-
1
المصدر: "مجلة کلیة الشریعة والقانون بأسیوط "دوریة علمیة محکمة. 33:1683-1752
مصطلحات موضوعية: Rehabilitation, Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation, General Medicine, Sociology, Social science
الوصف: يعالج البحث موضوع التکييف الفقهي للتسويق الشبکي في إطار القواعد الفقهية، هذا العقد الذي يعد من النوازل العصرية الأکثر حداثة في المعاملات المالية المعاصرة، والذي تقتضي الحاجة بصورة ملحة إلى بيان حکمه للناس؛ نظرا لکثرة تداولهم لهذه النازلة في معاملاتهم المالية مع حداثتها، واتجاه کثير من المؤسسات التجارية العابرة للقارات الآن إلى توسيع تعاملاتها من خلال التسويق الشبکي، مع حاجة الناس إلى التعامل مع هذه المؤسسات؛ لسد حاجاتهم التجارية والسلعية، وقد خلص البحث إلى أن عقد التسويق الشبکي من العقود المستحدثة التي لم تکن موجودة من قبل؛ فالفقهاء القدامى لم يتعرضوا له ببيان حکمه ولا ذکر تکييفه الشرعي ؛ ولهذا نجد أن الفقهاء المعاصرين اختلفوا في التکييف الفقهي له، وهذا الاختلاف نتج اختلافهم في الحکم الشرعي له، وتردده بين الجواز والمنع، وقد خلصت الباحثة إلى القول بجواز عقد التسويق الشبکي بالضوابط والشروط المعتمدة والتي ذکرتها أثناء البحث، وأن لجملة من القواعد الفقهية تأثيرا کبيرا في التکييف الفقهي لهذا العقد، ومن ثم في الحکم الشرعي له، ومن ذلک قاعدة (الأصل في البيع الجواز)، وقاعدة (المشقة تجلب التيسير)، وقاعدة (لا ضرر ولا ضرار)، وقاعدة (الغرم بالغنم). The present research deals with the topic of jurisprudential conditioning of network marketing within a framework of jurisprudential rules. Nowadays, people need to make contracts with companies across continents to get what they need of commodities and trade articles. Such contracts are considered among the most recent juristic issues in contemporary financial transactions, whose ruling is urgently needed by the people who often conduct such transactions. Since this type of contract was not found in the past, the earlier scholars neither knew it nor mentioned any ruling or jurisprudential adaptation of it. Modern jurists, however, have disagreed about its jurisprudential adaptation; hence they had different rulings on it. The researcher has come to the finding that online marketing contracts are permissible when the number of juristic rules- mentioned in this paper - are taken into account. Those rules include: “Hardship necessitates facilitation” and “Trade is by default permissible”.
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::11b98611fff55e4c6ebd71bbc8df4f02
https://doi.org/10.21608/jfsu.2021.179702 -
2
المصدر: المجلة العلمیة لکلیة القران الکریم للقراءات وعلومها بطنطا. 7:904-940
مصطلحات موضوعية: Profit (accounting), Consumer loyalty, Sociology, Market environment, Social science, Marketing science
الوصف: ملخص البحــــــــث: علم التسويق من العلوم الحديثة، التي دخلت في کل المجالات الربحية وغير الربحية، وعلى جميع المستويات الفردية والجماعية، وقد تناول البحث هذا العلم في ضوء القرآن الکريم من جميع جوانبه، وتحدث عن أهدافه وأهميته في ضوء القرآن الکريم. وتحدث أيضا على البيئة التسويقية، الداخلية منها والخارجية، وحديث القرآن الکريم عن أهمية البيئة فى التسويق. کما تناول البحث حديث القرآن الکريم عن تسويق الأفکار، وعن الفرصة التسويقية، وولاء المستهلک، من خلال ما جاء في سورة عبس. Abstract: Marketing science is one of the modern sciences, which has entered into all areas of profit and non-profitability, At all individual and collective levels, the research dealt with this science in the light of the Holy Qur’an in all its aspects, and talked about its objectives and importance in the light of the Holy Qur’an. He also spoke about the marketing environment, both internal and external, and the hadith of the Noble Qur’an about the importance of the environment over marketing. The research also dealt with the hadith of the Noble Qur’an about marketing ideas, marketing opportunity, and consumer loyalty, through what was mentioned in Surat Abs.
