يعرض 1 - 10 نتائج من 169 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 0.86s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: أنماط الاستهلاك وعوامل الاختطار للتدخين بين طلاب الطب: جامعة الملك سعود بالرياض، المملكة العربية السعودية (Arabic)

    المصدر: Journal of King Abdulaziz University: Medical Sciences; 2012, Vol. 19 Issue 1, p21-41, 21p

    مصطلحات موضوعية: MEDICAL students, SMOKING

    Abstract (English): This cross-sectional study was done to assess consumption, risk factors of tobacco use, and quitting attempts among smokers of King Saud University male medical students registered in the year 2008-2009, using a modified Global Youth Tobacco Survey questionnaire. Out of the total sample (n = 312), 17% were found to be current tobacco smokers. Among smokers, 59% reported using cigarettes alone or with water-pipe, while 38.5% mentioned using water pipe alone. Of smokers, 62.7% started to smoke before entering the college while 37.3% started afterwards. The main risk factors for smoking initiation were: curiosity (34.4%) and peer-pressure (27.9%); whereas the main reported reasons for quitting were health (65.5%) and religion (17.24%). Being a senior (3rd to 5th year student) was found to be significantly associated with taking up the habit of smoking (OR = 3.19; CI = 1.5-6.91, p = 0.0015). Among non-smokers (n = 258), again, the main reasons for not smoking were reported to be health (43.2%) and religion (39.7%). Moreover, about 63.31% of non-smokers reported exposure to environmental tobacco smoke. In conclusion, smoking cessation has to be encouraged among university students in general. In explicit to medical students, to protect their own health, the health of non-smokers and ensuring that the general public can accept them as role models, after graduation, as practicing physicians. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): أجريت هذه الدراسة المقطعية لتقييم استهلاك التبغ، العوامل المؤدية لبدء استعماله ومحاولات الإقلاع ضمن المدخنين من طلاب الطب الذكور في جامعة الملك سعود والمسجلين في عام ٢٠٠٨/٢٠٠٩م، باستخدام استبيان معدل من "المسح العالمي لاستخدام التبغ بين الشباب". ضمن ٣١٢ طالباً (عينة الدراسة) وجد أن (١٧٪) منهم مدخنين حاليين. وجد كذلك أن (٥٩٪) من المدخنين الحاليين يدخنون السجائر وحدها أو مع الشيشة، بينما (٥,٣٨٪) ذكروا أنهم يستخدمون الشيشة فقط. بدأ (٦٢,٧٪) من المدخنين التدخين قبل دخولهم لكلية الطب، بينما بدأ (٣٧,٣٪) منهم التدخين بعد دخولهم لها. إن عوامل الخطورة الرئيسية لبداية التدخين كانت: الفضول (٣٤,٤٪)، وضغط الجلساء (٢٧,٩٪)، بينما كانت الأسباب الرئيسية للإقلاع عن التدخين: أسباب صحية (٦٥,٥٪) ودينية (١٧,٣٪). كذلك وجدنا أن هنالك علاقة إحصائية بين الدراسة بالسنوات المتقدمة (الثالثة حتى الخامسة) والأخذ بعادة التدخين. (٠,٠٠١٥=P ,٦,٩١-١,٥=CI ,٣,١٩ =OR) بين مجموعة غير المدخنين (عددهم ٢٥٨)، وجدنا أن الأسباب الرئيسية التي جعلتهم لا يدخنون هي الصحة (٤٣,٢٪)، والدين (٣٩,٧٪). كما وجد أن حوالي (٦٣,٣٪) من غير المدخنين قد تعرضوا إلى الدخان البيئي (السلبي) نتيجة تدخين الآخرين. يجب الحث على الإقلاع عن التدخين بين طلاب الجامعة بصفة عامة وبالأخص طلاب الطب لحماية صحتهم، صحة غيرهم من غير المدخنين، ولضمان تقبل الناس لهم كقدوة يحتذى بها عند عملهم كأطباء ممارسين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of King Abdulaziz University: Medical Sciences is the property of King Abdulaziz University, Scientific Publishing Centre and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    المصدر: Saudi Medical Journal; Aug2020, Vol. 41 Issue 8, p791-801, 11p

