يعرض 1 - 10 نتائج من 24 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.82s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Challenges Facing Innovation Management in Omani Higher Education Institutions from the Point of View of Innovative Students. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2024, Vol. 51 Issue 2, p208-227, 20p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): Objectives: The study aimed to identify the most prominent challenges facing the management of innovations in higher education institutions in Oman from students’ points of view; before, during, and after innovation. Methods: The descriptive approach was used in the style of qualitative research according to the phenomenological research design. The semi-structured interview was used to collect data, and it was applied to thirty students participating in competitions and receiving research funding. Results: Despite the division of the detected challenges, challenges that appear at one stage may influence subsequent stages. The challenges of the pre-innovation stage include prospecting for innovative ideas, team formation, and choosing the appropriate supervisor. Moreover, personal challenges (i.e., psychological, academic, skills, and abilities), policies and laws, human resources, financial resources, and funding are examples of challenges during the innovation stage. In addition to obstacles in coordination and communication with entities, incubators, knowledge and data, and challenges related to decision-makers. Furthermore, the challenges in the post-innovation phase include human resources challenges, follow-up challenges after the end of the participation period, and the willingness of entities to adopt innovation. Likewise, marketing innovation challenges, competition with other companies, and societal challenges. Conclusion: The study recommends developing scenarios for challenges mitigation facing innovative students from the point of view of the students themselves and those who are in charge. It also suggests conducting more studies by expanding the targeted population to involve more universities as well as enlarging the sample of innovative students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة التعرّف إلى أبرز التحدّيات التي تواجه إدارة الابتكارات في مؤسّسات التعليم العالي بسلطنة عمان من وجهة نظر الطلبة قبل، وأثناء، وبعد الابتكار. المنهجية: لتحقيق هدف الدراسة، استُخدم المنهج الوصفي بأسلوب البحوث النوعية وفق تصميم البحث الظواهري، واستُخدمت المقابلة شبه المهيكلة وسيلةً لجمع البيانات، وطُبقت على (30) من الطلبة المشاركين في المسابقات، والحاصلين على تمويل بحثي، وينتسبون إلى جامعتين حكوميتين، وثلاث جامعات خاصّة في السلطنة، وتمّ اختيار العيّنة من مجتمع الدراسة بطريقتين: كرة الثلج، والقصدية. النتائج: أظهرت النتائج أنّ هنالك عددًا من التحدّيات تواجه إدارة الابتكارات في الجامعات العمانية قبل وأثناء وبعد الابتكار حسب خبرات الطلبة، ورغم تقسيم التحديات؛ إلا أن ما يظهر في مرحلة قد يمتدّ أثره للمراحل اللاحقة. وكشفت النتائج أن من تحديات مرحلة ما قبل الابتكار: التنقيب عن الأفكار الابتكارية، وتشكيل الفريق، واختيار المشرف المناسب. أما التحديات أثناء مرحلة الابتكار، منها: التحدّيات الشخصية، والسياسات والقوانين، والموارد البشرية، والموارد المالية والتمويل، وآليات التنسيق والتواصل بين الجهات، والحاضنة، والمعرفة والبيانات، وتحدّيات مرتبطة بصنّاع القرار. وفي مرحلة ما بعد الابتكار، ظهرت تحديات: الموارد البشرية، وقلة المتابعة بعد انتهاء فترة المشاركة، وقلة استعداد الجهات لتبنّي الابتكار، إضافة إلى تحدّيات تسويق الابتكار والمنافسة مع الشركات الأخرى، والتحدّيات المجتمعية. الخلاصة: تقترح الدراسة وضع تصوّر للتخفيف من التحدّيات التي تواجه الطلبة المبتكِرين من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وكذلك من وجهة نظر القائمين على الابتكار في مؤسّسات التعليم العالي بسلطنة عمان، وإجراء مزيدٍ من الدراسات حول التحدّيات التي تواجه إدارة الابتكارات في مؤسّسات التعليم العالي، في سياق جامعاتٍ أخرى وعلى عيّنةٍ أكبر من الطلبة المبتكِرين في سلطنة عمان. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: To What Extent Electronic Word of Mouth Affect Purchase-Decision of New Mobile Phones Among University Students in Sultanate of Oman?. (English)

    المصدر: International Journal of Islamic Marketing; May2022, Vol. 11 Issue 2, p89-108, 20p

    مصطلحات جغرافية: OMAN, SALALAH (Oman)