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::bf9667608738564bee7df735a00cc9c6
https://doi.org/10.21608/qkt.2021.201543 -
3
المصدر: مجلة کلیة الخدمة الاجتماعیة للدراسات والبحوث الاجتماعیة. 20:95-132
مصطلحات موضوعية: Civil society, Community organization, Sociology, Social science, Social marketing
الوصف: ملخص الدراسة تحددت مشکلة الدراسة في معرفة دور منظمات المجتمع المدني في التسويق الاجتماعي للمبادرات الصحية من منظور طريقة تنظيم المجتمع، وسعت الدراسة إلي تحديد مستوى دور منظمات المجتمع المدني في التسويق الاجتماعي للمبادرات الصحية، وتحديد الصعوبات التي تواجه دور منظمات المجتمع المدني في التسويق الاجتماعي للمبادرات الصحية، وتحديد مقترحات تفعيل دور منظمات المجتمع المدني في التسويق الاجتماعي للمبادرات الصحية، والتوصل إلي رؤية مستقبلية مقترحة من منظور طريقة تنظيم المجتمع لتفعيل دور منظمات المجتمع المدني في التسويق الاجتماعي للمبادرات الصحية. الکلمات المفتاحية: منظمات المجتمع المدنى – التسويق الاجتماعى – المبادرات الصحية . Abstract The problem of the study was defined in the knowledge of the role of civil society organizations in the social marketing of health initiatives from the perspective of the method of community organization, and the study sought to define the level of the role of civil society organizations in the social marketing of health initiatives, and to determine the difficulties facing the role of civil society organizations in the social marketing of health initiatives, and identify Proposals to activate the role of civil society organizations in the social marketing of health initiatives, and to arrive at a proposed future vision from the perspective of the way the community organizes to activate the role of civil society organizations in the social marketing of health initiatives. keywords: Civil Society Organizations -Social Marketing - Health Initiatives.
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::40541c2fd9c10693366a7310a4d2d84f
https://doi.org/10.21608/jfss.2020.111397 -
4
المصدر: مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الإنسانیة. 50:111-148
مصطلحات موضوعية: For profit, Positive relationship, Social care, Sociology, Social science, Normal people, Social marketing
الوصف: يهدف التسويق الاجتماعي إلي نشر المبادئ الإيجابية والقيم في المجتمع ويساهم في رفاهية ورفع مستوي معيشة المجتمع ککل، وفي دفع عجلة التنمية الاقتصادية من خلال تعزيز قدرات الاقتصاد وتحديد الفرص التسويقية، والعمل علي ترويج تلک الفرص، فقد أصبح التسويق مفيد لکافة المؤسسات سواء التي تهدف إلي الربح أو التي لا تهدف إلي الربح، ومنها المؤسسات التي تقدم خدمات للمعاقات فقد أصبح من حق المعاقات حرکيا أن ينالن من الرعاية الثقافية والصحية والاجتماعية ما يناله غيرهن من الأسوياء وأن يندمجن في مجتمعهن مع بقية أفراده، وأن يشارکن في حياة مجتمعهن بقدر ما تسمح به قدراتهن وإمکانياتهن وذلک من خلال التسويق الإجتماعي لبرامج الرعاية الإجتماعية التي تقدم لهن داخل مؤسسات الرعاية الاجتماعية،لذلک فقد استهدفت هذه الدراسة تحديد العلاقة بين التسويق الإجتماعي ومدي قدرة برامج الرعاية الإجتماعية المقدمة للمعاقات حرکيا علي تحقيق أهدافها، وقد توصلت نتائج الدراسة الي وجود علاقة ايجابية بين التسويق الإجتماعي وفاعلية برامج الرعاية الإجتماعية المقدمة للمعاقات حرکيا في تحقيق أهدافها وجاءت أهم هذه البرامج هي البرامج الإجتماعية والنفسية. Abstract: Social marketing aims to spread positive principles and values in society and contributes to the well-being and raise the standard of living of society as a whole, and in pushing the wheel of economic development by strengthening the capabilities of the economy and identifying marketing opportunities, and work to promote those opportunities, marketing has become beneficial to all institutions, whether aiming for profit Or non-profit, including institutions that provide services for disabled persons, it has become the right of disabled women to obtain cultural, health and social care what other normal people receive and integrate into their society with the rest of its members, and to participate in the life of their community as much as they allow Athn and their potential through social marketing of social welfare programs that provide them within the social welfare institution, herefore, this study aimed to determine the relationship between social marketing and the extent of the ability of social welfare programs provided for women with disabilities to achieve their goals, and the results of the study have found a positive relationship between social marketing and the effectiveness of social welfare programs provided for women with disabilities in achieving their goals and the most important of these programs are social programs And psychological.
