يعرض 1 - 4 نتائج من 4 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 0.76s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of the Interactive Learning Strategy on Developing the Thinking Skills of the Sixth Grade Students in the Palestinian Governmental Schools of Nablus. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 2, p269-284, 16p

    مصطلحات جغرافية: PALESTINE

    Abstract (English): The aim of this study was to identify the effect of employing the interactive learning strategy on promoting the lower, intermediate, and higher thinking skills of the sixth -grade students, and whether the general academic ability, specific academic ability, and gender interact with the type of learning strategy. To achieve this goal, an available sample of 130 male and female students distributed in four classes were taken from schools affiliated to the Nablus Governmental Directorate in Palestine to be in line with the semi-experimental design used in this study known as (static-group comparison design). Two classes of 64 male and female students were used as experimental groups who were studied by the interactive learning strategy, and other two classes of 66 male and female students were used as control groups who were studied by the traditional learning strategy. On a post achievement test measured the lower, intermediate, and higher levels of learning, the t-test showed statistically significant differences between the means of the experimental and control groups on the sub-test that measured lower levels of learning (p= .009), the total test that measured all levels of learning (p = .03), and approached significance on higher levels of learning (α = .10). All these differences were in favor of the experimental groups which were taught by the interactive strategy. On the other hand, t-test failed to show significant difference on the subtest which measured the middle levels of learning (α = .96). By using Two-way ANOVA, "F" test showed statistical significance differences (p=.000) on the level of general and special academic ability. It was in favor of high ability rather on the low one whereas no statistical differences were found between males and females’ performances in terms of type of learning strategies, nor on the interaction between the type of learning strategy and the general academic ability, specific general ability, or gender. These results came along discussion, and recommendation for future research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفتالدراسةالتعرفعلى أثر توظيفاستراتيجيةالتعلم التفاعلي في تنميةمهارات التفكير)الدنيا، واملتوسطة، والعليا(، لدى طلبةالصف السادساألساس ي، وفيما إذا كان ملتغيرات القدرة األكاديميةالعامة،والقدرةاألكاديميةالخاصة،والنوع االجتماعي أثر في التعلم بهذهاالستراتيجيةالتفاعلية.ولتحقيق هذا الغرض أخذت عينة متيسرة من املجتمع األصل من مدارس الذكور واإلناث التابعة ملديرية نابلس الحكومية في فلسطين بلغ عددها (130) طالبا وطالبة جاءت في أربعة صفوف تما شيا مع املنهج شبه التجريبياملستخدم في هذهالدراسةواملعروفباسم :(design comparison group- static(صفان منالذكورواإلناثعددهم )64(: اشتمل األول على)37 ( طالبا، واآلخر على )27( طالبة،وكالهما استخدماكمجموعاتتجريبيةدرستباستراتيجيةالتعلم التفاعلي،وصفان آخران عددهم )66(: اشتمل األول على)38 ( طالبا، واآلخر على )28( طالبة استخدماكمجموعاتضابطةدرسا بالطريقةاالعتيادية. وبعد تطبيق التجربةتم قياساألثر وفق اختبارتحصيلي بعديقاستأسئلتهمهاراتالتفكيرالدنيا،واملتوسطة، والعليا، فقد أظهر اختبار"ت"وجودفروق دالةإحصائيا بين متوسط املجموعات التجريبية والضابطة على اختبار املستويات الدنيا (.009=α(، واالختبار الكلي الذي قاس جميع املستويات (0.03=p(،ولم يظهر مثل هذا الفرقعلىاختبارمهاراتالتفكيرالعليا (0.10=p(،وال علىاختبارمهاراتالتفكيراملتوسطة (0.96=p(منناحيةأخرى،فقد أظهر تحليل التباين الثنائي باستخدام اختبار "ف" داللة إحصائية )0.000( على متغير بنمط استراتيجية التعلم ولصالح االستراتيجية التفاعلية على التقليدية، ومتغير مستوى القدرة األكاديمية العامة، والقدرة األكاديميةالخاصةولصالح القدرة األكاديمية العليا على الدنيا، ولم يظهر فرقا بين أداء الذكور وأداء اإلناث لدى تعلمهم بكلتا االستراتيجيتين التفاعلية واالعتيادية، وال على التفاعل بين نمط االستراتيجيةالتعلميةوكل من القدراتالعامة،والقدراتالخاصة،والنوع االجتماعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Part of the economic policy of the Ptolemaic state Foreign Trade (323-222 BC). (English)