    مصطلحات موضوعية: COVID-19, DATABASE searching

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objectives: To map research production by Saudiaffiliated investigators in order to identify areas of strength and weakness. Method: We followed the Arksey and O'Malley (2005) framework. Medline and Cochrane databases were searched with a focus on identifying articles related to COVID-19 and Saudi Arabia following the PRISMA protocol. The study was conducted at King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia between March and May 2020. Results: A total of 53 articles were ultimately included. Most of the research production from Saudi Arabia was opinion and narrative reviews related to the clinicopathological features of COVID-19 as well as control and prevention of virus spread. Conclusion: The results of this scoping review identify a relative deficiency in original research, which requires further investigation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: رسم خريطة الإنتاج البحثي من قبل الباحثين السعوديين لتحديد مجالات القوة والضعف. المنهجية: لقد اتبعنا إطار عمل اركسلي وأومالي) 2005 (. بحثنا في قواعد مع التركيز على تحديد المقالات المتعلقة ب Cochrane و Medline بيانات .PRISMA والمملكة العربية السعودية باستخدام بروتوكول COVID-19 أجريت الدراسة في جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية خلال الفترة بين مارس ومايو 2020 م. النتائج: اشتملت الدراسة على 53 مقالة في نهاية المطاف. كان معظم إنتاج البحث من المملكة العربية السعودية عبارة عن مراجعات رأي وسرد تتعلق بالإضافة إلى التحكم في انتشار COVID- بالسمات الإكلينيكية ل 19 الفيروس والوقاية منه. الخلاصة: تحدد نتائج مراجعة النطاق هذه نقصًا نسبيًا في البحث الأصلي، الأمر الذي يتطلب مزيدًا من الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Saudi Medical Journal is the property of Saudi Medical Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: An analytical statistical study to assess the quality of university transportation services A case study of female students of King Saud University in Riyadh. (English)

