يعرض 1 - 6 نتائج من 6 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 0.83s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Activating administrative practices that enhance aspects of intellectual security for post-basic education students in the Sultanate of Oman in the light of technological changes. (English)

    المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); 2023, Vol. 14 Issue 1, p149-165, 17p

    مصطلحات موضوعية: EDUCATION students, STATISTICAL sampling, FEMALES, MALES

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The study aimed to identify the reality of the practice of intellectual security among Omani students in post-basic education schools in the Sultanate of Oman. It was applied to a random sample of post-basic education students (11-12) in the Sultanate's schools.The number of the sample was (1257) male and female students. The results of the study showed that there are high manifestations of intellectual security among post-basic education students in Omani schools. The study also showed a lack of administrative practices by these institutions to enhance intellectual security among their students. The study recommended the inclusion of the concept of Intellectual security and its practices in several areas, including planning, organization and training in light of technological changes. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى التَّعرُّف على واقع ممارسة الأمن الفكري لدى الطلبة العُمانيين في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عُمان، كما هدفت إلى معرفة مستوى الممارسات الإدارية الداعمة للأمن الفكري لطلبة هذه المرحلة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثون المنهج الوصفي. وقد استُخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تم تطبيقها على عينة عشوائية من طلبة التعليم ما بعد الأساسيّ (۱۲-۱۱) بمدارس السلطنة. وبلغ عدد أفراد العينة (۱۲٥٧) طالباً وطالبة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود مظاهر عالية للأمن الفكري لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في المدارس العُمانية، كما أظهرت الدراسة قلة وجود الممارسات الإدارية من قبل هذه المؤسسات لتعزيز الأمن الفكري لدى طلبتها، وأوصت الدراسة بتضمين مفهوم الأمن الفكري وممارساته في عدة مجالات، منها التخطيط والتنظيم والتدريب في ضوء المتغيرات التكنولوجية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Community Partnership in Financing Public Schools in Oman: A Case Study of Al-Warith Bin Kaab School. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 6, p1305-1314, 10p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This study aimed to identify the role of community partnership and its contribution to the financing of public schools in the Sultanate of Oman through examining the experience of one of the schools in the state of Suwaiq in implementing community partnership and find the most important areas and activities which are financed through this partnership. It also intended to identify difficulties and challenges facing public schools in Oman in the application of community partnership as one of the sources of funding for education and make suggestions to activate it. To achieve the objectives of the study, the case study research method was used, and interviews were conducted with all 11 members of the Administrative and Financial Affairs Committee at Al-Wareth Bin Kaab School (10-12) to collect needed data. The results of the study indicate that the school's Administrative and Financial Affairs Committee works through specific mechanisms to implement community partnership and to raise funds for the school from parents, business, charitable and private organization. In addition, there are difficulties facing the educational institution in implementing community partnership. The study made some suggestions in order to overcome challenges and strengthen school community partnership. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة التعرف إلى دور الشراكة المجتمعية ومساهمتها في تمويل المدارس الحكومية في سلطنة عمان، وذلك من خلال الوقوف على تجربة إحدى مدارس ولاية السويق في تطبيق الشراكة المجتمعية، والتعرف إلى أهم مجالات وأوجه دعم تمويل العملية التعليمية من خلال هذه الشراكة، والوقوف على الصعوبات والتحديات التي تواجه المدارس الحكومية في السلطنة في تطبيق الشراكة المجتمعية وتوظيفها كأحد مصادر تمويل التعليم، ومن ثم تقديم مقترحات لتفعيلها. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهج دراسة الحالة، وبتوظيف أداة المقابلة، تم جمع المعلومات اللازمة من عينة الدراسة التي شملت جميع أعضاء لجنة الشؤون الإدارية والمالية في مدرسة الوارث بن كعب (10-12) والبالغ عددهم 11 عضواً. وتشير أهم نتائج الدراسة إلى أن لجنة الشؤون الإدارية والمالية بالمدرسة تعمل من خلال آليات محددة لتطبيق الشراكة المجتمعية، وتوفير مصادر تمويل للمدرسة تمثلت في أولياء الأمور والتجار والفرق الخيرية والمؤسسات الخاصة. كما وضحت نتائج الدراسة بأن هناك صعوبات تواجه المؤسسة التعليمية في تطبيق الشراكة المجتمعية، وأوصت الدراسة ببعض المقترحات من أجل تجاوز التحديات وتعزيز الشراكة المجتمعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Construction of school evaluation and accreditation standards for governance schools in the Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p186-204, 19p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The current study