    Abstract (English): The study aimed to find out the effect of the electronic Word of Mouth (eWOM) on the five stages of the purchasing decision-making process: need recognition, information search, alternatives evaluation, purchase decision-making, and purchase evaluation. The study used an electronic questionnaire as a main tool for data collection. The research sample comprised 295 students from three institutions of higher education in Dhofar Governorate (Dhofar University - Technical College in Salalah - College of Applied Sciences in Salalah) in the Sultanate of Oman. The data were analyzed by the statistical programs SPSS and AMOS, where the study relied on descriptive statistics, exploratory factor analysis, and structural modeling equation. The results showed that the EWOM has a significant role in all five stages with varying levels. The eWOM has a moderate effect on the stage of collecting information, but a weak effect on the other stages namely: need recognition, alternatives evaluation, decision-taking, and evaluation. of the purchase decision making model. Results and recommendations were presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ة ف نق ي لهوات ر الشرائ ر الكلم ة المنطوق ة إلكتروني اً على المراح ل الخمس ة للقرا إلى معرف ة تأثي ه دف ت ال دراسة ي ر الشرائ ي ، وتقيي م القرا ر الشرائ ل، وات خا ذ القرا جديدة ؛ إدرا ك الحاج ة، والبح ث عن المعلوما ت، وتقيي م البدائ االلكتروني ة كأداة رئيس ة لجمع البيانا ت، حيث بل غ عد د أفرا د ن في سلطن ة االستبانة عما . وقد استخدم ت الدراسة العي ن ة البحثي ة 295 طالب اً ي ة ً ر- الكل ر جامع ة ظفا وطالبة من ثال ث مؤ سسا ت للتعلي م العالي في محافظ ة ظفا الت لة - بص ال قن ي ة كلي ة العلو م التطبيقي ة بص اللة البرنامجي اإلحصائي ين SPSS ن وقد حلل ت البيانا ت بوساط ة ي ، ومعادل ة االستكشاف ي ل العامل ي ، والتحلي وWarpPLS ، حيث اعتمد ت الدراسة على اإلحصا ء الوصف الن مذج ة البنائي ة، وأظهر ت النتائ ج إلكتروني أ ن الكلمة المنطوقة اتخا ذ ل ا لها أث ر ذو دالل ة إحصائي ة في جميع مراح ً ر ال قرا ي أث متو س ط للكلمة المنطوق ة على ر الشرائ ، ولكن بدرجا ت متفاوت ة، حيث تبي ن وجو د إلكترونيا مرحل ة ً على باقي المراح ل وبالتحدي د إدرا ك الحاج ة، وتقيي م البدائل، أث ضعي ف ر البح ث عن المعلومات، بينما تبي ن وجو د م عر ض ي من قبل أفرا د العي ن ة، وت ر الشرائ ي ، وتقيي م القرا ر الشرائ وات خا ذ القرا النتائج وطر ح التوصيا ت. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Dec2023, Vol. 43 Issue 4, p259-273, 15p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    الشركة/الكيان: COVENTRY University

    مستخلص: The article sought to identify the obstacles that A'Sharqiyah University students may face in their possession of scientific research skills. The study population consisted of (5800) during the academic year (2021-2022), and the sample amounted to (400) students from the university faculties and followed The study was a descriptive approach to data collection, and a questionnaire was prepared aimed at revealing the obstacles to scientific research that hinder students from possessing research skills, and the study reached the results: The arithmetic average of the obstacles was (2.88), and the averages of the obstacles axes (subjective, cultural, and academic) ranged between (2.92-2.85), and they are at the average level as well. The results also indicated that there were statistically significant differences at the level of significance less than (0.05) in the level of cultural obstacles. The students of Al-Sharqiya University in scientific research skills college is attributed between the College of Arts and each of the other four colleges and in favor of the College of Arts and Humanities each time, as the arithmetic average of the College of Arts is the lowest, as the results indicated to There are statistically significant differences in the axis of academic obstacles in the bilateral interactions between the college and the school year. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Beliefs of Social Studies Teachers about Citizenship Education in Basic Education Schools in the Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 4, p427-439, 13p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): Objectives: The study aimed to identify the beliefs of social studies’ teachers about citizenship education in basic education schools in the Sultanate of Oman and its relationship to some variables. Methods: The descriptive approach was used, and the tool of the study is beliefs scale, which consists of five dimensions (citizenship education, rights and duties, national identity, community partnership, global and digital citizenship), After verifying the validity and reliability of this scale, it was applied to a random sample of (250) teachers (male and female) from basic education schools in the Sultanate of Oman. Results: The study achieved a set of results, the most important are: the social studies teachers have positive attitudes towards citizenship education which is represented by strongly agree level with general arithmetic mean of (4.25).The results also revealed that there were no statistically significant differences at the significance level (a = 0.05) in social studies teachers' beliefs about citizenship due to the gender variable. While there were statistically significant differences at the variable of educational qualification in favor of post graduate studies’. Conclusion: The study recommends directing teachers of social studies to employ citizenship education in teaching practices and pay attention to training teachers on citizenship education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة إلى تعرّف معتقدات معلمي الدراسات الاجتماعية حول التربية المواطنيّة في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان وعلاقتها ببعض المتغيرات. المنهجية: تم استخدام المنهج الوصفي، والاستعانة بمقياس المعتقدات الذي تكون من خمسة أبعاد (التربية المواطنيّة، الحقوق والواجبات، الهوية الوطنية، الشراكة المجتمعية، المواطنيّة العالمية والرقمية)، وبعد التحقق من الصدق والثبات تم تطبيق المقياس على عينة عشوائية بلغت (250) معلماً ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان. النتائج: توصلت الدراسة إلى امتلاك معلمي الدراسات الاجتماعية لاتجاهات إيجابية نحو التربية المواطنيّة حيث جاءت بمستوى موافق بشدة إذ بلغ المتوسط الحسابي (4.25). كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) في مستوى معتقدات معلمي الدراسات الاجتماعية بالمواطنية تعزى لمتغير الجنس. بينما هناك فروق ذات دلالة تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا. الخلاصة: توصي الدراسة بتوجيه معلمي الدارسات الاجتماعية إلى توظيف التربية المواطنية في الممارسات التدريسية، والاهتمام بتدريب المعلمين على التربية المواطنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Toward transforming higher education institutions in the Sultanate of Oman to a micro entrepreneurial ecosystem. (English)

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Sep2023, Vol. 10 Issue 81, p112-143, 32p

    مصطلحات جغرافية: OMAN, PERSIAN Gulf

    Abstract (English): Though many researchers are focusing on the importance of the role played by higher education institutions in the entrepreneurial ecosystem and the impact of such contribution to the entrepreneurial activity dynamism, there is a real need to explore how to make these institutions a real entrepreneurial micro-ecosystem. This study aims to offer a model of an entrepreneurial micro-ecosystem. The current descriptive study employed mixed method quantitative and qualitative approaches through a questionnaire and interviews among academics and experts in the entrepreneurial ecosystem and the higher education institutions from the Sultanate of Oman. 133 academics and experts participated in answering the closed questionnaire questions, it was found that higher education institutions in the Sultanate of Oman have a role in inspiration and ideas in entrepreneurship, while there is a weakness in their position at promoting beginnings of the business and direct to work and get-away, as it turns out that there is a strong influence relationship between the three axes of the study. 12 experts in entrepreneurship in the Sultanate were interviewed, and through their answers, an answer of how higher education institutions could support technically and financially the nascent entrepreneurs inside and outside the colleges in the different stages of entrepreneurial process from the ideation to the growth while offering many practical recommendations were given to policymakers. The originality of that research lies in integrating the qualitative and qualitative approaches to move towards creating variables attributed to the entrepreneurial ecosystem of entrepreneurship for adoption in higher education institutions, and what are the most important pillars for supporting emerging entrepreneurs in the Sultanate and the Arab Gulf states