    المصدر: Al-Adab / Al-ādāb; Sep2022, Vol. 142 Issue 1, p331-358, 28p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): 1. Study subject: This research presents a statistical analysis of the satisfaction level of female students at King Saud University in Riyadh about using the university transportation. This study subject can be used to design and develop a smart system of university transportation for female students and providing practical solutions applying intelligent transportation technologies and Network Analysis. 2. Objectives of the study: This study seeks to employ the outputs of statistical analysis of random questionnaire dataset consisting of (162 ) students distributed over )14) municipalities in Riyadh and )17) colleges at King Saud University in order to improving the quality of university transportation systems using GIS in spatial analysis. The spatial analysis objectives aim to determine the best ways to serve female students in moving easily from domicile to the King university and vice-versa. The statistical analysis of the level of female students' satisfaction is important in enhancing the efficiency of university transportation in order ensure the sustainability and the preservation of university resources. 3. Study methodology: The methodology of this study d epends on several sequential and interrelated steps, starting with unloading the questionnaire datasets. In the second step, the distribution pattern of the datasets was tested by applying the tests of normality (Shapiro-Wilk test) to the sample size less than (30) observations, and the (KolmogorovSmirnov) to the sample size more than )30) observations. Also (Cronbach's Alpha coefficient) was applied to testing the internal consistency of the questionnaire contents.4. Study datasets: This study relied on the questionnaire outputs, which included (74) paragraphs distributed over 10 axes determined by applying the Likert scale. 5. Results: This study reached to determine the distribution pattern of the questionnaire datasets conform to the normal distribution at the significance level of (0.05) and the degrees of freedom of (16) and (162), respectively. The internal consistency of the questionnaire's contents and was also determined by (the Cronbach’s alpha) coefficient of used (Likert scale). In addition, the general satisfaction about the quality of the university transport service and the factors that help improve its quality with the decisions and recent infrastructure projects of Riyadh city, were identified. 6. Conclusion: This study concluded with many results using the various statistical tests available in the Analyze tools of the descriptive statistics of the (SPSS23) software. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): 1. موضوع الدراسة: يقدم هذا البحث تحليلاً احصائياً لمستوى رضى طالبات جامعة الملك سعود بالرياض عن خدمة النقل الجامعي يمكن استخدامه بتصميم وتطوير نظام ذكي شامل لتخطيط ومتابعة عملية النقل الجامعي للطالبات من وإلى الجامعة من خلال تقديم حلول عملية باستخدام تقنيات النقل الذكي (Intelligent Transportation) والتحليل الشبكي (Network Analysis). 2. أهداف الدراسة: تسعى هذه الدراسة إلى توظيف مخرجات التحليل الاحصائي لبيانات استبانة عشوائية تتشكل من (162) طالبة تتوزع على (14) بلدية بمدينة الرياض و (17) كلية بجامعة الملك سعود في تحسين جودة أنظمة النقل الجامعي باستخدام نظم المعلومات الجغرافية في التحليل المكاني لمواقع سكن الطالبات واختيار المسارات المناسبة للتنقل بسهولة داخل مدينة الرياض. ويلعب مستوى رضى الطالبات عن خدمة النقل الجامعي دوراً هاماً في تحسين جودته باستخدام الأنظمة الحديثة والقدرات التحليلية التي توفرها برامج نظم المعلومات الجغرافية. كما أن التحليل الاحصائي لمستوى رضى الطالبات يلعب دوراً هاماً في تعزيز كفاءة النقل الجامعي بشكل يضمن الاستدامة والحفاظ على موارد الجامعة. 3. منهجية الدراسة: تعتمد منهجية هذه الدراسة على عدة خطوات عملية متسلسلة ومترابطة، تبدأ بتفريغ بيانات الاستبانة. وفي الخطوة الثانية تم فحص شكل توزيع البيانات بتطبيق اختبار (Shapiro-Wilk test) للتعرف على مدى مطابقة توزيع بيانات العينة التي يفوق عدد قراءاتها (30) وتطبيق اختبار (Kolmogorov-Smirnov) للتعرف على مدى مطابقة العينات التي يزيد حجمها عن (30) قراءة. كما تم تطبيق (معامل كرونباخ ِAlpha’s Cronbach) للتأكد من الاتساق الداخلي لمحاور وفقرات الاستبانة. 4. بيانات الدراسة: اعتمدت هذه الدراسة على مخرجات الاستبانة التي شملت 74 فقرة موزعة على (10) محاور تتنوع بها الأسئلة المطروحة لأفراد العينة بتطبيق مقياس (ليكرت Likert scale). 5. نتائج الدراسة: توصلت هذه الدراسة إلى تحديد مدى مطابقة توزيع بيانات الاستبانة للتوزيع الطبيعي بواسطة اختباري (Shapiro-Wilk) و (Kolmogorov-Smirnov) عند مستوى الدلالة (0.05) ودرجتي الحرية (16) و (162) على التوالي. كما تم تحديد الاتساق الداخلي لمحاور وفقرات الاستبانة مع اخضاعها لفحص الأهمية الاحصائي بواسطة فحص معامل (ألفا كرونباخ) المناسب لمقياس (ليكرت). فضلا عن ذلك تم التعرف على مستوى الرضى العام لأفراد العينة عن جودة خدمة النقل الجامعي وعلى العوامل المساعدة على تحسين جودتها في ظل القرارات والمشروعات الحديثة التي تشهدها البنية التحتية الخدماتية لمدينة الرياض. 6. الخاتمة: توصلت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج التي كشف عنها التحليل الاحصائي بواسطة مختلف الفحوص الاحصائية باستخدام أدوات التحليل (Analyze) المتاحة ضمن الحزمة الاحصائية للوصف الاحصائي (Descriptive statistics) لبرنامج (SPSS23). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Adab / Al-ādāb is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Studying his analysis of the digital skills courses for Primary School in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the standards of the integrated curriculum "STEM". (English)

    المؤلفون: عمشاء مناحي القح

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Aug2022, Vol. 1 Issue 10, p21-39, 19p

