يعرض 1 - 10 نتائج من 43 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.82s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: العوامل المؤثرة في رضا الطلبة عن التعلم عن بعد بواسطة بلاكبورد في مقرر للفيزياء بجامعة الملك سعود خلال جانحة كورونا (كوفيد - 19). (Arabic)

    المؤلفون: Karim Sawaftah, Walid Abdel

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat; 2023, Vol. 17 Issue 4, p370-383, 14p

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): The spread of the COVID-19 pandemic across the world has disrupted the education process. Most educational institutions have closed and shifted from traditional classroom instruction to online learning platforms to protect students from viral exposures. Students’ satisfaction with online courses is considered a significant factor in predicting the effectiveness and success of online learning. The resulting wide use of online learning calls for an exploration of the factors influencing student’s satisfaction with this mode of learning. The study aimed to explore factors influencing students’ satisfaction with online learning via Blackboard in a physics course at King Saud University. The Course Experience Questionnaire CEQ (Ginns & Ellis, 2007) was applied to explore the satisfaction of 334 undergraduate first year Health Colleges students. The results revealed that there was a positive strong correlation coefficient between students’ satisfaction with online learning of the physics course and all the proposed factors, namely online teaching quality, online resources quality, online appropriate workload, and online students’ interaction, and all of these coefficients were also statistically significant at the 0.01 level. These results show that all the proposed factors significantly, positively, and strongly influenced the students’ satisfaction with online learning of the physics course. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): إن انتشار جائحة كورونا في جميع أنحاء العالم أثر على العملية التربوية، إذ أن معظم المؤسسات التعليمية أغلقت أبوابها وتحولت من التدريس الصفي المعتاد إلى منصات التعلم عن بعد لحماية طلبتها من خطورة هذه الجائحة. يُعتبر رضا الطلبة عن المقررات في التعلم عن بعد عامل حاسم في تحديد مدى فاعلية التعلم عن بعد ونجاحه. إن الاستعمال الواسع للتعلم عن بعد يحتاج إلى استقصاء العوامل المؤثرة في رضا الطلبة عن هذا النوع من التعلم، وذلك من أجل زيادة فعاليته وتحسين بيئته هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء العوامل المؤثرة في رضا الطلبة عن التعلم عن بعد بواسطة بلاكبورد في مقرر للفيزياء بجامعة الملك سعود خلال جائحة كورونا (كوفيد (19). استخدمت الدراسة استبانة جينس وإيليس (2007,Ginns & Ellis) لاستكشاف رضا 334 طالبا وطالبة من طلبة الكليات الصحية الذين يدرسون مقرر للفيزياء في السنة الأولى من دراستهم الجامعية أشارت نتائج الدراسة إلى وجود ارتباطات قوية وموجبة بين رضا الطلبة عن التعلم عن بعد وجميع العوامل المقترحة، وهي جودة التدريس، وجودة مصادر التعلم، ومناسبة حجم العمل، وتفاعل الطلبة، وأن جميع هذه الارتباطات ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01). هذه النتائج تظهر أن جميع العوامل المقترحة تؤثر بشكل دال وموجب وقوي في رضا الطلبة عن التعلم عن بعد في مقرر الفيزياء. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Shift in Academics' Conception of Virtual Platforms due to the Coronavirus Pandemic: The Saudi Context. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2023, Vol. 24 Issue 1, p20-28, 9p

