يعرض 1 - 10 نتائج من 98 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.48s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The degree of common dimensions inclusion in the content of the Holy Qur’an course and its interpretation in secondary education - the first common year - the paths system in Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المؤلفون: نورة صالح القحطا

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Jul2023, Vol. 10 Issue 78, p210-248, 39p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): The current research is aimed to identify the degree of inclusion of common dimensions in the content of the Holy Qur’an curriculum course and its interpretation in secondary education، the first common year - the paths system in Kingdom of Saudi Arabia، and this research used the descriptive approach to achieve this objective which is represented by the (content analysis) approach، where an analysis card was built based on the indicators of the components of the common dimensions، issued by the Education and Training Evaluation Commission. The analysis card in its final form consisted of (45) paragraphs، and this tool was applied to the content of the Holy Qur’an course and its interpretation، edition 1444H (2022) for secondary education، the first common year، the tracks system، then the data was analyzed by means of frequencies، and percentages were calculated. The study concluded that the degree of inclusion of common dimensions in the content of the Holy Qur’an Curriculum course and its Interpretation and It was available in varying degrees، as the total frequencies of the components of the common dimensions in the course of the Holy Qur’an and its interpretation for secondary education in the Common First Year in Kingdom of Saudi Arabia reached (188) times، with an average percentage of (33.3%)، which is a low degree of inclusion، as the value dimension comes in the first place with frequency of (112) times، at a rate of (59.6%)، followed by the dimension of skills، with a frequency of (62) times، at a rate of (33.0%)، and in the last comes the dimension of curriculum priorities; As the least common dimensions، in terms of inclusion، in the course of the Holy Qur’an and its interpretation for secondary education، the first common year in the Kingdom of Saudi Arabia. In the light of the results، the researcher recommended recommendations، most important: adopting the indicators of the components of the common dimensions that the study reached when analyzing the content of the Holy Qur’an course and its interpretation for the secondary stage، and taking into account the logical balance in including the common dimensions together in the content of the course of the Holy Qur’an curriculum and its interpretation، and all Islamic education courses، in the stages different educational. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث احلالي إىل حتديد درجة تضمني األبعاد املشرتكة يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه يف التعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة – نظام املسارات – يف اململكة العربية السعودية، ولتحقيق هذا اهلدف اتبع هذا البحث املنهج الوصفي؛ ممثلًا بأسلوب )حتليل احملتوى(، حيث بُنيت بطاقة للتحليل اعتمادًا على مؤشرات مكونات األبعاد املشرتكة، الصادرة من هيئة تقويم التعليم والتدريب، وقد تكونت بطاقة التحليل يف صورتها النهائية من )45( فقرة، وطبقت هذه األداة على حمتوى مقرر القرآن الكريم وتفسريه طبعة 1444هـ 2022م للتعليم الثانوي، السنة األوىل املشرتكة، نظام املسارات، ثم حللت البيانات عن طريق التكرارات، وحساب النسب املئوية. وتوصلت الدراسة إىل أن درجة تضمني األبعاد املشرتكة يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه؛ قد توافرت بدرجات متفاوتة، حيث بلغ إمجالي تكرارات مكونات األبعاد املشرتكة مبقرر القرآن الكريم وتفسريه للتعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة يف اململكة العربية السعودية )188( تكرارا مبتوسط نسبة مئوية )%33.3(، وهي درجة تضمني منخفضة، حيث يأتي بُعدُ القيم باملرتبة األوىل، بتكرار )112( وبنسبة )%59.6(، ويليه بُعد املهارات بتكرار )62( وبنسبة )%33.0(، ويأتي يف األخري بُعد أولويات املنهج؛ كأقل األبعاد املشرتكة من حيث التضمني، مبقرر القرآن الكريم وتفسريه للتعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة يف اململكة العربية السعودية. ويف ضوء النتائج أوصت الباحثة بوصايا أبرزها: اعتماد مؤشرات مكونات األبعاد املشرتكة اليت توصل إليها البحث عند حتليل حمتوى مقرر القرآن الكريم وتفسريه للمرحلة الثانوية، ومراعاة التوازن املنطقي يف تضمني األبعاد املشرتكة جمتمعةً يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه، ومجيع مقررات الرتبية اإلسالمية، يف املراحل التعليمية املختلفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A critical reading of the artworks of Saudi artists through the theory of Erwin Panofsky. (English)

