يعرض 1 - 10 نتائج من 20 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.67s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Winchip, Emily

    المصدر: Gulf Education & Social Policy Review; 2021, Vol. 1 Issue 2, p91-108, 18p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): The compulsory education sector of the United Arab Emirates (UAE) provides insight into the effects of the marketization of education. Quality assurance by UAE government agencies has required international comparative testing, the results of which have highlighted the uniqueness of the school system in the UAE and the need for investigation into teachers' experiences. This study was a part of a mixed-methods investigation of teachers' experiences in marketized systems. Teachers working in for-profit international schools were interviewed. Items were developed based around themes of the initial findings of marketization, control, buffering, and fulfillment. Then, teachers in the UAE were surveyed to find quantitative patterns in their experiences. The findings from the quantitative study show that across types of schools, teachers in the UAE experience the direct effects of a marketized school system and the indirect effects that influence interactions at their workplaces. While the direct effects demonstrate how teachers' work is modified to be more business oriented, the indirect effects reveal the threats teachers feel regarding their professional judgment, hierarchical relationships, and social pressures due to the marketization of schools. Future research should investigate a broader range of schools for how teachers are affected by the marketization of their school. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يوفر قطاع التعليم الإلزامي في الإمارات العربية المتحدة نظرة ثاقبة لتأثيرات تسويق التعليم. لدى دولة الإمارات العربية المتحدة نظام قائم على التسويق ضمن الوكالات الحكومية التي تشرف على عدد كبير من المدارس الخاصة والربحية. تطلب ضمان الجودة من قبل هذه الوكالات اختبارات مقارنة دولية، وقد سلطت نتائجها الضوء على تفرد النظام المدرسي في الإمارات العربية المتحدة. في حين أن البحوث السابقة قد حققت في الغالب في التسويق داخل الأنظمة العامة، إلا أن هناك القليل من البحوث حول التأثيرات على عمل المعلمين في أنظمة المدارس عالية التسويق.كانت هذه الدراسة جزءًا من بحث متعدد الأساليب لتجارب المعلمين في الأنظمة المسوقة. تم إجراء المقابلات مع المعلمين العاملين في المدارس الدولية الربحية. تم تطوير العناصر على أساس موضوعات النتائج الأولية للتسويق والتحكم والتخزين المؤقت والوفاء. بعد ذلك، تم مسح المعلمين في الإمارات العربية المتحدة لمعرفة الأنماط الكمية في تجاربهم. تظهر نتائج الدراسة الكمية أنها ضمن أنواع مختلفة من المدارس، يختبر المعلمون في الإمارات العربية المتحدة التأثيرات المباشرة لنظام مدرسي مُسوق والآثار غير المباشرة التي تؤثر على التفاعلات في أماكن عملهم. توضح التأثيرات المباشرة كيف يتم تعديل عمل المعلمين ليكون أكثر توجهاً نحو الأعمال. تكشف الآثار غير المباشرة التهديدات التي يشعر بها المعلمون فيما يتعلق بأحكامهم المهنية، وعلاقاتهم الهرمية، والضغوط الاجتماعية وذلك بسبب تسويق المدارس. يجب أن تبحث البحوث المستقبلية في التأثيرات الأخرى ذات الصلة على عمل المعلمين عبر أنواع مختلفة من المدارس لكيفية تأثر المعلمين بتسويق مدرستهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Gulf Education & Social Policy Review is the property of Knowledge E DMCC and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Institutional Excellence on Social Development in the United Arab Emirates (An Analytical Study). (English)