    المصدر: College of Basic Education Researches Journal; 2023, Vol. 19 Issue 1, p516-529, 14p

    مصطلحات جغرافية: EGYPT, PALESTINE

    Abstract (English): The Ptolemaic family, also known as the Ptolemaic dynasty, arrived in Egypt in November 332 BC with an army led by Alexander the Great. The needs of domestic markets and win foreign markets. The Ptolemies became famous for their foreign trade, and one of the reasons for commercial activity was to control most of the countries located on the shores. Ptolemy the First took control of Syria, Palestine, Cyprus and the Aegean Sea. His policy then directed to control the Red Sea. They sent a series of scout studies to understand the beaches, peoples, and resources of wealth in the Red Sea region. In the Indian Ocean, the Ptolemies tried to fully control the trade of the East coming to the North. The Ptolemies also took care of trade with the Greeks and Romans, which gave much of their experience to the expansion of the Ptolemies in foreign trade. It became very popular, especially after the purification, and the influence of the Romans increased on the shores of the Red Sea and the industries that Egypt became monopolized by spread Such as the manufacture of glass, oils, pottery, industry and others. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): وصلت العائلة البطلمية، المعروفة أيضًا باسم الأسرة البطلمية، إلى مصر في نوفمبر 332 قبل الميلاد بجيش بقيادة الإسكندر الأكبر، كان من الطبيعي أن تحوّل الأسرة البطلمية اهتمامها إلى التجارة، حيث كان ذلك جزءًا من سياستها الاقتصادية العامة الهادفة إلى زيادة الإنتاج الزراعي والصناعي ورفع مستواه لتلبية احتياجات الأسواق المحلية وكسب الأسواق الخارجية. اشتهر البطالمة بتجارتهم الخارجية وكان من احد اسباب النشاط التجاري هي السيطرة على اغلب البلدان الواقعة على الشواطئ فسيطر بطليموس الاول على سوريا وفلسطين وقبرص وبحر ايجة واتجهت سياسته بعد ذلك بالسيطرة على البحر الاحمر فقد أرسلوا سلسلة من الدراسات الكشفية لفهم الشواطئ والشعوب وموارد الثروة في منطقة البحر الأحمر والمحيط الهندي حاول البطالمة السيطرة الكاملة على تجارة الشرق الوافدة إلى الشمال كذلك تجارة مع اليونانيين والرومان التي اعطت الكثير من خبراتها للتوسع بالتجارة الخارجية، فراجت رواجا كبيرا ولا سيما بعد تطهير السواحل والموانيء، وزاد نفوذ الرومان على شواطئ البحر الاحمر وانتشرت الصناعات التي أصبحت مصر تحتكرها مثل صناعة الزجاج والزيوت والفخار. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of College of Basic Education Researches Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of blended education from the teachers' point of view in the Qalqilya education directorate in light of some variables. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 9 Issue 3, p731-747, 17p

