يعرض 1 - 10 نتائج من 19 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.54s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effect of marketing vigilance in attracting deposits\ Applied research in a sample of private commercial bank. (English)

    المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2021, Vol. 16 Issue 54, p132-144, 13p

    مصطلحات جغرافية: MIDDLE East

    Abstract (English): The aim of the research is to demonstrate the impact of the dimensions of the marketing vigilance represented by (environmental scanning, diagnostic capacity, validity and decision-making) and to attract deposits represented by (customer relationship management strategy, distribution strategy (location), promotion strategy), as the research was applied in each of Banks (Assyria International, Iraqi Middle East Investment, Business Bay, Iraqi Investment, Babel, Al Mansour Investment), and the questionnaire was adopted as a main tool for collecting data and information from a sample of (110) who are in the position (department manager, department manager, assistant Section Director, Division Officer, Unit Officer), and the statistical program (SPSS) was used . In the calculation of (the arithmetic mean, standard deviation, coefficient of variation, t-test, and simple linear regression), the research reached a number of conclusions, the most prominent of which were: 1. The environmental survey came first in terms of its importance from the viewpoint of the respondents, then it was followed by the other dimensions in order, namely (capacity Diagnostic, validity and decision-making) 2. The dimensions of attracting deposits to banks were arranged from the viewpoint of the respondents according to their degree of priority and importance in descending order (distribution strategy (location), customer relationship management strategy, promotion strategy) 3. The presence of a statistically significant effect of the variable marketing alertness in Attracting deposits to banks, and this gives an indication of the great positive impact that the dimensions of marketing vigilance play in attracting deposits to banks. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى بيان تأثير أبعاد اليقظة التسويقية والمتمثلة ب ( المسح البيئي، القدرة التشخيصية، الصلاحية واتخاذ القرار ) وجذب الودائع متمثلة بـ ( استراتيجية ادارة علاقات الزبائن، استراتيجية التوزيع (المكان)، استراتيجية الترويج)، إذ تم تطبيق البحث في كل من المصارف ( أشور الدولي، الشرق الاوسط العراقي للاستثمار، الخليج التجاري، الاستثمار العراقي، بابل، المنصور للاستثمار)، وقد تم اعتماد الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات والمعلومات من العينة البالغ عددها ( 110 ) ممن هم في موقع (مدير دائرة، مدير قسم، معاون مدیر قسم، مسؤول شعبة، مسؤول وحدة)، وتم استخدام البرنامج الإحصائي ( SPSS ) في احتساب (الوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل الاختلاف، واختبارا، والانحدار الخطي البسيط) وتوصل البحث إلى عدد من النتائج وكان أبرزها: 1 . جاء بعد المسح البيئي بالمرتبة الأولى من حيث أهميته من وجهة نظر المبحوثين ثم تلته الابعاد الاخرى وبالترتيب وهي (القدرة التشخيصية الصلاحية واتخاذ القرار ) 2 . كان ترتيب ابعاد جذب الودائع للمصارف من وجهه نظر المبحوثين بحسب درجة اولويتها واهميتها تنازليا هي (استراتيجية التوزيع (المكان)، استراتيجية ادارة علاقات الزبائن، استراتيجية الترويج) 3 . وجود تأثير معنوي دال احصائيا المتغير اليقظة التسويقية في جذب الودائع للمصارف، وهذا يعطي مؤشراً الى مدى التأثير الايجابي الكبير الذي تلعبه ابعاد اليقظة التسويقية في جذب الودائع للمصارف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The possibility of adopting a market approach to measure the fair value of biological assets in Iraq (Applied study in Middle East Fish Production and Marketing Company). (English)

    المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2022, Vol. 17 Issue 61, p120-135, 16p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ, MIDDLE East