    Abstract (English): This study aimed to reveal the extent of the inclusion of digital skills books at the primary stage" upper grades "fourth, fifth and sixth primary, to the standards of the integrated curriculum", and the researcher followed the descriptive analytical approach, and the study tool was represented in a list of standards of the integrated curriculum and card analysis of the content of: The field of "interpreting and linking information from science, technology, engineering and mathematics" at the first level by 56.6%, then the field of "learning the exact content of Science, Technology, Engineering and mathematics and its application" at the second level by 17.6%, then the field of "integrating the contents of Science, Technology, Engineering and mathematics" at the third level by 13.6%, then the field of "cooperation as a team(STEM)" at the fourth level by 6.3%, then the field of "Use and application of technology creatively and professionally" at the fifth level by 3.2%, and finally the field of "development of critical thinking among students" at the sixth level by 2.7%, at the sixth level by 2.7%, at the sixth level by 2.7 when the field of "engagement and preoccupation in the survey of global issues" was not available and received a percentage Based on the results, the researcher recommended rebuilding the digital skills books at the primary level and developing them in the light of the standards of the integrated curriculum, and holding workshops for teachers to introduce them to the integrated curriculum. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ملستخلص: هدفت الدراسة للكشف عن مدى تضمين كتب املهارات الرقمية باملرحلة االبتدائية "الصفوف العليا" الرابع والخامس والسادس االبتدائي، ملعايير املنهج التكاملي "STEM ،واتبعت الباحثة املنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت أداة الدراسة في قائمة بمعايير املنهج التكاملي STEM وبطاقة تحليل محتوى كتب املهارات الرقمية باملرحلة االبتدائية، وتكونت العينة من كامل مجتمع الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توفر مجال "تفسيروربط املعلومات من العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات" باملستوى األول بنسبة 6.56 ،%ثم مجال "تعلم املحتوى الدقيق للعلوم والتقنية والهندسة والرياضيات وتطبيقها" باملستوى الثاني بنسبة 6.17 ،%ثم مجال "دمج محتويات العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات" باملستوى الثالث بنسبة 6.13 ،%ثم مجال "التعاون كفريق واحد)STEM ") باملستوى الرابع بنسبة 3.6 ،%ثم مجال "استخدام وتطبيق التقنية بشكل إبداعي واحترافي" باملستوى الخامس بنسبة 2.3 ً %، وأخيرا مجال "تنمية التفكيرالناقد عند الطلبة" باملستوى السادس بنسبة 7.2 ،%في حين لم يتوفر مجال "االنخراط واالنشغال في استقصاء القضايا العاملية" وحصل على نسبة معدومة التوفر في محتوى املنهج، واستنادا للنتائج أوصت الباحثة بإعادة بناء كتب املهارات الرقمية باملرحلة االبتدائية وتطويرها في ضوء معاييراملنهج التكاملي، وعقد ورش عمل للمعلمين لتعريفهم باملنهج التكامليSTEM. الكلمات املفتاحية: تحليل املحتوى، تطويرالكتب، املنهج التكاملي STEM ،املرحلة االبتدائية، السعودية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Spatial Suitability Analysis for Identification of Best Sites for Collecting Photovoltaic Energy in the Kingdom of Saudi Arabia using Boolean Model. (English)

    المؤلفون: فهد املطلق

    المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; 2022, Vol. 49 Issue 4, p138-150, 13p

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The absence of environmental awareness in the Kingdom of Saudi Arabia and its impact on green marketing in light of the Kingdom's vision 2030. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Feb2022, Vol. 6 Issue 4, p1-23, 23p

    Abstract (English): the research aimed to identify the absence of environmental awareness in the Kingdom of Saudi Arabia and its impact on green marketing in achieving the vision of the Kingdom 2030.) students, and the results of the research resulted in a set of results, the most important of which are: The level of environmental awareness among the members of the study sample is high with an arithmetic average of (4.12), and it also showed that the level of awareness of the importance of green marketing among the members of the study sample is high, with an average of (3.90), It also became clear that there is a direct statistically significant relationship at the level (0.05) between environmental awareness and green marketing, and it was found that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the level of environmental awareness and the level of awareness of the importance of green marketing among the members of the study sample due to the difference (gender, age), and in light of these results, the study presented a set of recommendations, the most important of which are: Adopting educational policies aimed at raising awareness and educating members of society in general and university students in particular, in order to pay attention to the environment and ways to preserve it and encourage P to work in the environmental fields and conduct practical research for school and university students and their teachers through rewards and material grants in order to encourage distinguished and new research in this regard and to grant financial privileges to companies committed to implementing the contents of green marketing such as granting soft loans and tax exemptions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى التعرف على غياب الوعي البيئي في اململكة العربية السعودية وأثره على التسويق األخضر في تحقيق رؤية اململكة 2030 ،ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام املنهج الوصفي التحليلي وتم أعداد استبانة وتوزيعها على عينة تم اختيارها بالطريقة العشوائية من طالب جامعة امللك سعود بالرياض بلغت )55 ) طالبا، وقد أسفرت نتائج البحث عن مجموعة من النتائج أهمها: أن مستوى الوعي البيئي لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع بمتوسط )4.12 من5 ،)كما بين أن مستوى الوعي بأهمية التسويق األخضر لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع، بمتوسط )3.90 ،)كما اتضح أن هناك عالقة طردية ذات داللة إحصائية عند مستوى )0.05 )بين الوعي البيئي والتسو يق األخضر، كما تبين عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى معنوية )0.05 )في مستوى الوعي البيئي ومستوى إدراك أهمية التسويق األخضر لدى أفراد عينة الدراسة التي تعزى الختالف)الجنس، العمر(، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثات مجموعة من التوصيات أهمها: تبني سياسات تربوية تهدف إلى توعية وتثقيف أفراد املجتمع بشكل عام وطلبة الجامعات بشكل خاص، من أجل االهتمام بالبيئة وطرق املحافظة عليها والتشجيع على العمل في املجاالت البيئية وإجراء البحوث العملية لطالب املدارس والجامعات وأساتذتهم عن طريق املكافآت واملنح املادية من أجل تشجيع األبحاث املتميزة والجديدة في هذا الشأن ومـنح االمتيـازات املاليـة للـشركات امللتزمة بتطبيـق مـضامين التـسويق األخضر مثـل مـنح القـروض امليسرة واإلعفاءات الضريبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A comparative study of the international tests (TIMSS) in Singapore and south Korea and the possibility of benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المؤلفون: أماني أحمد محمود