in the different stages of the entrepreneurship process from the stage of ideation to the one of development. This research opens an important discussion about the entrepreneurial ecosystem model that can be followed in higher education institutions and aims in the future to create its variables and construct that can enrich research on the topic of the micro-entrepreneurial ecosystem higher education institutions, which has rarely been quantitatively addressed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): على الرغم من وجود العديد من الأبحاث التي تركز على أهمية الدور الذي تلعبه مؤسسات التعليم العالي في النظام البيئي لريادة الأعمال وتأثير هذه المساهمة في ديناميكية النشاط الريادي إلا أن هناك حاجة حقيقية لاستكشاف كيفية جعل هذه المؤسسات نظم بيئية مصغرة لريادة الأعمال، وعليه تهدف هذه الدراسة إلى تقديم نموذج لنظام بيئي مصغر لريادة الأعمال. لبحث الجدوى والكيفية تم إجراء دراسة وصفية باعتماد المنهجين الكمي والنوعي فتم توجيه الاستبانة المغلقة للأكاديميين والفاعلين في النظام الريادي في مؤسسات التعليم العالي، وبلغ حجم العينة 133 مبحوثا، كما تم إجراء المقابلات المفتوحة مع الفاعلين والخبراء في مجال ريادة الأعمال في سلطنة عمان وبلغ حجم العينة 12 مبحوثا، ليبلغ الحجم الكلي للعينة 145 مبحوثا. توصل الباحثون من خلال إجابات المبحوثين الذين استجابوا لأسئلة الاستبانة أن مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان تلعب دورا في الإلهام والفكرة في مجال ريادة الأعمال، في حين يوجد ضعف في دورها على مستوى تعزيز كلا من بدايات الإنشاء للمشاريع ومباشرة العمل والانطلاق، كما اتضح وجود علاقة تأثير قوية بين محاور الدراسة الثلاثة )الإلهام والفكرة، وبدايات الإنشاء، ومباشرة العمل والانطلاق(. وأكد الخبراء والفاعلين في النظام الريادي في سلطنة عمان ممن أجريت معهم المقابلات أنه يوجد توجه في السنوات الأخيرة من قبل السلطنة بشكل عام ومؤسسات التعليم العالي بشكل خاص نحو الاهتمام بترسيخ ريادة الأعمال في مؤسسات التعليم العالي من خلال العديد من السياسات والمبادرات، فتحت الدراسة نقاشا هاما حول بناء نموذج لنظام بيئي لريادة الأعمال من خلال عدد من المتغيرات المكونة للنظام، وخرجت بعدد من التوصيات التي من الممكن أن تسهم في تطوير النظام الريادي في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان، مع مقترحات لدراسات أخرى في المجال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The impact of using a gamification-based mobile application on 4th grade students' attitude toward selflearning during COVID-19 pandemic. (English)

    المصدر: University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences; Sep2023, Vol. 20 Issue 3, p309-344, 36p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This study aims to investigate the impact of teaching by using a gamification-based mobile application on the attitude toward self-learning among fourth-grade students in Oman during COVID-19 pandemic. A quasi-experimental pre-post research design was used. The sample consisted of 108 fourth-grade students; of which 55 students were selected for the experimental group, and 53 students were selected for the control group. A mobile application known as 'Dr. Science' was designed based on the principles of the gamification approach, and was implemented for the experimental group. Additionally, a scale of attitude toward selflearning was implemented as a pre and posttest for both study groups, with a reliability coefficient of (0.88). Results revealed a statistically significant difference in the posttest between the two groups in favor of the experimental group. On the other hand, there was no statistically significant difference attributed to gender. The study also concluded that there was no statistically significant interaction between the teaching method and gender in the posttest. The study recommended encouraging science educators to design mobile applications based on the principles of the gamification approach to support students' attitude toward self-learning particularly during crises such as the COVID-19 pandemic. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر التدريس باستخدام تطبيق هاتفي قائم على منحى التلعيب في الاتجاه نحو التعلم الذاتي، لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بسلطة عمان في ظل جائحة كورونا، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي المعتمد على التصميم ذي المجموعتين الضابطة والتجريبية والتطبيق القبلي والبعدي، إذ تكونت عينة الدراسة من (108) طلاب وطالبات في الصف الرابع الأساسي انقسموا إلى (55) في المجموعة التجريبية و(53) في المجموعة الضابطة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم تطبيق هاتفي قائم على منحى التلعيب يحمل اسم (Dr. Science) للمجموعة التجريبية، كذلك استخدم مقياس الاتجاه نحو التعلم الذاتي وبلغت قيمة معامل الثبات (0.88). وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التطبيق البعدي بين المجموعتين الضابطة والتجريبية تعزى لطريقة التدريس لصالح المجموعة التجريبية. بينما لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، أيضا توصلت الدراسة إلى عدم وجود أثر دال إحصائيًا للتفاعل بين طريقة التدريس، ومتغير النوع الاجتماعي في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاه نحو التعلم الذاتي. وتوصي الدراسة بضرورة توجيه القائمين على تدريس العلوم إلى أهمية تصميم واستخدام التطبيقات الهاتفية القائمة على منحى التلعيب وذلك لتوجيه الطلبة نحو التعلم الذاتي، خاصة في ظل الأزمات كجائحة كورونا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences is the property of University of Sharjah - Scientific Publishing Unit and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Central Bank Policies and Mechanisms in Combating Inflation. (English)

    المصدر: Global Journal of Economics & Business; Jun2023, Vol. 13 Issue 3, p194-206, 13p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    الشركة/الكيان: WORLD Bank

    Abstract (English): This research aims to examine the role of the central bank in targeting inflation and achieving monetary stability in Oman. The research has tried, through various secondary sources, to highlight the role of the central bank in managing monetary policy. The research aimed to analyze the effectiveness of the central bank in combating inflation, which depends mainly on the effectiveness of the tools used by the Central Bank, its degree of independence and its level of transparency. The research used different methodologies ranging from secondary data, World Bank data and local statistical data. The researcher also used a descriptive statistical method by conducting an interview with an official of the Central Bank of Oman. Also, a standard statistical model was used to study the effect of some variables on the inflation rate in the Sultanate of Oman such as money supply, interest rate, government spending and imports. A model based on time series for the period from 2000 to 2022 was used integrated with the methodology of co- integration and the error correction model; the coefficients of the model were estimated. The results showed that there is a long-term relationship between all variables and the inflation rate, and in the short term, the results showed that there is no effect of the monetary policy variable (money supply) on the inflation rate. By analyzing the available data in addition to the interview responses, the study concluded that inflation in the Sultanate was concentrated mainly on the main consumer commodity groups. Therefore, inflation in the Sultanate can be classified as imported inflation due to its vulnerability to international variables such as the Russian-Ukrainian war and its impact on global supply chains, as well as the repercussions of the pandemic and high shipping costs. The study also showed that the policies of the Central Bank of Oman do not directly affect inflation levels in the Sultanate through key interest rates, but rather through managing local liquidity using available tools such as existing facilities, discount rate and other tools. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تناول هذا البحث دور البنك املركزي في استهداف التضخم وتحقيق االستقرار النقدي من خالل آلياته املختلفة وحاول البحث ومن خالل املصادر الثانوية املختلفة إبرازدوراملصرفاملركزي فيإدارة السياسةالنقدية،وهدفالبحثإلى تحليل فعاليةالبنكاملركزي فيمكافحةالتضخم، والتي تتوقف في األساس على فاعلية األدوات التي يستخدمها املصرف املركزي ودرجة إستقالليته ومستوى شفافيته. استخدم في البحث منهجيات مختلفة تدرجت من البيانات الثانوية وبيانات البنك الدولي والبيانات ال حصائيةاملحليةكما استخدم الباحثطرقإحصائية وصفية عن طريق إجراء مقابلة Interviewمع أحد مس ؤ وليالبنكالعماني املركزي. كذلك تم استخدام نموذج قياس ي إحصائي لدراسةتأثيربعض املتغيرات على معدل التضخم في سلطنة عمان كالعرض النقدي ومعدل سعر الفائدة وال نفاق الحكومي والواردات.