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): This study aims to identify the perceptions of faculty members at King Saud University on using virtual platforms during the coronavirus pandemic. It reveals the differences among their opinions both before and during the pandemic as well as the various methods used to determine their views. It furthermore offers explanations for these views. 79 members were sampled during the pandemic and 74 members before it. The perceptions of both samples differed regarding needs, obstacles, procedures, and recommendations related to virtual platforms. The initial needs of the pre-sample focused on 'training', whereas the post-sample focused on the necessity of 'technical support'. Both samples agreed that the obstacles facing the use of virtual platforms fell into three main categories: the importance of technical support, administrative considerations, and training. The two samples suggested focusing on laying down policy for management and decision-makers related to the adoption of 'teaching strategies'. These should be based on the use of relatively blended learning designed to promote continued future use of virtual platforms. The study recommended considering the necessity of pedagogically employing virtual platforms in universities and raising awareness of eTeaching methods among members. It similarly suggested reducing obstacles and difficulties by means of continuous evaluation and addressing any problems. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على آراء أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك سعود حول أثناء فترة كورونا، والكشف عن الفروقات)VEP(استخدامهم للمِنَصَّات الإلكترونية الافتراضية قِ بْلَ وأثناء الجائحة، والأساليب النوعية المستخدَمة للتركيز على الفَهْم المتع م َ بين آرائهم ق للمُمارسات، والأسباب والعلاقات التفسيرية لتلك الآراء. واعتمدت الدراسة على الفلسفة ال نِة القَبْلية) تفسيرية، وتمَّ تصميم أسئلة مفتوحة لجمع البيانات، فكانت الع ي 79 (، وجُمعت نِة البَعْدية) البيانات في بداية الجائحة، والع ي 74 (، وجُمعت البيانات أثناء الجائحة، واختلفت قِات والإجراءات والنصائح ق بالاحتياجات والمع و َّ نِتين فيما يتعل آراء كلتا الع ي قِة باستخدام المتعل نِة القَبْلية على زت الاحتياجات الأوَّلية للع ي َّ المِنَصَّات الافتراضية قبل وأثناء الجائحة، حيث رك نِة البَعْدية على الحاجة إلى توفير "الدعم الفن ي زت احتياجات الع ي َّ توفير "التدريب"، بينما ترك "، َّ نِتين فيما يتعل كما اتَّفَقت كلتا الع ي قِات التي تواجه استخدام تلك المِنَصَّات في ثلاثة ق بالمع و خِاذ نِتان التركيز على ات مبادئَ رئيسةٍ: الدعم الفنيُّ، والجوانب الإدارية، والتدريب. واقترحت الع ي يِ "إستراتيجيات التدريس"، القرارات المرتبطة بتب ن باعتماد م المدمَج نسبيًّا؛ من أجل التعل الاستخدام المستقبل ي للمِنَصَّات الافتراضية في التعليم العالي ليكون مستمِرًّا. وأوصت الدراسة بمراعاة ضرورة توظيف المِنَصَّات الافتراضية في الجامعات تربويًّا، ورفع مستوى الوعي بثقافتها بين الأعضاء، خاصَّة من منظور دعم طرائق التدريس الإلكترون ي، كما اقترحت تقليل الم قِات ع و ،ِ ومعالجة الخلل. والصعوبات عن طريق التقييم المستم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The extent to which the standards of quality assurance of higher education are applied in Jordan from the point of view of the faculty members. (English)

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Dec2022, Vol. 42 Issue 4, p1-12, 12p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): The study aimed to identify the extent to which the standards of quality assurance of higher education are applied in Jordan from the point of view of the faculty members. The study used the descriptive survey distributed at (67) members of the teaching staff in Jordanian universities, who were selected using a simple random sampling method, to achieve the aim of the study, a questionnaire was developed consisting of (24) items. The results of the study showed that the degree of application of the standards of quality assurance of higher education in Jordan from the point of view of the faculty members came to a medium degree, Where the field of strategic planning ranked first, followed by the field of student services, then the field of quality assurance, and finally the field of graduate studies and scientific research, the results of the study also showed that there were no statistically significant differences due to the variables of sex, years of service, academic degree, studies and scientific research that had been published, the study recommended that the Quality Assurance and Accreditation Authority should be keen to continue applying quality standards and improve them, and the need to focus on spreading awareness and culture about quality assurance standards within higher education institutions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى مدى تطبيق معايير ضمان جودة التعليم العالي في الأردن من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واشتملت الدراسة على 67 من أعضاء (ً (عضوا هيئة التدريس بالجامعات الأردنية تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مكونة من) 24 (فقرة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة تطبيق معايير ضمان جودة التعليم العالي في الأردن من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية جاءت بدرجة متوسطة، إذ جاء مجال التخطيط الاستراتيجي بالمرتبة الأولى يليه مجال الخدمات الطلابية، مجال الدراسات العليا والبحث ً ومن ثم مجال ضمان الجودة، وأخيرا العلمي، كما وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات الجنس، وسنوات الخدمة، والدرجة العلمية، والدراسات والأبحاث العلمية التي تم نشرها، وقد أوصت الدراسة بضرورة حرص هيئة ضمان الجودة والاعتماد بالاستمرار في تطبيق معايير الجودة والتحسين منها، وضرورة التركيز على نشر الوعي والثقافة حول معايير ضمان الجودة داخل مؤسسات التعليم العالي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: University-Industry Partnership in the Arab Word: Case of Jordan. (English)