    Abstract (English): The research aims to show the possibility of adopting the market approach to measure the fair value of biological assets in Iraq, by applying to a sample of the company listed on the Iraq Stock Exchange, where the Middle East Fish Production and Marketing Company was selected from among 7 companies representing the agricultural sector in Iraq, and according to the availability of data and for five years, the financial statements were presented of the measurement and disclosure of biological assets at fair value according to the market approach, One of the most important conclusions reached by the researcher is the The possibility of measuring and disclosing biological assets at fair value according to the market approach in the Iraqi agricultural economic units based on the data of the Central Bureau of Statistics, while the most prominent recommendations reached by the researcher were the development of methods of measuring fair value in the Iraqi market and the adoption of the market approach as it suits the Iraqi environment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث الى بيان امكانية تبني منهج السوق لقياس القيمة العادلة للأصول البيولوجية في العراق، وذلك بالتطبيق على عينة من الشركات المدرجة في سوق العراق للأوراق المالية، حيث تم اختيار شركة الشرق الأوسط لأنتاج وتسويق الأسماك من بين 7 شركات تمثل قطاع الزراعة في العراق، وبحسب توفر البيانات و لخمسة سنوات، وقد تم عرض القياس والأفصاح عن الأصول البيولوجية بالقيمة العادلة وفق منهج السوق، و من اهم الأستنتاجات التي توصل اليها الباحث امكانية القياس والأفصاح عن الأصول البيولوجية بالقيمة العادلة وفق منهج السوق في الوحدات الاقتصادية الزراعية العراقية استناداً الى بيانات الجهاز المركزي للأحصاء، بينما كانت ابرز التوصيات التي توصل اليها الباحث هي تطوير طرق قياس القيمة العادلة في السوق العراقية واعتماد منهج السوق كونه يلائم البيئة العراقية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Marketing vigilance of the banking service and its impact on attracting deposits /Applied research in a sample of private commercial banks. (English)

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2022, Vol. 54 Issue 2, p477-489, 13p

    مصطلحات جغرافية: MIDDLE East

    Abstract (English): The process of attracting deposits is considered the main axis on which banks rely in order to continue and maintain their position in a competitive environment, and an important source in bank financing, so bank administrations have a big role in research and attracting the largest number of depositors (customers), and this requires bank departments to pay attention. By studying the marketing environment and identifying the changes that occur in the needs and desires of customers, and in the nature of the services provided. Hence, the topic of the research came to identify the impact of the marketing vigilance of the banking service in attracting deposits, and the aim of the research is to demonstrate the effect of the marketing vigilance of the banking service represented by (environmental scanning, diagnostic capacity, validity and decision-making) and attracting deposits represented by (customer relationship management strategy, distribution strategy) (Location), promotion strategy), as the research was applied in each of the banks (Assyria International, Iraqi Middle East Investment, Business Bay, Iraqi Investment, Babel, Al-Mansour Investment), and the questionnaire was adopted as a main tool for collecting data and information from the sample of (110) Those who are in the position (department manager, department manager, assistant department manager, division official, unit administrator), and the statistical programs (SPSS.18) and (AMOS.24), and the research reached a number of conclusions, the most prominent of which were: The presence of a statistically significant effect of the marketing vigilance variable in attracting deposits to banks, and this gives an indication of the extent of the significant positive impact that the combined dimensions of marketing alertness play in attracting deposits To banks. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعتبر عملية جذب الودائع المحور الاساس الذي تعتمد عليه المصارف من أجل الاستم ا رر والمحافظة على موقعها في بيئة تنافسية، ومصد ا رً هاماَ في تمويل المصارف، لهذا يقع على ادا ا رت المصارف الدور الكبير في البحث وجذب اكبر عدد من المودعين )الزبائن(، مما يتطلب من ادا ا رت المصارف الاهتمام بد ا رسة البيئة التسويقية والتعرف على التغي ا رت التي تحصل في حاجات ورغبات الزبائن، وفي طبيعة الخدمات المقدمة. ومن هنا جاء موضوع البحث للتعرف على تأثير اليقظة التسويقية للخدمة المصرفية والمتمثلة ب ) المسح البيئي، القدرة التشخيصية، الصلاحية واتخاذ الق ا رر( في جذب الودائع متمثلة ب ) است ا رتيجية ادارة علاقات الزبائن، است ا رتيجية التوزيع )المكان(، است ا رتيجية الترويج(، وتم اختيار عينة من المصارف ) آشور الدولي، الشرق الاوسط الع ا رقي للاستثمار، الخليج التجاري، الاستثمار الع ا رقي، بابل، المنصور للاستثمار(، وقد تم اعتماد الاستبانة كأدا ة رئيسة لجمع البيانات والمعلومات من عينة البالغ عددها ) 110 ( ممن هم في موقع )AMOS. و ) 24 )SPSS. )مدير دائرة، مدير قسم، معاون مدير قسم، مسؤول شعبة، مسؤول وحدة(، وتم استخدام الب ا رمج الإحصائية ) 18 ، وتوصل البحث إلى عدد من الاستنتاجات وكان ابرزها: وجو د تأثير معنوي دال احصائيا لمتغير اليقظة التسويقية في جذب الودائع للمصارف, وهذا يعطي مؤش ا رً الى مدى التأثير الايجابي الكبير الذي تلعبه ابعاد اليقظة التسويقية مجتمعة في جذب الودائع للمصارف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية

    Alternate Title: المعرض التجاري المزدوج بايبر وورلد الشرق الأوسط. (Arabic)

    المصدر: Paper Middleast; Autumn/Winter2023, Issue 44, p11-12, 4p

    مصطلحات موضوعية: INTERNATIONAL trade, OFFICE equipment & supplies

    مصطلحات جغرافية: MIDDLE East

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Iranian strategy and the plight of the regional balance. (English)

    المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2021, Issue 51, p248-268, 21p

    مصطلحات موضوعية: CULTURAL property, MARKETING strategy, COUNTRIES, TASKS

    مصطلحات جغرافية: IRAN, MIDDLE East

    Abstract (English): The Iranian strategy is a realistic reflection of the reality of the regional aspiration that stimulates the leading role. What this strategy discloses from the coherent performances makes us believe that it always wants to maximize its regional and international position through roles that give it strength in expanding its vital field, which, according to the convictions of its leaders, represents strategic spaces incubating the Iranian cultural heritage The way that leads to the establishment of what is called (Greater Iran), which according to the Iranian strategic perception extends across large Middle Eastern areas in which Iran today employs - as it was in the past - a strategy for marketing the various forms of its power to the extent that enhances its areas of influence in more than one region. Influence and to the extent that it makes it one of the important players in the Middle East region, until the task of overcoming / marginalizing its immediate and desired role seemed difficult to understand among the countries of the region as well as the major countries, led by the United States [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الملخص. تعد الاستراتيجية الايرانية انعكاس واقعي لحقيقة التطلع الإقليمي الباعث على الدور القائد ، فما تفصح عنه تلك الاستراتيجية من اداءات متناسقة يجعلنا نؤمن أنها ترغب دوماً بتعظيم مكانتها الإقليمية والدولية عبر ادوار تمنحها القوة في توسيع مجالها الحيوي الذي يمثل بحسب قناعات قياداتها فضاءات إستراتيجية حاضنة لإرث حضاري ايراني على النحو الذي يؤدي الى تأسيس بما يسمى بـ( إيران الكبرى)، والتي هي بحسب المدرك الإستراتيجي الايراني تمتد عبر مساحات شرق أوسطية واسعة توظف فيها إيران اليوم – كما كان في السابق- إستراتيجية تسويق مختلف أشكال قوتها وبالقدر الذي يعزز من مجالات تأثيرها في أكثر من منطقة نفوذ وإلى الحد الذي يجعلها أحد اللاعبين المهمين في الإقليم الشرق اوسطي، حتى بدت مهمة تجاوز/تهميش دورها الآني والمنشود عصية عن الفهم لدى دول المنطقة فضلا عن الدول الكبرى وعلى رأسها الولايات المتحدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Alghofayli, Naser Khalid