    المصدر: Al-Academy; 2023, Issue 108, p299-314, 16p

    مصطلحات موضوعية: ART criticism, THEMES in art, ART theory, ART education, CURRICULUM

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): This study deals with the subject of art criticism by using Erwin Panofsky's theory to analyze a few Saudi artists' works. The study aims to identify Panofsky's theory and provide criticism of some Saudi artworks using it. The importance of the study is that it enriches the field of art criticism in the Kingdom of Saudi Arabia and helps critics and artists in using Panofsky’s theory to analyze artworks. The study sample consists of six artworks produced in 2021 by six contemporary Saudi artists. In the theoretical section, the study dealt with several topics; first, is art criticism, the second part presents Panofsky’s theory with its three stages, the final part deals with the beginning of Saudi art until present time and its sources of inspiration. The study at first, used a descriptive approach to describe the artworks and forming the theoretical framework. Then the analytical approach for applying the theory in the analysis of artistic works. The study concluded that Art Criticism is a very essential elements in influencing Fine Arts. Also, it helps artists to improve their methods. As for recommendations, it illustrates the need for updating art education curriculum, in addition to adding lessons in Art Criticism. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تتناول الدراسة موضوع النقد الفني باستخدام نظرية إروين بانوفسكي لتحليل عدد من أعمال الفنانين السعوديين. وتهدف إلى التعرف على نظرية بانوفسكي وتقديم قراءة نقدية ألعمال التشكيليين السعوديين على ضوئها، تبرز أهمية الدراسة في كونها تثري مجال النقد الفني في اململكةالعربيةالسعودية، وتساعد النقاد والفنانين في استخدام نظرية بانوفسكي لتحليل األعمال الفنية، كما تحددت ال عينة في ستة أعمال فنية أنتجت عام ٢٠٢١ لستة فنانين سعوديين معاصرين. تناولت الدراسة في الجانب النظري عدة موضوعات: األول النقد الفني، أما املبحثالثاني فيعرض نظريةبانوفسكي بمراحلها الثالث،ويتناول املبحث األخير تاريخ بداية الفن السعودي حتى الوقت الحاضر ومصادر اإللهام فيه. اتبعت الدراسة املنهج الوصفي لوصف األعمال الفنيةوتشكيل اإلطار النظري. و املنهج التحليلي لتطبيق النظرية في تحليل األعمال الفنية. و قد خلصتالدراسةإلى عدة نتائج منها أن النقد الفني عنصر أساس ي للغايةفيالتأثير علىالفنون الجميلة، كما أنه يساعد الفنانين على تحسين أساليبهم. أما التوصيات فهي تشير إلى ضرورة تحديث مناهج التربية الفنيةوإضافةدروسفيالنقد الفني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Academy is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effectiveness of a teaching method based on the accelerated learning approach in developing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence among secondary school students in Riyadh. (English)