    المصدر: An-Najah University Journal for Research, B: Humanities; Sep2022, Vol. 36 Issue 9, p1923-1964, 42p

    Abstract (English): This study aims to identify the actual partnership level between the Jordanian public universities and the industrial sector. To achieve this objective, a sequential exploratory design was used: First, a qualitative exploratory study included in-depth interviews with both higher education and industry experts were conducted. The outcomes of these interviews were used to develop two questionnaires. Second: The study sample consists of administrative academics and executive directors of the public universities and industrial companies under investigation. Findings show that, academics and industrialists differently evaluate the level of partnership. Mani factors that affect this partnership are level of interest and confidence, communication channels, organizational structure, corporate characteristics, incentive system, level of conflict, and previous experiences. Most forms of partnership were limited to training, participation in joint-conferences and workshops, and developing entrepreneurial ideas. Moreover, the limited expenditure on scientific research, high bureaucracy, cultural differences, and conflicts of goals, have negative impact over the level of partnership. Finally, several recommendations have been suggested. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعّرف على مستوى الشراكة الفعليّة بين الجامعات الحكوميّة والقطاع ّي والمع الصناع ّي يقات التي تواجهها، وأهم العوامل المؤثرة في مستوى هذه الشراكة مع األردن تقديم مقترحات تُس ِهم في رفع مستواها. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتّباع التصميم االستكشافي ُجريَت الدراسة على مرحلتين، األولى شملت إجراء دراسة استكشافيّة نوعيّة المتتابع. وعليه أ تضمنت إجراء مقابالت ُمعّمقة مع الخبراء من أصحاب العالقة للتعرف على واقع الشركات بتحليل البيانات التي ومعيقاتها في األردن، وفي الثانية تم اختبار مجموعة من العوامل إحصائيّاً ُجِمعَت باستخدام االستبانة التي ُطِّو َرت بنا ًء على نتائج المرحلة األولى. تكونت عّينة الدراسة في مرحلتها الثانية من األكاديمّيين اإلداريين في الكليّات التطبيقيّة في الجامعات الحكوميّة األردنيّة ومن المدراء التنفيذيين في الشركات الصناعيّة ال ُمدرجة أسهمها في بورصة عمان. وتو ّصلت نتائج بتقدير األكاديمّيين، وأن بتقدير الصناعيّين ومتوسطاً الدراسة إلى أن مستوى الشراكة كان منخفضاً معظم صور الشراكة تندرج ضمن المستويات المتوسطة والمنخفضة. حيث اقتصرت صور الشراكة على التدريب والمشاركة في المؤتمرات وورش العمل المشتركة بالدرجة األولى، وتطوير األفكار الريادية لألكاديميين، ومشاركة الصناعيّين في تصميم الخطط والمناهج الجامعيّة بالدرجة االخيرة. في حين كان مستوى االهتمام والثقة، وقنوات االتصال، والهيكل التنظيم ّي، وخصائص الشركات، ونظام الحوافز، ومستوى التعارض، والتجارب السابقة من أهم العوامل المؤثرة على مستوى هذه الشراكة. حيث تبين أن تدني حجم االنفاق على البحث العلمي، والبيروقراطية العالية التي تتصف بها غالبية الهياكل التنظيمية في الجامعات والشركات على حد سواء، واالختالف ّي الثقاف على مستوى الشراكة. كما ي، وتضارب االهداف بين الجامعة والصناعة، تؤثر بشكل سلب ة إحصائيّاً تبين بين حجم اإلنفاق على البحث والتطوير ووجود قسم للبحث ّ وجود عالقة دال ة إحصائيّاً ّ والتطوير في الشركات ومستوى شراكتها مع الجامعات الحكومّية. ووجود عالقة دال لوجود حاضنة بحثيّة في الجامعات على مستوى شراكتها مع الشركات الصناعيّة. وأوصت الدراسة بضرورة العمل على إحداث تغيير في الهيكل التنظيم ّي للجامعات والعمل على إنشاء . منصة الكترونيّة تهدف إلى تشبيك مؤسسات التعليم العالي والشركات الصناعيّة معا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of An-Najah University Journal for Research, B: Humanities is the property of An-Najah National University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Al Jundiu, Khalid Mohammed