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Dec2023, Vol. 43 Issue 4, p293-309, 17p

    مصطلحات موضوعية: CRISES, PRESIDENTS, DECISION making, MASSACRES, ARENAS

    مصطلحات جغرافية: RUSSIA, SYRIA, MIDDLE East

    مستخلص: The article aimed to reveal the international tensions towards the Syrian crisis and the Russian role in the crisis 2010/2022. The case study methodology, the role methodology, and the political decision-making methodology were used. The Syrian crisis and the positions of different countries regarding it were reviewed. Among the most prominent results: Russia is aware of the importance of Keeping the regime in Syria as the best way to achieve its strategic and vital interests and to return forcefully to the international arena as an active element in bringing about a balance between forces in light of the American retreat in the Middle East, and that there can be no solution to the Syrian crisis except with the presence of the Russian side, I disagreed The orientations of the presidents in Russia are between those who support Russia's political and economic openness in the international system, like President Putin, and those who find it necessary to fall into the arms of the West, like President Yeltsin. One of the recommendations is the need for Arab countries to intervene to resolve the Syrian crisis, away from the interference of other parties. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    المصدر: International Journal on Homelessness; 2023, Vol. 3 Issue 2, p252-294, 43p

    مصطلحات موضوعية: HOMELESSNESS, EVIDENCE gaps, CHILDREN'S literature, CIVIL rights

    مصطلحات جغرافية: MIDDLE East, NORTH Africa

    مستخلص: While the right to housing is a fundamental right per article 25 of the 1948 Universal Declaration of Human Rights, 'homelessness' is still generally a Western concept and not comprehensively recognized or addressed as a social issue in many countries, including many within the Middle East and North Africa. This paper looked at the literature on homelessness in the Middle East and North Africa (MENA) region to document the meaning and scope of homelessness within this region. After identifying and screening the relevant articles, 103 eligible articles were included in the final data synthesis stage. What we have learned from the review is organized in three categories: 1) conceptualizations of homelessness, 2) proposed responses to homelessness, and 3) research gaps. Studies addressing homelessness experienced by women, elderly, and family were underrepresented or did not exist. Homelessness among children dominates the literature in this review with 62% studies investigated the issue of homelessness in childhood. In a way, children are prioritized yet their adult relatives are often left invisible. Responding to the issue of homelessness on a global scale first involves having effective definitions that both properly enumerate and contextualize the issue. Without establishing a comprehensive definition of homelessness, efforts to address housing precarity can be ineffective. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal on Homelessness is the property of International Journal on Homelessness and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: سوسة النخيل الحمراء Rhynchophorus :ferrugineus Olivier آخر التطورات. (Arabic)

    المصدر: Arab Journal of Plant Protection; Jun2019, Vol. 37 Issue 2, p178-187, 10p