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Nov2022, Vol. 9 Issue 62, p54-82, 29p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): This research aimed to build a teaching method based on the rapid learning approach and its effectiveness in developing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence among a sample of first-year secondary school students in Riyadh, consisting of (50) students. 25) students, who studied using the teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence, and the other was a control group, the number of its members was (25) students, who studied in the traditional way of teaching the jurisprudence course. To achieve the objectives of the research, a teaching method based on the rapid learning approach was built that includes a prescribed unit of study in jurisprudence, and a tool was prepared that consisted of testing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence. After applying the search tool before and after, the search results showed the following: 1- Building a teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence for first graders of secondary school. 2- There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the conceptual comprehension test in jurisprudence afterwards in favor of the mean scores of the experimental group. 3- There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the conceptual comprehension test in jurisprudence in favor of the average post application scores. 4- The teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence is characterized by a high impact size and a statistically acceptable degree of effectiveness in developing all levels of conceptual comprehension in jurisprudence among first-year secondary students in Riyadh. In light of the research findings, a set of recommendations were mentioned, and a number of research and studies were suggested. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هَدَف لبحث إىل بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع وفاعليته يف تنمية مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى عينة من طالب الصف األول من املرحلة الثانوية مبدينة الرياض، قوامها )50 )طالبًا وزّعوا عشوائيًّا على جمموعتني: األوىل جتريبيَّة، وبلغ عدد أفرادها )25 )طالبًا درسوا باستخدام األسلوب التدريسي القائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه، واألخرى ضابطةٌ، بلغ عدد أفرادها )25 )طالبًا درسوا بالطريقة التقليدية يف تدريس مقرر الفقه. ولتحقيق أهداف البحث تَمَّ بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع يتضمن وحدة دراسية مقرَّرة يف الفقه، وإعداد أداة متثَّلت يف اختبار مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه. وبَعْدَ تطبيق أداة البحث قَبْليًّا وبَعْديًّا، أظهرت نتائج البحث ما يلي: 1 -بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه لدى طالب الصف األول من املرحلة الثانوية. 2 -وجودفرق ذي داللة إحصائيَّةبني متوسطي درجات طالب اجملموعتني التجريبية والضابطة يف اختبار االستيعاب املفاهيمي يف الفقه بعديًا لصاحل متوسط درجات اجملموعة التجريبية. 3 -وجود فرق ذي داللة إحصائيَّة بني متوسطي درجات طالب اجملموعة التجريبية يف التطبيقني القبلي والبعدي الختبار االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لصاحل متوسط درجات التطبيق البعدي. 4 -يتصف األسلوب التدريسي القائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه حبجم تأثري مرتفع ودرجة فاعلية مقبولة إحصائياً يف تنمية مجيع مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى طالب الصف األول الثانوي مبدينة الرياض. ويف ضوووووء ما تولووووَّل إليه البحث من نتائج، تَم ذكر جمموعة من التَّولو، واق ا عدد من البحوث والدّراسات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Appropriate Grammatical Topics for Non- Arabic Speakers. (English)