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; 2022, Vol. 42 Issue 1, p1-13, 13p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    مستخلص: This descriptive study aimed to survey the attitudes of students at the College of Education towards individuals with motor disabilities in Jordan, in order to benefit from it in knowing the extent of the need for programs to change negative attitudes towards individuals with disabilities. The population of the current study consists of all Jordanian public universities for the first semester of the academic year 2020/2021. The study sample consisted of (712) male and female students. It was randomly selected from seven public universities Jordan. The researcher built a scale to achieve the aims of the study. The researcher used one-way analysis of variance in the study design. The reliability coefficient of the scale was verified by the researcher using the test and - method, and the reliability coefficient was 0.85, and it was extracted by calculating the Pearson correlation coefficient. The study reached the following results: There were statistically significant differences at the level ( 0.05 ≥α ) due to the variable of specialization, as the results showed that students of special education have positive attitudes towards individuals with disabilities. There are statistically significant differences at level (0.05 ≥α) due to the variable of studying courses on disabled individuals, as the results showed that students who study courses about disabled individuals have more positive attitudes .There are statistically significant differences at level (0.05 ≥α) due to the gender variable, as the results showed that female students have more positive attitudes than males. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تطوير بيئات التعلم الذكية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية: الجامعات السعودية (Arabic)

    المؤلفون: Alanazy, Salim M.