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 3, p710-733, 24p

    مصطلحات موضوعية: EIGHTH grade (Education), MATHEMATICS, COUNTRIES

    مصطلحات جغرافية: SINGAPORE, SOUTH Korea, SAUDI Arabia

    Abstract (English): This research aimed to compare the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) in Singapore and South Korea to indicate the extent to which they can be benefited from in the Kingdom of Saudi Arabia. The research also aimed to identifying the theoretical frameworks of the international tests to evaluate Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) among the fourth and eighth grades of basic education in Singapore and South Korea (the comparison countries) in the light of the forces and factors affecting them, as well as identifying the similarities and differences in the application of the international tests TIMSS and benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve the objectives of the research, the researcher made use of the comparative analytical approach of George Berday with four steps, which is description, interpretation, balancing and comparison to study the application of international tests to evaluate the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) for the fourth and eighth grades of basic education in the comparison countries Singapore and South Korea in the light of each of the political, geographical, demographic, cultural, and economic factors, then identifying the similarities and differences in the application of the international study TIMSS between the comparison countries. The research ended with presenting some proposals that can benefit from the experiences of the comparison countries (Singapore and South Korea) and their experience in taking international tests and achieving advanced grades in KSA.ُ [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): فُُي كُل مُن سُنغافورة وُكوريا اُلجنوبية وُبيانُ مُُدى إُمكانية اُلإفادة مُنهاُ TIMSSُُ هدف اُلبحث مُُقارنة اُلاتجاهات الدولية للرياضيات والعلوم في اُلمملكة اُلعربية اُلسعودية، كما هُدف التعرف على الأطر النظرية لُلاختبارات الدولية لتقويمُ الاتجاهات العالمية في دراسة الرياضيات وُالعلوم لُُلصفين الرابع والثامن من التعليمُ الأساس ي في كل من سنغافورةُ وكوريا الجنوبية )ُدولتي اُلمقارنة( فُُي ضوء القوىُ والعوامل المؤثرةُ فيها، TIMSS والإفادةُ منها في المملكة العربية اُلسعودية، ولتحقيقُ أهداف TIMSS وكذلك ال تُع رُف على أوجه الشبه والاختلاف في تطبيق الاختبارات الدولية البحث اعتمدت الباحثة على المنهج التحليلي المقارنُ لجورجُ بيردايُ ذيُ الخطوات الأربع، وهي )الوصف، وُُالتفسير، والموازنة، والمقارنة( لُُدراسة لُُلصفين الرابع وُالثامن من التعليمُ الأساس ي في )TIMSS) تطبيق الاختبارات الدولية لتقويمُ الاتجاهات العالمية في دراسة الرياضياتُ والعلوم دولتي اُلمقارنة سنغافورةُ وكوريا الجنوبية في ضوء كل من العامل السياس ي، وُُُالجغرافي، وُُُالسكاني، وُُُالثقافي، وُُُالاقتصادي، ثُُمُ تحديد أوجه بين دُولتي اُُلمقارنة. وُُانتهى البحث إلى تقديمُ بعض المقترحات التيُ يمكنُ الإفادةُ منُ خبرات TIMSS التشابه والاختلاف في تطبيقُ الدراسة الدولية دولتي المقارنة )سنغافورةُ وكوريا الجنوبية( وُتجربتهما في خوض الاختبارات الدولية وتحقيق المراكز المتقدمة، فُي المملكة العربية السعودية.ُ [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Analyze of general rainfall trend in Al Dayra’a basin in Hail region (Saudi Arabia) during the period 1976-2017. (English)

    المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; 2021 Supplement, Vol. 48, p1-29, 29p