    المؤلفون: محمد مقبل اللهيب

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p36-42, 7p

    Abstract (English): The aim of this research is to determine appropriate grammatical topics for advanced level learners of Arabic as a second language and measure their mastery of them. In this vein, the descriptive method is applied, as it seems to be the most appropriate one to meet the aims of the study. First, the researcher prepared a questionnaire to determine the appropriate grammatical topics for those learners based on several sources. The questionnaire resulted in 16 topics. Accordingly, the researcher constructed a test to measure the extent to which students were familiar with these topics. The test was applied to a sample of fourth-level students at the Arabic Language Institute for Speakers of Other Languages at King Abdul Aziz University. The total number of students was 94, and the results show that their familiarity was high in 10 topics, average in 3 topics, and low in the other 3 topics. The research recommended that these 16 topics should be included in the grammatical curricula for advanced level Arabic learners. Moreover, there should be mechanisms to prevent overlap and recurrence of these topics in the curricula. The research also suggested applying similar studies to beginner and intermediate learners to prepare lists of topics that reflect their levels in all linguistic aspects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى تحديد الموضوعات النحوية المناسبة لطلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، ثم قياس مدى تمكنهم منها، ولتحقيق هذا؛ استخدم الباحث المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع الدراسة، فقام بإعداد استبانة لتحديد الموضوعات النحوية المناسبة لطلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وذلك بالاستفادة من عدة مصادر، وقد توصل البحث إلى قائمة بالموضوعات النحوية المناسب تضمينها بمناهج النحو المقررة على طلاب المستوى المتقدم في برامج تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وقد تكونت هذه القائمة من ستة عشر موضوعا، كما قام الباحث ببناء اختبار لقياس مدى تمكن طلاب المستوى المتقدم بمعهد اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة الملك عبد العزيز من هذه الموضوعات، وقد بلغ عدد عينة الاختبار أربعة وتسعين طالبا، وأشارت النتائج إلى أن نسبة تمكن عينة البحث من الاختبار كانت عالية في عشرة موضوعات، ومتوسطة في ثلاثة صَ البحث إلى عدة ُ ل َ موضوعات منها، ومنخفضة في ثلاثة أخرى. وبناء على هذه النتائج خ نتائج ومقترحات، فقد أوص ى بضرورة تضمين هذه الموضوعات الستة عشر في مناهج النحو المقررة على طلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، بالإضافة إلى وضع آليات تحول دون تداخلها وتكرارها. كما اقترح البحث تطبيق دراسات مماثلة على طلاب المستوى المبتدئ والمتوسط لإعداد قوائم بالموضوعات التي تناسب مستواهم في جميع المهارات اللغوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Consistency Level of Digital Skills Curricula with Saudi National Standards. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 2, p1-7, 7p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): The study aimed to identify the consistency level of Digital Skills curricula content for 5th-grade students in the Kingdom of Saudi Arabia with the national standards for the development of general education curricula in the field of digital technology learning. The study used a descriptive approach (content analysis) and a content analysis card. The card was extracted from the national standards document for digital technology learning (reinforcement level 4-6) (Education and Training Evaluation Commission, 2019). The results indicated that the consistency level of the "Digital Concepts and Applications," the "Computational Thinking and Programming," and the "Digital Citizenship" standards with the content was 8.5%, 138.68%, and 102.7%, respectively. The study offered various recommendations for future studies, and one crucial recommendation was to review all Digital Skills curricula content for all grades in the elementary stage. The study also recommends conducting further studies on the consistency level of computer and information technology curricula content for the intermediate and secondary stages in the Kingdom of Saudi Arabia with the national standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى الت ع رف على مستوى اتساق محتوى مناهج المهارات الرقمَّ ية للصف الخامس الابتدائي في المملكة العربية السعودية مع المعايير الوطنَّية لبناء مناهج التعليم العام في مجال تعلم التقنَّية الرقمَّية، وتبنت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى لتحقيق أهدافها؛ عد ُ حيث أ ت بطاقة تحليل محتوى مستخلصة من وثيقة 6(والمعتمدة من هيئة تقويم - معايير مجال تعلم التقنَّية الرقمَّية)مستوى التعزيز 4 التعليم والتدريب) 2019 (، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى اتساق معايير فرع المفاهيم والتطبيقات الرقمَّية مع المحتوى بلغ 55.8 %، بينما مستوى اتساق معايير فرع التفكير الحوسبي والبرمجة مع المحتوى بلغ 138.7 %، في حين أن مستوى اتساق معايير فرع المواطنة الرقمَّية مع المحتوى بلغ % 102.7 ، وأوصت الدراسة بتوصيات من أهمها: إعادة النظر في محتوى مناهج المهارات الرقمَّ ية للمرحلة الابتدائية، وجعلها تستند على المعايير الوطنَّية لمجال تعلم التقنَّية الرقمَّية ، بالإضافة إلى إجراء دراسات عن مستوى اتساق محتوى مناهج الحاسب وتقنَّ ية المعلومات للمرحلتين المتوسطة والثانوية في المملكة العربية السعودية مع المعايير الوطنَّ ية لبناء مناهج التعليم العام في مجال تعلم التقنَّية الرقمَّية بهدف تحديثها وتطويرها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The availability degree of the of future school's components in Al-Baha region schools and its relation to the school performance. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Oct2020, Vol. 8 Issue 2, p501-521, 21p

