يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن 'الحديث غريب.', وقت الاستعلام: 1.25s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The relative contribution of the five major factors of personality in predicting the ability of personal strategic planning for female students of King Khalid University, Saudi Arabia. (English)

    المصدر: Journal of Education - Sohag University; Dec2021, Vol. 92 Issue Part 1, p145-194, 50p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): The aim of the current research is to determine the relative contribution of the big five factors of personality in predicting the ability of personal strategic planning among university students, and to reveal the differences between high and low of the big five factors of personality in personal strategic planning, and to examine the relationship between personal strategic planning and the cumulative average of a sample of university students King Khalid. To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the scale of the five major factors in personality (prepared by Al-Ruwaita, 2007), and prepared the scale of personal strategic planning, to apply them to a sample of (120) female students from the Department of Psychology, College of Education, King Khalid University in Saudi Arabia, and the descriptive correlative approach was used., due to its relevance to the nature of the research and its objectives, and the results concluded: that only one of the five major personality factors, which is the (Conscientiousness) factor, contributes to predicting the ability to personal strategic planning, and that the most prevalent of the five major personality factors was the openness to experience and the least extroversion factor for the members of the current sample, the most prevalent dimensions of personal strategic planning is after setting goals and priorities, followed by planning management and finally time management. The results also showed that there were statistically significant differences between high and low factors (Conscientiousness and Agreeableness) in the ability of personal strategic planning among the sample members, and there was also a positive, statistically significant correlation between personal strategic planning and the cumulative average of the sample students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ىدف البحث الحالي إلى تحديد الإسيام النسبي لمعوامل الخمسة الكبرى لمشخصية في التنبؤ بالقدرة عمى التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي لدى طالبات الجامعة، والكشف عن الفروق بين مرتفعي ومنخفضي العوامل الخمسة الكبرى لمشخصية في التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي، وفحص العلاقة بين التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي والمعدل الت ا ركمي لدى عينة من طالبات جامعة الممك خالد. ولتحقيق أىداف البحث تبنت الباحثة مقياس العوامل الخمسة الكب رى في الشخصية )إعداد الرويتع، 7002 (، وقامت بإعداد مقياس التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي، لتطبيقيما عمى عينة قواميا ) 070 ( طالبة من طالبات قسم عمم النفس بكمية التربية جامعة الممك خالد بالسعودية، وتم إستخدام المنيج الوصفي الإرتباطي، ذلك لمناسبتو لطبيعة البحث وأىدافو، وتوصمت النتائج إلى: أن أحد العوامل الخمسة الكبرى لمشخصية وىو عامل )التفاني( فقط ىو الذي يسيم في التنبؤ بالقدرة عمى التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي، وأن أكثر العوامل الخمسة الكبرى لمشخصية إنتشا ا رً كان عامل الإنفتاح عمى الخبرة وأقل عامل الإنبساطية لدى أف ا رد العينة الحالية، أيض اً أكثر أبعاد التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي انتشا ا رً ىو بعد تحديد الأىداف والأولويات يمية إدارة التخطيط وأخي ا رً إدارة الوقت. كما أظيرت النتائج وجود فروق دالة إحصائي اً بين مرتفعي ومنخفضي عاممي )الوداعة و التفاني( في القدرة عمى التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي لدى أف ا رد العينة، كما أظيرت وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائي اً بين التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي والمعدل الت ا ركمي لدى طالبات العينة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The relative contribution of the five major factors of personality in predicting the ability of personal strategic planning for female students of King Khalid University, Saudi Arabia. (English)

    المصدر: Journal of Education - Sohag University; Dec2021, Vol. 92 Issue Part 1, p145-194, 50p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): The aim of the current research is to determine the relative contribution of the big five factors of personality in predicting the ability of personal strategic planning among university students, and to reveal the differences between high and low of the big five factors of personality in personal strategic planning, and to examine the relationship between personal strategic planning and the cumulative average of a sample of university students King Khalid. To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the scale of the five major factors in personality (prepared by Al-Ruwaita, 2007), and prepared the scale of personal strategic planning, to apply them to a sample of (120) female students from the Department of Psychology, College of Education, King Khalid University in Saudi Arabia, and the descriptive correlative approach was used., due to its relevance to the nature of the research and its objectives, and the results concluded: that only one of the five major personality factors, which is the (Conscientiousness) factor, contributes to predicting the ability to personal strategic planning, and that the most prevalent of the five major personality factors was the openness to experience and the least extroversion factor for the members of the current sample, the most prevalent dimensions of personal strategic planning is after setting goals and priorities, followed by planning management and finally time management. The results also showed that there were statistically significant differences between high and low factors (Conscientiousness and Agreeableness) in the ability of personal strategic planning among the sample members, and there was also a positive, statistically significant correlation between personal strategic planning and the cumulative average of the sample students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ىدف البحث الحالي إلى تحديد الإسيام النسبي لمعوامل الخمسة الكبرى لمشخصية في التنبؤ بالقدرة عمى التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي لدى طالبات الجامعة، والكشف عن الفروق بين مرتفعي ومنخفضي العوامل الخمسة الكبرى لمشخصية في التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي، وفحص العلاقة بين التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي والمعدل الت ا ركمي لدى عينة من طالبات جامعة الممك خالد. ولتحقيق أىداف البحث تبنت الباحثة مقياس العوامل الخمسة الكب رى في الشخصية )إعداد الرويتع، 7002 (، وقامت بإعداد مقياس التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي، لتطبيقيما عمى عينة قواميا ) 070 ( طالبة من طالبات قسم عمم النفس بكمية التربية جامعة الممك خالد بالسعودية، وتم إستخدام المنيج الوصفي الإرتباطي، ذلك لمناسبتو لطبيعة البحث وأىدافو، وتوصمت النتائج إلى: أن أحد العوامل الخمسة الكبرى لمشخصية وىو عامل )التفاني( فقط ىو الذي يسيم في التنبؤ بالقدرة عمى التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي، وأن أكثر العوامل الخمسة الكبرى لمشخصية إنتشا ا رً كان عامل الإنفتاح عمى الخبرة وأقل عامل الإنبساطية لدى أف ا رد العينة الحالية، أيض اً أكثر أبعاد التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي انتشا ا رً ىو بعد تحديد الأىداف والأولويات يمية إدارة التخطيط وأخي ا رً إدارة الوقت. كما أظيرت النتائج وجود فروق دالة إحصائي اً بين مرتفعي ومنخفضي عاممي )الوداعة و التفاني( في القدرة عمى التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي لدى أف ا رد العينة، كما أظيرت وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائي اً بين التخطيط الإست ا رتيجي الشخصي والمعدل الت ا ركمي لدى طالبات العينة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)