    مصطلحات جغرافية: PALESTINE

    Abstract (English): The study aimed to identify the reality of blended education from the teachers' point of view in the Qalqilya Education Directorate in light of some variables, and to identify the challenges of blended education from the viewpoint of the education supervisors of the Qalqilya Education Directorate and ways to confront them. The study tool consisted of a questionnaire consisting of (33) items, distributed on (4) axes, which were applied to (143) teachers, in addition to conducting qualitative interviews with (5) education supervisors in the Qalqilya Education Directorate. The results of the study showed that the degree the faculty for the reality of blended education from the teachers' point of view in the Qalqilya Education Directorate was large, with an arithmetic average (3.84), and a percentage (%75.8), The field of blended learning challenges ranked first with an arithmetic average (4.31) and a percentage (%86.2). Compact in the second rank with an arithmetic average (3.82) and a percentage (%76.4) and the area of knowledge of the concept of blended learning came in the third rank, with an arithmetic average (3.69) and a percentage (%73.8), and the importance of applying blended education ranked fourth with an average Arithmetic (3.55) and a percentage (%71), The results also showed that there are statistically significant differences on the total degree of the reality of blended education from the teachers' point of view due to the gender variable and in favor of males, and the presence of statistically significant differences on the total degree of the reality of blended education due to the scientific qualification variable In favor of the master's degree, while the results did not reveal any statistically significant differences attributed to the variables of years of service and field of specialization, and the results of the educational supervisors' interviews showed that (%80) of the challenges of applying blended education relate to the lack of computers between the reach of teachers and students, and that (%80) One of the ways to face the challenges of implementing blended education is related to providing teachers and students with computers and tablets, and the study recommended working to meet the challenges of blended learning by those in charge of the educational process in the Ministry of Education, providing teachers and students with computers, activating educational platforms, and working to develop expertise Teachers are enrolled in blended education by enrolling them in training courses on e-learning programs. The study suggested providing centers for the maintenance of teachers 'and students' computers at prices It is symbolic through the Ministry's coordination with specialists in this field, preparing electronic educational packages to enable students and parents to follow-up and education face-to-face and remotely, and to conduct similar research studies in different directorates of Palestine . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى واقع التعليم المدمج من وجهة نظر المعلمين بمديرية تربية قلقيلية في ضوء بعض المتغيرات، والوقوف على تحديات التعليم المدمج من وجهة نظر مشرفي التربية والتعليم بمديرية تربية قلقيلية وسبل مواجهتها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أسلوب المزج بين المنهج الوصفي والنوعي كمنهج للدراسة، وتكونت أداة الدراسة من استبانة مكونة من(33) فقرة، موزعة على(4) محاور، تم تطبيقها على(143) معلماً ومعلمة، بالإضافة إلى إجراء مقابلات نوعية مع (5) من مشرفي التربية والتعليم بمديرية تربية قلقيلية، وأظهرت نتائج الدراسة أنَّ الدرجة الكلية لواقع التعليم المدمج من وجهة نظر المعلمين بمديرية تربية قلقيلية كانت كبيرة وبمتوسط حسابي(3.84)، وبنسبة مئوية (75.8%)، وقد حصل مجال تحديات التعليم المدمج على الترتيب الأول بمتوسط حسابي (4.31) وبنسبة مئوية (86.2%) وجاء مجال متطلبات التعليم المدمج في الترتيب الثاني بمتوسط حسابي(3.82) وبنسبة مئوية(76.4%) وجاء في الترتيب الثالث مجال المعرفة بمفهوم التعليم المدمج، بمتوسط حسابي(3.69) وبنسبة مئوية (73.8%)، وحصل مجال أهمية تطبيق التعليم المدمج على المرتبة الرابعة بمتوسط حسابي(3.55) وبنسبة مئوية(71%)، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً على الدرجة الكلية لواقع التعليم المدمج من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس، ولصالح الذكور، ووجود فروق دالة إحصائياً على الدرجة الكلية لواقع التعليم المدمج تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولصالح الماجستير، في حين لم تكشف النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغيري سنوات الخدمة، أو مجال التخصص، وأظهرت نتائج مقابلات المشرفين التربويين أنَّ (80%) من تحديات تطبيق التعليم المدمج تتعلق بعدم توافر أجهزة الحاسوب بين متناول المعلمين والطلبة، وأنَّ (80%) من سبل مواجهة تحديات تطبيق التعليم المدمج تتعلق بتزويد المعلمين والطلبة بأجهزة الحاسوب والتابلت، وأوصت الدراسة بالعمل على مواجهة تحديات التعليم المدمج من قبل القائمين عل العملية التربوية في وزارة التربية والتعليم، وتزويد المعلمين والطلبة بأجهزة الحاسوب، وتفعيل المنصات التعليمية، والعمل على تطوير خبرات المعلمين بالتعليم المدمج من خلال إلحاقهم بدورات تدريبية حول البرامج التعليمية الإلكترونية، واقترحت الدراسة توفير مراكز لصيانة أجهزة الحاسوب الخاصة بالمعلمين والطلبة بأسعار رمزية من خلال تنسيق الوزارة مع المختصين في هذ المجال، وإعداد رزم تعليمية إلكترونية لتمكين الطلبة وأولياء الأمور من المتابعة والتعليم وجاهياً وعن بعد، وإجراء دراسات بحثية مشابهة في مديريات مختلفة من فلسطين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Role of Community Protection Project in Strengthening Palestinian Home Front and Means for Activation. (English)