    Abstract (English): The study aimed to identify the degree of availability of the elements of the future school in the schools of Al-Baha and its relationship to school performance from the viewpoint of teachers. The researchers used the correlational descriptive approach, and the study was applied to a random stratified sample consisting of (348) female teachers. The study tool was a questionnaire that included (40) items distributed on two domains, namely the domain of the degree of availability of the elements of the future school with (22) items, distributed on four subdomains of (Leadership of the Future School, Teacher of the Future School, Student of the Future School, Curricula of the Future School), and the domain of the school performance level with (18) items. The study showed the following results, the degree of availability of the elements of the future school in the Al-Baha region schools with a medium degree, and the domains were in the following order (the curricula of the future school, the teacher of the future school, the leadership of the future school, the student of the future school), and the level of performance in the schools of the Al-Baha region came on average. In addition, there were statistically significant differences among the means of the responses of the study sample participants to the degree of availability of the elements of the future school in Al-Baha region schools due to the variable of the educational qualification, and no differences attributed to the variable (years of experience, educational stage) appeared. The results also showed a positive correlation between the degree of availability of the elements of the Future School in Al-Baha Region schools, and the level of performance in Al-Baha schools from the point of view of female teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر مقومات مدرسة المستقبل في مدارس منطقة الباحة وعلاقتها بالأداء المدرس ي من وجهة نظر المعلمات. استخدمت الباحثتان رِاسَةِ على عينة طبقية عشوائية مكونة من ) المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت الدّ 348 ( معلمة، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة اشتملت على ) 40 على محورين، وهما محور درجة توافر مقومات مدرسة المستقبل ب ) ً موزعة ً ( فقرة 22 ( فقرة، موزعة على أربعة مجالات )قيادة مدرسة المستقبل، معلمة مدرسة المستقبل، طالبة مدرسة المستقبل، مناهج مدرسة المستقبل(، ومحور مستوى الأداء المدرس ي ب ) 18 ( فقرة، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة توافر مقومات مدرسة المستقبل في مدارس منطقة الباحة كانت بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة كالتالي )مناهج مدرسة المستقبل ، معلمة مدرسة المستقبل ، قيادة مدرسة المستقبل، طالبة مدرسة المستقبل(، وجاء مستوى الأداء في مد ، ً ارس منطقة الباحة متوسطا وظهرت رِاسَةِ لدرجة توافر مقومات مدرسة المستقبل في مدارس منطقة الباحة نة الدّ ِ فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عيّ تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولم تظهر فروق تعزى لمتغير )سنوات الخبرة، المرحلة التعليمية(، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجة توافر مقومات مدرسة المستقبل في مدارس منطقة الباحة، ومستوى الأداء في مدارس منطقة الباحة من وجهة نظر المعلمات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2020, Vol. 21 Issue 2, p95-103, 9p

    مستخلص: The Saudi Ministry of Education in 2019 sought to print out the student book and transform the activity book into an electronic version. Since the activities have an important value, the importance of diagnosis of the benefit and activation of the educational field, and analyzing the obstacles facing this plan and suggesting some solutions, and the importance of Arabic language in the educational system, this study has searched how the Arabic language teachers used the electronic activity book in the primary stage in the upper grades in Riyadh, and to identify the obstacles of activating the electronic activity book, and identifying teacher's suggestions. The researcher visualizes a proposal for these activities by contemplating the results of this study and other similar studies. The study followed the descriptive survey method, and the researcher used the questionnaire as the main research tool, and it was verified of its validity by presenting it to several experts, and reliability by using Cronbach's Alpha. The study sample consisted of 65 teachers of the Arabic language in the primary schools of the Northern Education Office. The results showed that 20% of the teachers did not activate the electronic workbook at all. 30% of those teachers benefited from it in a limited way. Other 30% of those teachers used it frequently. 20% of them used it in a satisfactorily. The results showed that the main obstacles were the teacher's heavy burdens, weakness of input, the weak interaction of students with their teachers, and the lack of teachers' follow-up by the educational departments and supervisors. The study presented a proposal based on a reflection upon the results of this study and similar previous ones. It also offered some recommendations, such as constructing an interactive electronic book for educational activities and experimenting the suggestion then evaluating, developing and generalizing it. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
  9. 9
  10. 10