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 1, p129-136, 8p

    Abstract (English): The current study aims to develop smart learning environments in Saudi universities in line with the future requirements of artificial intelligence. To achieve this goal, a systematic review was conducted on studies published on Scopus and Google Scholar databases from 1990 until 2021 on the development of e-learning in the light of artificial intelligence (in addition to the relevant Arab studies). First, a list of challenges and opportunities for developing smart learning environments according to the future requirements of artificial intelligence was composed. Then, a questionnaire was prepared and reviewed by several academic experts in educational technology in Saudi universities. The study results include many challenges expected to be encountered in the smart learning environments in Saudi universities concerning the future preconditions for artificial intelligence. It also presented a number of opportunities and procedures for facing such challenges and exploiting the opportunities. Finally, some recommendations and suggestions were presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدفت الدراسة الحالية تطوير بيئات التعلم الذكية بالجامعات السعودية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية، ومن أجل تحقيق هدف الدراسة، تم الاطلاع على الدراسات التي تناولت تطوير التعليم الإلكتروني في ضوء الذكاء الاصطناعي، والتي نشرت على قواعد بيانات منذ تسعينيات القرن الماض ي حتى عام 2021 بالإضافة للدراسات العربية ذات الصلة،)Scopus(وتم التوصل إلى قائمة بالتحديات والفرص التي تواجه بيئات التعلم الذكية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية. ومن ثم تم إعداد استبانة في ضوئها، وبعد تقنينها ، تم عرضها على عدد من الأكاديميين المتخصصين في مجال تقنيات التعليم بالجامعات السعودية لتعرُّف وجهة نظرهم في التحديات التي ي توقع أن تواجه الجامعات السعودية في هذا الصدد، والفرص المتاحة، وأخيرًا إجراءات مواجهة التحديات والاستفادة من الفرص. وبعد إجراء المعالجات الإحصائية؛ تم التوصل إلى عدد من النتائج، أهمها: "موافقة" أفراد العينة على التحديات التي ي توقع أن تواجه بيئات التعلم الذكية بالجامعات السعودية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية، و "موافقة بشدة" على الفرص المتاحة وإجراءات مواجهة التحديات واستغلال الفرص، وفي ضوء ذلك تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Obstacles to Applying the Principle of Disclosure and Transparency in Higher Education Institutions: An Exploratory Study in Private Universities in the Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p73-98, 26p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The study aimed to explore the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in higher education institutions in private universities in the Sultanate of Oman. The qualitative method was used through in-depth interview as a tool to reveal the opinions of the study sample about the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in private universities, Oman. The sample consisted of (12) individuals from the administrative leaders in the universities under study. The study results reported a number of obstacles to the application of disclosure and transparency in Omani private universities, where (83%) of the sample agreed that there was weak disclosure transparency in the university's budget and the spending items. In addition, (50%) of the sample agreed that there was weakness of credibility and transparency when applying policies, internal work controls, subjective evaluation of the employee’s performance by his direct manager, and weak awareness of the importance of disclosure and transparency among managers. Therefore, the study recommended activating disclosure and transparency mechanisms in private universities in Oman by adding the principle of disclosure and transparency as an independent measure within the standard of governance and management to obtain institutional accreditation, and by providing electronic systems with integrated services and functions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى الكشف عن معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي (دراسة استكشافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان)، وقد تم استخدم المنهج النوعي من خلال المقابلة الشخصية المعمقة كأداة للكشف عن آراء العينة حول معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان، وتكونت العينة من (12) فرداً من القيادات الإدارية في الجامعات عينة الدراسة، وأظهرت نتائج هذه الدراسة العديد من معوقات تطبيق الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة العمانية؛ إذ كان أبرزها اتفاق (83%) من العينة على ضعف شفافية الإفصاح عن ميزانية الجامعة وبنود الصرف، في حين اتفق (50%) من العينة على ضعف المصداقية والشفافية عند تطبيق السياسات وضوابط العمل الداخلية، وخضوع تقييم أداء الموظف للتقدير الشخصي من المسؤول المباشر، وضعف ثقافة المدراء والموظفين بأهمية الإفصاح والشفافية. وأوصت الدراسة بتفعيل آليات الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عُمان من خلال إضافة مبدأ الإفصاح والشفافية كمقياس مستقل ضمن معيار الحوكمة والإدارة للحصول على الاعتماد المؤسسي، وتوفير الأنظمة الإلكترونية ذات الخدمات والوظائف المتكاملة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Future of Education Faculties after their Conversion to Postgraduate Studies Colleges: Saudi Arabia. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 2, p168-176, 9p

