يعرض 1 - 10 نتائج من 55 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.49s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of a Physics Teaching Model Based on Argument-Driven Engineering Design in Enhancing Self-Efficacy of Secondary School Female Students. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 4, p36-48, 13p

    Abstract (English): Objectives: The study aims to reveal the role of a proposed model for teaching physics based on argument-driven engineering design in enhancing the self-efficacy of engineering design among secondary school female students. Methods: To achieve the objectives of the study, the parallel design convergent approach was adopted. Quantitative data was collected using a pre-experimental design (One-group pretest-posttest design), consisting of (35) 12th -grade female students. Qualitative data was collected by using a case study applied to (9) students from the same group to explore their perceptions of the model's role in enhancing their effectiveness. Results: The results showed the effect of the model in enhancing self-efficacy of engineering design in all its concepts with a statistically significant degree, as the mean scores for self-concepts (confidence – motivation – the expectation of success) increased, and the concept of (anxiety) decreased. In addition, the qualitative results showed a clear effect of the teaching model in enhancing students' self-efficacy in engineering design among female students. Conclusions: The proposed teaching model provided female students with varied learning opportunities based on the argument-driven engineering design, which gave them experience in engineering practices that helped them know how engineers think to solve problems, boosted their confidence in their self-efficacy, and raised their motivation and expectation of success, and on the other hand, it reduced their level of anxiety in design practices. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن دور نموذج تدريس الفيزياء القائم على التصميم الهندسي الموجَّه بالجدل العلمي في تعزيز الفعالية الذاتية للتصميم الهندسي لدى طالبات المرحلة الثانوية. المنهجية: لتحقيق أهداف البحث؛ اُتبع المنهج التقاربي المتوازي. جُمع البيانات الكمية باستخدام التصميم ما قبل التجريبي ) مجموعة واحدة باختبار قبلي وبعدي)، مكونة من (35) طالبة من طالبات الصف الثالث ثانوي، وجمعت البيانات النوعية باستخدام تصميم دراسة الحالة طُبق على (9) طالبات من نفس المجموعة بغرض استقصاء تصوراتهن عن دور النموذج في تعزيز الفعالية الذاتية لديهن. النتائج: أظهرت النتائج أثر النموذج في تحسين الفعالية الذاتية للتصميم الهندسي بجميع مفاهيمه بدررجة دالة إحصائيا، حيث ارتفعت متوسطات مفاهيم (الثقة- الدافعية- توقع النجاح)، في حين انخفض مفهوم (القلق). وبينت النتائج النوعية دورا واضحاً للنموذج التدريسي في تعزيز الفعّالية الذاتية في التصميم الهندسي لدى الطالبات. الخلاصة: وفر نموذج التدريس المقترح للطالبات فرصاً متنوعة للتعلم القائم على التصميم الهندسي الموجه بالجدل العلمي؛ والذي أكسبهن الخبرة في الممارسات الهندسية، وساعدهن في معرفة طريقة تفكير المهندسين في حل المشكلات مما عزز ثقتهن بفعاليتهن الذاتية، ورفع من دافعيتهن، وتوقع النجاح لديهن. ومن جهة أخرى انخفض مستوى القلق لديهن عند ممارسة عمليات التصميم الهندسي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The degree of common dimensions inclusion in the content of the Holy Qur’an course and its interpretation in secondary education - the first common year - the paths system in Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المؤلفون: نورة صالح القحطا

