national economy due to the increase in the insurance company's revenues. Given the importance of the insurance agent's activity, it is therefore subject to supervision and direction by the Insurance Bureau and the insurance company, with the aim of preventing him from committing violations or any fraud . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): وكيل التامين هو الشخص المرخص له بالعمل من قبل ديوان التامين لمزاولة نشاط التامين عن احدى شركات التامين ويشمل الشخص الطبيعي والمعنوي، والذي يجب ان تتوفر به شروط معينة حتى يحق له مزاولة نشاط التامين ويجب ان يتسم بالخبرة والمهارة والكافة المهنية بأعمال التامين كما يجب ان يكون حاصل على شهادة معينة بالإضافة الى ذلك ان يكون خاضع لدورت تدريبية . ويتولى وكيل التامين تسويق اعمال التامين لصالح شركة التامين التي يعمل لحسابها وكذلك ابرام العقود ويجب على وكيل التامين ان يعمل وفق الصلاحيات المحددة بعقد الوكالة بينه وبين شركة التامين، ويعد وكيل التامين احد الدعامات الاساسية في الاقتصاد الوطني وذلك بسبب زيادة ايرادات شركة التامين. ونظراً لأهمية نشاط وكيل التامين لذلك انه يخضع للرقابة والتوجيه من قبل ديوان التامين وشركة التامين وذلك بقصد منع ارتكابه للمخالفات او اي عملية احتيال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: EL MEKKI, ESSEBBAGH

    المصدر: Revue Electronique Internationale Pour la Publication de Recherches Juridiques; Winter2024, Vol. 4 Issue 19, p38-51, 14p

    مستخلص: Real estate revitalization operations are considered one of the most important foundations on which any country builds to achieve economic and social development. It is a field known for the involvement of multiple parties, including real estate developers and banks, and the strong relationship that binds them in carrying out these operations, based on emerging financing contracts between them. However, sometimes these contracts become subject to disputes, opening the door for another entity, represented by the judiciary, to intervene in these operations in order to assert its control over these contracts in an attempt to achieve the desired balance between banks and real estate developers. Sometimes, it decides to uphold the obligations placed on each of them, such as ensuring that. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Revue Electronique Internationale Pour la Publication de Recherches Juridiques is the property of Revue Electronique Internationale Pour la Publication de Recherches Juridiques and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)