    Abstract (English): The study aimed to identify the future of colleges after their conversion to postgraduate institutions, both in terms of reality and expectations. The descriptive analytical approach was utilised for this purpose. The sample of (300) faculty members in the education colleges was chosen at random; a questionnaire was used. The results showed the importance, requirements, and obstacles of converting education colleges into those specifically for postgraduate studies were high and medium. The significant differences in the future of colleges of education after converting them to post-graduate studies colleges attributed to the scientific rank variable between the "Assistant Professor" and "Associate Professor" in favour of the latter category, as well as the job title variable, as there were statistically significant differences between the "Dean" and "Faculty Member" categories in favour of the former category. The research recommended allocating an adequate budget for colleges of education to provide laboratories supplied with computers and printing services, expanding projects to provide loans to outstanding students to complete graduate studies, and working to develop conditions for admission to postgraduate programmes and advancing their levels and quality. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث الحالي إلى التعرف على مستقبل كليات التربية بعد تحويلها إلى كليات للدراسات العليا من حيث الواقع والمأمول. ولتحقيق أهدا ف ستُخدِم المنهج ُ البحث ا الوصفي التحليلي، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية حيث طبق على عينة مكونة من) 300 (عضو هيئة تدريس بكليات التربية. واستُخدِمت الاستبانة أداة لجمع المعلومات. وأظهرت النتائج أن مجال أهمية ومتطلبات ومعوقات تحويل كليات التربية إلى كليات للدراسات العليا جاء مرتف ع ا ومتوسطا. وأن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية في مستقبل كليات التربية بعد تحويلها إلى كليات للدراسات العليا تعزى لمتغير الرتبة العلمية بين فئة أستاذ مساعد وفئة أستاذ مشارك لصالح فئة أستاذ مشارك "، وكذلك لمتغير المسمى ال وظيفي حيث كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين فئة "عميد" وفئة "عضو هيئة تدريس" لصالح فئة "عميد". وبنا ء على ما توصل إليه البحث من نتائج، أوصت الباحثتان بتخصيص ميزانية كافية لكليات التربية لتوفير المختبرات وإمدادها بأجهزة الحاسب الآلي وخدمات الطباعة، والتوسع في مشاريع تقديم القروض للطلبة المتميزين لاستكمال دراساتهم العليا، والعمل على تطوير شروط القبول ببرامج الدراسات العليا والنهوض بمستوياتها وتحسين جودتها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: س ا رب فاضل مخيبر

    المصدر: Journal of College of Education; 2021, Issue 2, p143-160, 18p

    Abstract (English): The aim of the research is to develop a future vision, and to build the model of the producing university, using the Delphi method in two rounds, as the research tool was presented to 30 experts and approved 93% as a minimum for acceptance of the paragraph, and the researcher concluded that most universities do not have sufficient resources and therefore the adoption of the concept of the university The production represents a suitable method for the reality of funding in these universities, as there is an urgent need to support the sources of financing university education with productive resources from which the university receives expenditures in light of the diminution of traditional financial resources. The most important recommendations focused on the need to benefit from the experiences of some international and Arab universities in applying The concept of the productive university, the investment of knowledge and the marketing of scientific products to achieve additional and varied sources of financing that contribute to covering the financial deficit as they are remunerative investment returns for the university on the one hand and the development of projects as an essential part of its mission on the other hand. (Marketing of scientific results), a review of the philosophy, objectives and practices of higher education, and fundamental amendments to Its various components if it is to have an active role in the development process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى وضع رؤية مستقبلية وبناء أنموذج للجامعة المنتجة ، باستخدام أسلوب دلفاي بواقع جولتين إذ عرضت أداة البحث على 30 خبير واعتمدت نسبة 93 %حد أدنى لقبول الفقرة ، واستنتجت الباحثة إن معظم الجامعات لا تتوافر لديها الموارد الكافية وبالتالي فان تبني مفهوم الجامعة المنتجة يمثل أسلوبا مناسبا لواقع التمويل في تلك الجامعات ، إذ أن هناك حاجة ماسة إلى تدعيم مصادر تمويل التعليم الجامعي بموارد إنتاجية تحصل منها الجامعة على نفقات في ظل تناقص الموارد المالية التقليدية ، أما أهم التوصيات فركزت على ضرورة الإفادة من تجارب بعض الجامعات العالمية والعربية في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة و استثمار المعرفة وتسويق النتاجات العلمية بما يحقق مصادر تمويلية إضافية ومتنوعة تسهم في تغطية العجز المالي كونها عوائد استثمارية مجزية للجامعة من ناحية وتنمية المشاريع كجزء أساسي من رسالتها من جهة أخرى ، أما من متطلبات الأنموذج ضرورة استحداث وظيفة جديدة للجامعة وهي وظيفة الإنتاج والتسويق) تسويق النتاجات العلمية ( ، و إعادة النظر في فلسفة التعليم العالي وأهدافه وممارساته وادخال تعديلات جوهرية على عناصره المختلفة إذا أريد أن يكون له دور فاعل في عملية التنمية . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of College of Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)