    مصطلحات جغرافية: MIDDLE East, EUROPE, NORTH Africa

    Abstract (English): Red palm weevil (RPW, Rhynchophorus ferrugineus) is the most important pest of date and Canary palm in the Middle East, Europe and North Africa. An important management technique has been trapping using the male produced aggregation pheromone, a palm produced kairomone (usually ethyl acetate) and food. The latter needs replacement every 2-4 weeks to maintain good attraction to traps. The use of low service or serviceless traps is viewed by many as the next step in the evolution of the mass trapping technique. Recently a trap sold as the ElectrapTM, has been introduced to the market as a dry, serviceless trap. Its alleged mechanism of action is based on the attraction of insects via electromagnetic radiation. According to the manufacturer, light emitted into the trap is focused into a resonance chamber containing pheromone and kairomone and from this chamber specific frequencies of electromagnetic radiation are emitted which contact the insect and result in its attraction to the trap. Generation of the attractive electromagnetic radiation is supposed to be due to mirrors on the internal sides of the chamber containing the pheromone and kairomone. In this study, we have examined the Electrap™ with and without mirrors in the chamber and compared the effectiveness of the Electrap™ vs the standard and modified bucket traps using R. palmarum as a surrogate organism. Our findings indicated that mirrors are not necessary for attraction of R. palmarum to the Electrap™ and that “serviceless” bucket traps are equally attractive. We also determined that the performance of the Electrap™ is due to retention of captured palm weevils by the bristle ring inside the conical entry point. Modification of side entry bucket traps by substitution of side entry by a conical entry point on the top results in better weevil retention. Top cone entry bucket traps retain water 3X better than side entry bucket traps. Additionally, we also present data for an "attract and kill" formulation tested against RPW in Malaysian coconut. The attract and kill formulation reduced monitoring trap captures in the test site by over 95% from pre-application and is effective for at least 9 months. Both cases represent new insights and research avenues to develop better control of palm weevils. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعن سوسة النخيل الحمراء (RPW) (Rhynchophorusfetrugineus Olivier) أهم الآفات التي نصيب نخيل الثمر. و.الكذار.ي في منطقة الشرق الاوسط واوروبا وشمال إفريقيا. تم اعتماد الاصطياد كتقنية مهمة لإدارة الآفة باستخدام: الفير مون التجعميعي الذي تفرزه الذكور، كيرمون منتج من النخيل (عادة خلات الاديل)، و,الطعوم الغذائية؛ وتحتاج الأخيرة إلى اسبدالهاكل 2-4 اسابيع للمحافظه على كفاءة الدصائدفي جنب الحشرات. نظر الكثيرون إلى السائد الأقل تطئباً لدصيانة (او نستوجب صيانة دسيطة) على انها الخطوة التالية في تطور تقنية الاصطياد الغزير للافة. نباع مؤخر آ مصيدة تحت ستى "اءلكتراب™" و,التي يجري تسويقها كصيدة جافة شتوجب صيانة بسيطة؛ وتستند آلية عملها المزعومة على جنب الحشرات بوامعطة الاشعاع الكهرومغناطدسي. ووفقأ للنصبع فإئهيدم تركيز انضوء المنتشر في العصيبة ضمن حجرة رنين تحوي على الفيرمون والكيرمون، ومن تلك الحجرة يجري إطلاق إشعاع كهرومغناطيسي بتربدات متخحتصة والتي تلتقطها الحشرة متا يتسبب بجنبها للمصيدة؛ وقد تم الافتراض بأن توليد الإشعاع الكهرومغناطيسي الجاذب يعزى إلى وجود مر ايا في الجوانب الداخلية للحجرة التي تحوي على الفير مون والكير مون. قنا هنا باختبار كفاءة مصيدة إلكتر اب™ مع وبدون وجود مر ايا في الحجرة، كما اجرينا مقارنة لكفاءة مصيدة اءلكتر اب™ مع مصائد الجر دل (السطل) القيامعية والمعدلة باستخدام سو.سة نخيل ادساجو (الدقيق) R. pahnarum ككائن بديل. بينت نتائجنا بان وجود المر.ايا غير. ضروري لجنب R. palmarum إلى مصيدة إلكتراب™، وان مصائد الجر دل ''المستوجبة لصيانة بسيطة" تضاهيها في جنب الحشرة. وقد امكنا تحديد ان اداء محيدة إلكترابل\ل يعزى إلى احتفاظها بدشر ات سو سة النخيل الملتقطه بو ساطة حلقة ادشعيرات النشنة الموجودة داخل فتحة الدخول المخروطية. وإن تعديل بائد الجر دل نات الدخل الجانبي باسيدال مدخلها الجانبي بمدخل آخر مخروطي الشكل يتعوخع اعلى المحيدة يحئق نتانج افضل بالاحتفاظ بحشر ات السوس. كما ان محاند الجر دل نات المدخل الخروطي العلوي تحتفظ بالماء على نحو افضل بثلاثة اضعاف مما هو عليه الحال في تنك المصاند نات الدخل الجانبي. وفوق ذلك، نقنم ايضا بياناق لمستحضراق تقنية"الجنب والقتل" والتي اخنبرت على اشجار نخيل جوز. الهند اباليزي إز.اء سوسة النخيل الصراء. خفضت مستحضرات تقنية "الجنب والقتل" نتاج مصاند الرصد في موقع الاختبار بما يزيد عن 95% عتا كان عليه قبل تطبيق هده المعاظة، والتي استمرت فاعليتها لما لا يقل عن 9 اشهر. تقنم كلتا الحالتين آفاقا جديدة ومحا'ور بحثية لتطوير ٠كافحة افضل لحثر ات سوس النخيل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal of Plant Protection is the property of Arab Society for Plant Protection and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: علي عجوة

    المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Apr2024, Issue 50, p7-8, 2p

    مصطلحات موضوعية: PERIODICAL publishing, SCIENTIFIC method

    مصطلحات جغرافية: ARAB countries, MIDDLE East, CAIRO (Egypt)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: يوسف كامل سلامة

    المصدر: Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah; Feb2023, Vol. 9 Issue 1, p89-124, 36p

    مصطلحات جغرافية: MIDDLE East

    Abstract (English): The study explores the intersection of liberal and colonial ideologies within United States policies, aiming to establish global hegemony. Initially framed as a liberation movement against tyranny, this idea evolved into a colonial pursuit, driven by vested interests amidst the complex political landscape of the Middle East. Modern warfare distinguishes itself by the prominence of ideological conflict and diverse psychological tactics, preceding military actions. Despite meticulous planning and advanced propaganda techniques, portraying colonial conquest as liberation faced challenges. To address this, the "neoconservatives" enlisted support not only from strategic thinkers and propaganda experts but also from intellectuals and experts within the country, creating a multifaceted approach to legitimize their agenda. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الغاية او الهدف: إن موضوع الد ا رسة يبحث في الإلتقاء بين الفكر الليب ا رلي والفكر الكولونيالي الذي تجسد في سياسات الولايات المتحدة في سبيل فرض الهيمنة على العالم، ذلك الالتقاء الذي تجسد في في سياسات الهيمنة الامريكية منذ إن انتهت الحرب الباردة. الاطار النظري: اصبحت الولايات المتحدة الامريكية هي القوى العظمى في العالم، إذ أخذت الحرب طابعها التحرري المتمثل في تحرير الانسان من الحكم الاستبدادي، ومن ثم أخذت الفكرة التحررية طابعها الاحتلالي)الاستعماري(على أساس تحقيق المصالح حيث الحالة السياسية المعقدة في منطقة الشرق الاوسط. المنهج :اعتمدنا في هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي وكأسلوب لد ا رسة موضوع البحث والأقدر على تحقيق أهداف الد ا رسة ومعالجة الإشكالية واختبار الفرضية. النتائج: لعل ما يميز الحروب الحديثة عن سابقاتها هو تعاظم دور حرب الأفكار وتنوع فنون الحرب النفسية التي تسبقها، للتمهيد للغزو العسكري وفيما توضع الخطط للغزو، فإن الآلة الضخمة من المفكرين الاست ا رتيجيين والخب ا رء في فنون الدعاية الأمريكية وأجهزتهم الحديثة لم تكن كافية لتصوير الغزو الإستعماري بإنة تحرير للشعوب، كما يروج "المحافظون الجدد"، لذلك ا رحوا يعتمدون جيشا آخر مهماً من أهل البلد ذاته وبخاصة من بين مثقفيه وخب ا رئه. فالليب ا رلية بمفاهيمها ومنطلقاتها الفكرية هي أجندات لتغطية ج ا رئم هذه الدول التي تتدعي أنها صاحبة هذه القيم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)