aimed at form standards for evaluation and school accreditation for public schools in the Sultanate of Oman, as the study followed the descriptive approach. The sample consisted of (490) administrators and teachers in government schools, administrative supervisors, and supervisors of school performance evaluation in five educational governorates, in addition to supervisors at the Ministry’s general office. The study concluded with a list of (10) standards for evaluation and school accreditation, which are: (strategic planning, management of human and financial resources, school environment and educational climate, community participation, the school building, safety and security procedures, the curriculum and teaching methods used, and methods for assessing achievement and student results, learning resources and laboratories, student services and school activities and school improvement plan).In addition, under each criterion, a set of procedural indicators can be inferred through which the level of achievement of the standard can be inferred, which amounted to (78) procedural indicators. The list of standards has high validity and reliability indicators that enhance its use for evaluation and accreditation purposes. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسةالحاليةإلىبناءمعاييرللتقويم واالعتماداملدرس ي للمدارس الحكوميةبسلطنة مان ُ ع ؛ حيث اتبعت الدراسةاملنهجالوصفي، ( فردا من اإلداريين واملعلمين ببعض املدارس الحكومية، واملشرفين اإلداريين ومشرفي تقويم األداء املدرس ي في خمس وتكونت العينة من )490 محافظات تعليمية، باإلضافة إلى املشرفين بديوان عام الوزارة. وقد خلصت الدراسة بقائمة مكونة من )10 )معايير للتقويم واالعتماد املدرس ي، وهي: )التخطيط االستراتيجي، وإدارة املوارد البشرية واملالية، والبيئة املدرسية واملناخ التربوي، واملشاركة املجتمعية، واملبنى املدرس ي وإجراءات األمن والسالمة، واملنهج الدراس ي وطرق التدريس املتبعة، وأساليب تقويم التحصيل ونتائج الطلبة، ومصادر التعلم واملختبرات، والخدمات الطالبية واألنشطة املدرسية، وخطة التحسين املدرسية(، كما يندرج تحت كل معيار مجموعة من املؤشرات اإلجرائية التي يمكن أن يستدل من خاللها على مستوى تحقق املعيار والتي بلغت )78 (مؤشرا إجرائيا. وقد تمتعت قائمة املعايير بمؤشرات صدق وثبات مرتفعة تعززمن استخدامها ألغراض التقو يم واالعتماداملدرس ي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Obstacles to Applying the Principle of Disclosure and Transparency in Higher Education Institutions: An Exploratory Study in Private Universities in the Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p73-98, 26p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The study aimed to explore the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in higher education institutions in private universities in the Sultanate of Oman. The qualitative method was used through in-depth interview as a tool to reveal the opinions of the study sample about the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in private universities, Oman. The sample consisted of (12) individuals from the administrative leaders in the universities under study. The study results reported a number of obstacles to the application of disclosure and transparency in Omani private universities, where (83%) of the sample agreed that there was weak disclosure transparency in the university's budget and the spending items. In addition, (50%) of the sample agreed that there was weakness of credibility and transparency when applying policies, internal work controls, subjective evaluation of the employee’s performance by his direct manager, and weak awareness of the importance of disclosure and transparency among managers. Therefore, the study recommended activating disclosure and transparency mechanisms in private universities in Oman by adding the principle of disclosure and transparency as an independent measure within the standard of governance and management to obtain institutional accreditation, and by providing electronic systems with integrated services and functions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى الكشف عن معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي (دراسة استكشافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان)، وقد تم استخدم المنهج النوعي من خلال المقابلة الشخصية المعمقة كأداة للكشف عن آراء العينة حول معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان، وتكونت العينة من (12) فرداً من القيادات الإدارية في الجامعات عينة الدراسة، وأظهرت نتائج هذه الدراسة العديد من معوقات تطبيق الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة العمانية؛ إذ كان أبرزها اتفاق (83%) من العينة على ضعف شفافية الإفصاح عن ميزانية الجامعة وبنود الصرف، في حين اتفق (50%) من العينة على ضعف المصداقية والشفافية عند تطبيق السياسات وضوابط العمل الداخلية، وخضوع تقييم أداء الموظف للتقدير الشخصي من المسؤول المباشر، وضعف ثقافة المدراء والموظفين بأهمية الإفصاح والشفافية. وأوصت الدراسة بتفعيل آليات الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عُمان من خلال إضافة مبدأ الإفصاح والشفافية كمقياس مستقل ضمن معيار الحوكمة والإدارة للحصول على الاعتماد المؤسسي، وتوفير الأنظمة الإلكترونية ذات الخدمات والوظائف المتكاملة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of Engineering Design in Developing Engineering Habits of Mind among Eight Grade Students in Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat; 2020, Vol. 14 Issue 2, p362-380, 19p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This research investigates the effect of engineering design on the development of the engineering habits of mind among eighth grade students in the Sultanate of Oman. The study adopted the semi-experimental research design. The study sample had two experimental groups; the first group (23 students) was enrolled in a special program of engineering design; and the second group was a control group (25 students) which had not participated in any engineering design programs. The quantitative results revealed statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the performance of students of the two groups in identifying problem habits, optimization and development, and system thinking in favour of the experimental group in the scale of the habits of the engineering mind. However, there were no statistically significant differences between the performance of the two groups in the habits of visualizing, creativity in problem solving, and adaptation. Analysis of qualitative data reached similar findings. Taken together, these findings suggest a set of recommendations, including the integration of engineering design into science curricula for contribution to the development of engineering habits of mind. Further surveyed studies can be conducted to discover the most common engineering habits of mind among students of all stages in the study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ملخص: هدفت الدو اسة الحالية إلى تقحعي أثر التصميم الهندسي في تنمية عادات العقل الهندسية لدى طالبات الصف الثامن الاساسي في سلطنة عمان، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكو.نت عينة الدو.اسة من ٤٨ طالبة تو. ز.عن على مجموعتين، تجر.يبية ضمت ٢٣ طالبة تم إلحاقهن ببر.نامج خاص بالتحعميم الهندسي، ومجموعة ضابطة. لم يتم اضافة اي بر.ذامج خاص بالتصميم الهندسي لها وتكو. نت من ٢٥ طالبة، وكشفت النتائج الكمية عن وجو. د فروق نات دلالة إحصائية عند مستو,ى دلالة ه٠ر٠ بين متو. سطات اداء طالبات المجموعتين الضابطة والتجر.يبية في عادات التعرف على المشكلة، والتحسين والتطو.ير، والتفكير. المنظومي لصالح المجموعة التجريبية في مقياس عادات العقل الهندسية، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيا بين متو. سطات اداء المجموعتين في عادات التصو.ر، والإبداع في حل المشكلات، والقدو.ة على التكيف. كما اشارت البيانات الذو.ءية إلى نتائج مشابهة. إلى حد كبير، حيث توصلت إلى أن بعض عادات الطنل الهندسية تمت تنميتها من خلال بر.ذامج التصميم الهندسي بشكل واضح، كعادة التعر ف على المشكلة.. وفي ضوء النتائج خلصت الدو.اسة إلى مجمو.ءة من التوصيات، منها: ضروو.ة الاهتمام بدمج التصميم الهندسي في مناهج العلو.م بهدف تنمية. عادات العقل الهندسية، فبعض هذه العادات يمكن تنميتها من خلال التحديات الهندسية: كعادة التعرف على المشكلة والتحسين والتطوير.، كما اقتر.حت الدو.اسة إجراء بحوث مسحية حو.ل أكثر عادات العقل الهندسية الأكثر انتشار٠ا لدى الطلبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Types according to gender and the A comparative study of multiple intelligences university to which physical education students belong at some universities in Oman. (English)

    المصدر: Al-Rafidain Journal For Sport Sciences; 2018, Vol. 21 Issue 67, p101-116, 16p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This study aimed to compare the types of multiple intelligences according to gender and the university to which physical education students belong in some universities in Oman. To achieve the aims of the study, a questionnaire to measure the eight types of multiple intelligences consists of 81 items has been developed and administered on a selected Physical Education students affiliated to Sultan Qaboos University (90 students) and Suhar University (115 students). By using descriptive statistics and test "T" to measure the differences between independent samples, the results revealed that the most types of multiple intelligences among Omani Physical Education students was: Interpersonal, intrapersonal, and bodily-kinesthetic intelligences, while the least commonly intelligences types among them were musical and logical-mathematical. The results also indicated that no significant differences in types of multiple intelligences affected by gender or university. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الد راسة إلى مقارنة أنواع الذكاءات المتعددة وفقا للجنس والجامعة التي ينتمون إليها طلبة كلية التربية الرياضية في بعض الجامعات العمانية. ولتحقيق أهداف الد راسة قام الباحثين بتطوير مقياس خاص لمسح أنواع الذكاءات المتعددة الثمانية، تالف المقياس من 81 عبارة موزعة على الذكاءات الثمانية، وبعد التأكد من صدقه وثباته تم تطبيقه على عينتين مختارتين من طلاب جامعة السلطان قابوس ) 90 طالب وطالبة( وجامعة صحار ) 115 طالب وطالبة(. وباستخدام الإحصاء الوصفي واختبار "ت" لقياس الفروق بين العينات المستقلة توصلت الد راسة إلى أن أكثر أنواع الذكاءات تواف را لدى طلبة تخصص التربية الرياضية في سلطنة عمان هي: الذكاء الذاتي والذكاء الاجتماعي والذكاء الحركي في حين أن أقلها وجودا هي: الذكاءات الموسيقية والمنطقية، كما توصلت الد راسة إلى عدم وجود فروق في أنواع الذكاءات المتعددة ممكن أن تعزى لمتغيري الجنس أو الجامعة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Rafidain Journal For Sport Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)