وقد تم استخدام نموذج مبني على السالسل الزمنية للفترة من 2000 - 2022 وباستخدام منهجية التكامل املشترك ون موذج تحليل األ خطاء تم تقدير معامالت النموذج. وقد أظهرت النتائج وجود عالقة طويلة املدى بين جميع املتفيرات ومعدل التضخم، وعلى املدى القصر أ ظهرت النتائج عدم تأثير منغير السياسة النقدية )عرض النقود( على معدل التضخم. وفي املديين القصير والطويل أثبتت النتائج أن التضخم في سلطنة عمان مدفوعا باالنفاق الحكومي والتضخم املستورد عن طريق تأثيرالواردات. وبتحليل البيانات املتوفرة باالضافة إلىردوداملقابلةتوصلتالدراسةإ لى أن التضخم في السلطنة تركز في صورة رئيسية في املجموعات السلعيةاالستهالكية الرئيسية وعليه يمكن تصنيف التضخم في السلطنة بأنه تضخم مستورد لتأثرة باملتغيرات الدولية كالحرب الروسية- األوكرانية وتأثيرها على سالسل المداد العاملية وكذلك تداعياتجائحةكوروناوارتفاع تكاليفالشحنالبحري.كما بينتالدراسةبأنسياساتالبنك املركزي العماني ال تؤثر بشكل مباشر على مستويات التضخم في السلطنة من خالل أسعار الفائدة الرئيسية، بل من خالل إدارة السيولة املحلية باستخدام األدوات املتاحة كالتسهيالت القائمة وسعر الخصم وغيرها من األدوات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Global Journal of Economics & Business is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Developing Supportive Instructional Leadership Practices to Improve Academic Achievement in Public Schools in The Sultanate of Oman- A Qualitative Study. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 2, p342-356, 15p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The study investigated the best practices of the instructional leadership needed to improve academic achievement in a sample of public schools in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of two schools with high academic achievement. To achieve the objectives of the study, the research followed the descriptive approach. The study came out with several results; the most important are that among the best practices of instructional leadership that support academic achievement, defining the school’s mission is through the participation of all stakeholders in the educational process in building goals, managing the educational program which is intensifying supervisory visits to the teacher, analyzing results, and continuous follow-up of students’ progress and in terms of promoting a positive learning environment which is related to maintaining educational time, motivating teachers and students in different ways, and attention to professional development for teachers. The study has also identified some gaps in instructional leadership practices such as weak relationship between the educational leader with the process of curriculum coordination and development, and in the process of analyzing the internal and external environment of the school. In addition, there is a gap in adopting the teamwork and the scarcity of using scientific and action research for the problems facing the instructional leadership. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسةإلى الكشف عن أفضل مان،وتمثلت ممارسات القيادةالتعليميةالداعمةلتحسين التحصيل الدراس يفي عينةمن املدارس الحكوميةبسلطنة ع عينةالدراسةفياثنتينمن املدارسالحكوميةاملتميزةبارتفاع املستوىالتحصيليللطالبعلىمستوىمحافظةالداخلية،ولتحقيقأهدافالدراسةاتبعتالباحثة امل نهج الوصفي. وتوصلت الدراسةإلى عدةنتائج أهمها؛ أن من أفضل ممارسات القيادةالتعليميةالداعمةللتحصيل الدراس يفي)تحديد رسالةاملدرسة(؛ هو مشاركة جميعأطرافالعمليةالتعليميةفيبناء األهداف،وفي)إدارة البرنامج التعليمي(؛ هو الزيارات اإلشرافيةللمعلم،وتحليل النتائج، ومتابعة تقدم الطلبة باستمرار، وفي )تعزيز مناخ إيجابي للتعلم(؛ هو الحفاظ على الوقت التعليمي، وتحفيز املعلمين والطالب، واالهتمام بالتطوير املنهي لل معلمين. كذلك توصلت الدراسة إلى مجموعة من الفجوات في ممارسات القيادة التعليمية منها: ضعف عالقة القائد التعليمي بعملية تنسيق املنهج وتطويره، وفي عملية التحليل للبيئة الداخلية والخارجية للمدرسة، وفجوة في تبني أسلوب فرق العمل، وكذلك ندرة استخدام البحث العلمي، واإلجرائي للمشكالت التي تواجه القيادة التعليمية فيما يخص تحصيل الطالب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Value Chain as an Input Root Knowledge in Higher Education Institutions- An Analytical Study. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 2, p322-341, 20p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This paper discusses how to use the value chain approach to enhance the competitive advantage of higher education institutions. The study adopted the descriptive approach, through which competitive advantage was reviewed in terms of history, concepts, importance and strategies, as well as reviewing the concept and activities of value chain, its importance in institutions of higher education, and most prominent models. It answers the following questions: What is the conceptual and intellectual framework for competitive advantage in higher education institutions? What is the conceptual and intellectual framework for value chain in higher education institutions? What are the most prominent global models of the value chain in higher education institutions? The results of the study found that the value chain approach should be adopted in order to enhance the competitive advantage of higher education institutions in the Sultanate of Oman. So that they can achieve their roles and excellence, keep pace with ongoing progress, and achieve strategic excellence for higher education institutions competing in educational and research services provided to clients to ensure a larger market share. The study recommended that the application of modern programs should be adopted to develop academic skills among faculty members, through cooperation with distinguished consultants from international universities. It also recommended developing university legislation and regulations, developing university infrastructure, and investing and participating in national projects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة التعرف إلى كيفية استخدام مدخل سلسلة القيمة لتعزيز امليزة التنافسية ملؤسسات التعليم العالي، واعتمدت املنهج الوصفي، والذي من خالله تم استعراض امليزة التنافسية من حيث النشأة واملفهوم والخصائص واألهمية واالستراتيجيات، وكذلك استعراض مفهوم سلسلة القيمةوأنشطتها،وأهميتها فيمؤسساتالتعليم العالي،وأبرزالنماذج املتعلقةباستخدامها في هذهاملؤسسات،وذلكمنخالل اإلجابة عن األسئلة اآلتية: ما اإلطاراملفاهيميوالفكريللميزةالتنافسيةفي مؤسسات التعليم العالي؟، و ما اإلطاراملفاهيميوالفكريلسلسلة القيمة وأنشطتها الرئيسة والداعمة؟ ، و ما أبرز النماذج العامليةلسلسلة القيمة املستخدمة لتعزيز امليزة التنافسية في مؤسسات التعليم العالي؟. و قد خلصت نتائج الدراسة إلى ضرورة تبني مدخل سلسلة القيمة من أجل تعزيز امليزة التنافسية ملؤسسات التعليم العالي؛ حتى تتمكن من تحقيقأدوارهاوالتميزومواكبةالتقدم املستمر،وتحقيق التميز االستراتيجي على مؤسسات التعليم العالي املنافسة في الخدمات التعليمية والبحثية املقدمة إلى املهتمين لضمان حصة سوقية أكبر، وأوصت الدراسة بتطبيق برامج حديثة لتنمية املهارات األكاديمية ألعضاء هيئة التدريس من خالل التعاون مع استشاريين متميزين من جامعات أجنبية، كما أوصت بتطوير التشريعات واللوائح الجامعية،وتطوير البنيةالتحتيةللجامعات،واالستثمارواملشاركةفي املشاريعالوطنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Economic Factors and their Implications on Financing Higher Education in Sultanate of Oman as Perceived by Faculty Members. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 5, p1077-1093, 17p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This study aims to identify the economic factors and their implications on the financing of higher education in the Sultanate of Oman. It intends to develop a proposed vision to deal with the economic changes and its challenges. A descriptive approach was adopted and a questionnaire was utilized, data were collected from (100) faculty members working in colleges and universities in Sultanate of Oman. The data were analyzed statistically through SPSS. The results of the study sample show that challenges associated with financing of higher education in the Sultanate of Oman were more common, among the faculty members, than the technological challenges. The study concluded with a number of recommendations that can contribute to facing economic changes and their impact on financing higher education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدفت الدراسة الحالية التعرف على المتغيرات الاقتصادية في المجتمع العماني، وانعكاساتها على تمويل التعليم العالي، ومن ثم تقديم توصيات لمواجهة المتغيرات الاقتصادية وتحدياتها. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي؛ وذلك من خلال عينه عشوائية تتكون من (100) من أعضاء هيئة التدريس العاملين بالكليات والجامعات بسلطنة عمان. تم تطبيق استبيان لجمع المعلومات والبيانات اللازمة للدراسة، وبمعالجة البيانات إحصائيًا عن طريق الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) تم التوصل إلى نتائج الدراسة والتي أشارت إلى أن التحديات التكنولوجية تمثل أكبر تحديات تمويل التعليم العالي في سلطنة عُمان من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المقترحات التي تساهم في مواجهة المتغيرات الاقتصادية وانعكاسها على تمويل التعليم العالي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)