    المصدر: Journal of Social Studies; 2021, Vol. 27 Issue 2, p1-28, 26p

    مصطلحات جغرافية: PALESTINE

    Abstract (English): This study aimed to identify the assessment degree of a sample of media and security people regarding the role of the community protection project in Palestine, which is being implemented by the National Commission for Strengthening Values and Behaviors in the community, in relation to some variables (gender, work type and years of experience). The study also attempted to propose a set of recommendations that might contribute to activating the role of community protection. To achieve this, the descriptive analytical method was followed and a questionnaire of 31 items was used to collect data from a sample of 118 participants. The study findings revealed that the degree assessment of the role of community protection in supporting home front requirements was high at a relative weight of (81%). The first dimension (communication with the occupying forces) received the highest degree, whereas (building national affiliation) received the lowest degree. There were no statistically significant differences (<0.05) among the participants attributed to years of experience and gender. On the other hand, there were differences attributed to work type in favor of security people. The study stressed the need to support security organizations in their pursuit to raise security awareness by encouraging the culture of media and security climate that supports home front. It was also recommended that project activities should be well-planned and all requirements should be made available to make the project sustainable. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفــت الدراســة إىل التعرف على درجة تقديــر عينة من اإلعالميني واألمنيني لدور مشــروع التحصني املجتمعي الفلســطيين الذي تنفذه اللجنة الوطنية لتعزيز الســلوك القيمــي يف تعزيز اجلبهة الداخلية وسبل تفعيله، وعالقتها ببعض املتغريات: )اجلنس، طبيعة العمل، سنوات اخلدمة(، ومن مث صياغة بعض التوصيات اليت قد تســهم يف تفعيل هــذا الدور، ولتحقيق ذلك اتبعت الدراســة املنهج الوصفي التحليلي بتطبيــق اســتبانة مكونة من )31 )فقرة، علــى عينة قوامها )118 )فردا. وقد أظهــرت النتائج أن درجة تقديــر أفراد العينة لدور مشــروع التحصني املجتمعي الفلســطيين يف تعزيز مقومــات اجلبهة الداخلية كانت كبرية عند وزن نســي )00.81 ،)% حيث جاء بعد مكافحة التخابر مع االحتالل يف املرتبة األوىل، وبعد بناء الشــخصية الوطنية يف املرتبة األخرية، وأنه ال توجد فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى )>05.0 )بني متوســطات درجات تقدير أفراد العينة لدور مشــروع التحصني املجتمعي يف تعزيز مقومات اجلبهة الداخلية تعزى لعامل ســنوات اخلدمة، واجلنــس، يف حني وجدت فروق تبعا ملتغري طبيعة العمل، وذلك لصاحل األمنيني. وقد أوصت الدراســة بدعم جهود األجهزة األمنية فيما خيص دورها الوقائي يف بعــد التوعية األمنية، وذلك باســتجالء املعــامل املميزة لثقافة املناخ األمــي واإلعالمي الداعم للجبهة الداخلية، والتخطيط اجليد ألنشطة املشروع وتوفري كافة اإلمكانات املادية الالزمة لضمان استمراره. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Studies is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)