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::6cedd4b01dc10ff1b31090a317eb0edc
https://doi.org/10.21608/jsswh.2020.22057.1040 -
5
المصدر: رماح للبحوث و الدراسات. :158-176
مصطلحات موضوعية: Marketing innovation, Electoral system, Political science, Social science
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::1086cdac9aa1696768f4f115320e4e89
https://doi.org/10.12816/0017828 -
6
المصدر: International Islamic Marketing Association Journal. 5:83-91
مصطلحات موضوعية: Marketing ethics, Islamic economics, Sociology, Social science
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::5508400c4439f853de67e8146c9eda9d
https://doi.org/10.12816/0017792 -
7
المصدر: مجلة علوم و تقنيات النشاط البدني الرياضي. :105-121
مصطلحات موضوعية: Political science, Social science
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::79eabe22647505ea3ba1dc84c14487ac
https://doi.org/10.12816/0021529 -
8
المصدر: journal of king abdulaziz university islamic economics. 25:79-115
مصطلحات موضوعية: Capitalist system, Sociology, Social science, General Economics, Econometrics and Finance, Islamic marketing
الوصف: In this article, we have discussed the main stages undergone by the marketing thought until it arrived to its modern concept. And by sitting those stages in consideration and analysis, we provided some critical comments. We have tried through which to highlight an important feature in the modern marketing system, which is the change of concepts and principles based on, depending on the economic and social transformations witnessed by the Western societies and crises experienced by the capitalist system. This what makes it - from our point of view - lacks the consistency and stability. From that, we have tried to provide an Islamic perspective on marketing, based on the fixed principles of justice and equity, and on general assets find its firm roots in the spiritual, ethical and legislative values of our religion, where we have suggested a definition of the concept of Islamic Marketing. لقد استعرضنا في هذه الورقة أهم المراحل التي مر بها الفكر التسويقي الوضعي حتى وصل إلى مفهومه الحديث، حيث استوقفنا النظر والتحليل لتلك المراحل عند بعض الملاحظات النقدية، حاولنا من خلالها إبراز سمة مهمة في النظام التسويقي الوضعي وهي تغير المفاهيم والمبادئ التي يقوم عليها تبعا للتحولات الاقتصادية والاجتماعية التي شهدتها المجتمعات الغربية، والأزمات التي مر بها النظام الرأسمالي، وهو ما يفقده - من وجهة نظرنا- صفة الثبات والاستقرار، وانطلاقا من ذلك حاولنا تقديم إطار لممارسة التسويق وفق منهج الإسلام القائم على مبادئ ثابتة من العدالة والإنصاف، وعلى أصول عامة تجد جذورها الراسخة في القيم العقدية، والأخلاقية والتشريعية التي ينضح بها ديننا الحنيف، حيث اقترحنا تعريفا لمفهوم التسويق الإسلامي
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::1edcfee8e29f613669234433c46d0c9d
https://doi.org/10.4197/islec.25-2.3 -
9
المصدر: International Islamic Marketing Association Journal. 2:96-116
مصطلحات موضوعية: Green marketing, Sharia, Sociology, Social science, Social marketing
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::62e481a22dfb24c876f3795354eb9df9
https://doi.org/10.12816/0001363 -
10
المصدر: International Islamic Marketing Association Journal. 2:6-29
مصطلحات موضوعية: Sociology, Social science, Islamic marketing
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::787785f5fadedf7efce77eb8ce31e62e
https://doi.org/10.12816/0001358