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Jul2023, Vol. 10 Issue 78, p210-248, 39p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): The current research is aimed to identify the degree of inclusion of common dimensions in the content of the Holy Qur’an curriculum course and its interpretation in secondary education، the first common year - the paths system in Kingdom of Saudi Arabia، and this research used the descriptive approach to achieve this objective which is represented by the (content analysis) approach، where an analysis card was built based on the indicators of the components of the common dimensions، issued by the Education and Training Evaluation Commission. The analysis card in its final form consisted of (45) paragraphs، and this tool was applied to the content of the Holy Qur’an course and its interpretation، edition 1444H (2022) for secondary education، the first common year، the tracks system، then the data was analyzed by means of frequencies، and percentages were calculated. The study concluded that the degree of inclusion of common dimensions in the content of the Holy Qur’an Curriculum course and its Interpretation and It was available in varying degrees، as the total frequencies of the components of the common dimensions in the course of the Holy Qur’an and its interpretation for secondary education in the Common First Year in Kingdom of Saudi Arabia reached (188) times، with an average percentage of (33.3%)، which is a low degree of inclusion، as the value dimension comes in the first place with frequency of (112) times، at a rate of (59.6%)، followed by the dimension of skills، with a frequency of (62) times، at a rate of (33.0%)، and in the last comes the dimension of curriculum priorities; As the least common dimensions، in terms of inclusion، in the course of the Holy Qur’an and its interpretation for secondary education، the first common year in the Kingdom of Saudi Arabia. In the light of the results، the researcher recommended recommendations، most important: adopting the indicators of the components of the common dimensions that the study reached when analyzing the content of the Holy Qur’an course and its interpretation for the secondary stage، and taking into account the logical balance in including the common dimensions together in the content of the course of the Holy Qur’an curriculum and its interpretation، and all Islamic education courses، in the stages different educational. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث احلالي إىل حتديد درجة تضمني األبعاد املشرتكة يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه يف التعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة – نظام املسارات – يف اململكة العربية السعودية، ولتحقيق هذا اهلدف اتبع هذا البحث املنهج الوصفي؛ ممثلًا بأسلوب )حتليل احملتوى(، حيث بُنيت بطاقة للتحليل اعتمادًا على مؤشرات مكونات األبعاد املشرتكة، الصادرة من هيئة تقويم التعليم والتدريب، وقد تكونت بطاقة التحليل يف صورتها النهائية من )45( فقرة، وطبقت هذه األداة على حمتوى مقرر القرآن الكريم وتفسريه طبعة 1444هـ 2022م للتعليم الثانوي، السنة األوىل املشرتكة، نظام املسارات، ثم حللت البيانات عن طريق التكرارات، وحساب النسب املئوية. وتوصلت الدراسة إىل أن درجة تضمني األبعاد املشرتكة يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه؛ قد توافرت بدرجات متفاوتة، حيث بلغ إمجالي تكرارات مكونات األبعاد املشرتكة مبقرر القرآن الكريم وتفسريه للتعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة يف اململكة العربية السعودية )188( تكرارا مبتوسط نسبة مئوية )%33.3(، وهي درجة تضمني منخفضة، حيث يأتي بُعدُ القيم باملرتبة األوىل، بتكرار )112( وبنسبة )%59.6(، ويليه بُعد املهارات بتكرار )62( وبنسبة )%33.0(، ويأتي يف األخري بُعد أولويات املنهج؛ كأقل األبعاد املشرتكة من حيث التضمني، مبقرر القرآن الكريم وتفسريه للتعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة يف اململكة العربية السعودية. ويف ضوء النتائج أوصت الباحثة بوصايا أبرزها: اعتماد مؤشرات مكونات األبعاد املشرتكة اليت توصل إليها البحث عند حتليل حمتوى مقرر القرآن الكريم وتفسريه للمرحلة الثانوية، ومراعاة التوازن املنطقي يف تضمني األبعاد املشرتكة جمتمعةً يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه، ومجيع مقررات الرتبية اإلسالمية، يف املراحل التعليمية املختلفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The rights and duties of women included in the book of Fiqh (curriculums system) for the students of the first grade of secondary school. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p74-93, 20p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): This research is about “The rights and duties of women included in the book of Fiqh (curriculums system) for the students of the first grade of secondary school”, and the aim of the research was to identify how frequent the Fiqh book (curricula system) for the first grade of secondary schools in Saudi Arabia includes women’s rights and duties in Islamic law, which must be grasped by a student at the secondary level. The most important results of the research were that the Fiqh Book in secondary education (curricula system) joint program included only (62%) of women’s rights and duties is included in the book. The most important recommendations and suggestions were: The authors of textbooks must consider including women’s rights and duties in the content of the book of Fiqh -1 - (curricula system) for secondary school students in Saudi Arabia, Paraphrasing the textbook to address the female student which is significant to ensure that the student is the right addressee. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف هذا البحث إ لى التعرف على مدى تضمن كتاب الفقه )نظام املقررات( للصف األول الثانوي باململكة العربية السعودية لحقوق وواجبات املرأةفي الشريعةاإلسالميةالتي يجب أن تلم بها الطالبة في املرحلة الثانوية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحثان أداة الدراسة التي تمثلت في )بطاقة تحليل محتوى(وتم استخدامها في تحليل محتوى الكتاب في ضوء )حقوق وواجبات املرأة ( بعد التأكد من صدقها و ثباتها، وذلك باستخدام املنهج الوصفي التحليلي، وعولجت البيانات االحصائية باستخدام التكرارات املئويةوالنسب املئوية. وكان من أهم نتائج الدراسةأن كتاب الفقه تضمن )62)% من الحقوق والواجبات للمرأةالتي يجب أ ن تلم بها طالبة املرحلة الثانوية. وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحثان عددا من التوصيات كان أبرزها أن يراعي مؤلفو الكتب الدراسية تضمين حقوق وواجبات املرأة املالئمة لطالبات الصف األول الثانوي في محتوى كتاب الفقه نظام املقررات للصف األول الثانوي باململكة العربية السعودية، وبخاصة الحقوق والواجبات التي لم يتضمنها محتوى الكتاب. وإعادة صياغة لغة الكتاب بما يخاطب الطالبة بصيغة املؤنث ألهميته في شعور الطالبة بأنها هي املخاطبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2020, Vol. 21 Issue 2, p358-365, 8p

    مستخلص: Active learning is a method whereby learners engage in activities such as reading, writing, discussion and/or problem solving. This study aims to define the extent of encouraging active learning of Sharia by secondary school female teachers. The study importance is relevant as active learning is necessary for improving secondary education. The study also seeks to provide field information needed to plan train programs on methods of encouraging active learning for Sharia teachers. A descriptive approach was used, and observation card was designed to assess the practicing level of the methods. The study community contains all female teachers of Sharia sciences in public secondary schools in Riyadh (595 teachers). A random sample consists of 30 female teachers is drawn. Statistical processes for data are conducted using percentages, frequencies and means. The results show a weak level of practicing methods of encouraging active learning during lessons implementation, classroom management and evaluation, with a mean of 2.04. This value falls below the level of poor practice, indicating that teachers use traditional methods in Sharia sciences instruction. The research suggests some recommendations, including training teachers on skills that enable them to practice methods of encouraging active learning, focusing on the practical side of Sharia and its link with the field of specialization and developing a mechanism for monitoring teachers' practice of these methods. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10