    المصدر: Al-Adab / Al-ādāb; Mar2023, Vol. 144 Issue 1, p421-456, 36p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): The purpose of this research is to determine how much institutional quality has contributed to the UAE's socioeconomic success. The descriptive-analytical methodology was used to handle the study's issue. The descriptive method was utilized to understand the concepts of institutional excellence and social development, as well as to establish their relationships and interdependence. The analysis methods was also employed to analyze the features of institutional excellence and their influence on social development by analyzing UAE tendencies. This analysis established that His Highness was the driving factor behind the UAE's 28-year march to greatness. The Dubai Quality Award was established in 1994 by Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Vice President and Prime Minister of the United Arab Emirates and Ruler of Dubai, "may God protect him," to encourage the adoption of an excellence culture as a foundation for the growth of government activities. Following that, local excellence and quality programs were launched, culminating in the Sheikh Khalifa Government Excellence Program's establishment in 2009. The term institutional excellence refers to a level of administrative and organizational innovation that results in major achievements and successes that satisfy customers and work to promote social development in all of its aspects in the UAE. The researchers recommended, based on the research data and findings, that the training plans and programs that have been implemented in government institutions in the UAE be reviewed to ensure their effectiveness and compatibility with the needs and requirements of government work and sustainable social development in the UAE. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يسعى هذا البحث إلى معرفة مدى تأثير "التميز المؤسسي" على التنمية الاجتماعية في دولة الإمارات العربية المتحدة، ولمعالجة موضوع البحث تم اعتماد "المنهج الوصفي التحليلي"؛ حيث تم استخدام الشق الوصفي من هذا المنهج من أجل الإلمام بمفهوم التميز المؤسسي والتنمية الاجتماعية، وإيجاد العلاقة بينهما، والتأثير المتبادل بينهما، كما تم الاعتماد أيضاً على الشق التحليلي من هذا المنهج، وذلك بتحليل توجهات دولة الإمارات لاكتشاف أبعاد "التميز المؤسسي" ومدى تأثيرها في "التنمية الاجتماعية". وتبين لنا من خلال هذا البحث أن مسيرة التميز في دولة الإمارات انطلقت منذ أكثر من 28 عاماً، بقيادة صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي "رعاه الله"، بدءاً من جائزة دبي للجودة التي أطلقها سموه عام 1994، لتتوالى بعد ذلك برامج التميز والجودة على المستوى المحلي، بهدف تعزيز تبني ثقافة التميز أساساً للارتقاء بالعمل الحكومي، وصولاً إلى إنشاء برنامج الشيخ خليفة للتميز الحكومي عام 2009، ويعبر "التميز المؤسسي" عن حالة فريدة من الإبداع الإداري، والتطور المؤسسي في المنظمات الحديثة، هذه الحالة تؤدي إلى حالة من مستويات عالية غير عادية من الأداء ووتنفيذ العمليات التسويقية والإنتاجية والمالية وغيرها في المنظمات بوجه عام والمنظمات الحكومية بوجهٍ خاص، بما ينتج عنه العديد من الإنجازات ونتائج المرغوبة، هذا النتائج تفوق كل ما حققه المنافسون في نفس المجال أو التخصص، وهذا يؤدي إلى رضا المتعاملين مع المؤسسة، وتعمل على تفعيل التنمية الاجتماعية بكافة أبعادها في دولة الإمارات. ومن خلال معطيات البحث ونتائجه، أوصت الباحثتان بضرورة مراجعة الخطط وكافة البرامج والحقائب التدريبية التي تم تنفيذها في المؤسسات الحكومية بدولة الإمارات للتأكد من فاعليتها ومدى توافقها مع احتياجات ومتطلبات العمل الحكومي والتنمية الاجتماعية المستدامة في دولة الإمارات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Adab / Al-ādāb is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Advertises of Advertising Mail Post of Emirate of Dubai as a sample. (English)

    المؤلفون: زينب ليث عباس

    المصدر: Al-Bahith Al-Aalami; 2017, Vol. 9 Issue 35, p79-106, 28p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): The advertising mail is considered as one of potential tools that followed to transfer the printed messages to the consumers and public customers whom are located at homes or works. This type of advertising is preferable due to the zero expense to receive the announcements of products, which became recently one of the successful procedures to create new customers and keep them in touch with direct communication. It is also possible to send them to specific group of people who can be classified by the advertisers to select even by name their own clients to give the personality to the clients for a long term of communication. The research problem can be defined as: Awareness of the tools of advertising mail despite the familiarity for others with such sort of advertising but still it’s ambiguous for numerous. The importance of the research could be obtained through the advertisers and researchers on this specific field to focus on how to attract the client professionally following the advertising mail procedure. The researcher finds some results such as: That the advertising mail in the United Arab of Emirates is followed equally in this country between the seven emirates, using the same procedures and resources of delivering the brochures, catalogues, folders and daily newspapers announcements. Research Recommendations: The researcher ends this research with the following recommendations: Focusing on more researches and sites surveying in the whole UAE country to check more the acceptance of the public with this sort of advertising, and to be aware of the response of people with the advertising mail, the benefits of this sort of advertising. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يعد البريد الدعائي من الوسائل التي تنقل الرسائل الإعلانية المطبوعة إلى مستهلكي السلع والخدمات أو المتعاملين فيها وهم في محلات اقامتهم ، يفضل البريد الدعائي بوصفه طريقة مجربة وغير مكلفة وممكن قياس مدى فاعليتها ، وأصبح البريد الدعائي في التسويق العالمي احد اكثر الوسائل فاعلية في خلق زبائن جدد والاحتفاظ بهم فضلا عن الاتصال المباشر ، كما يمكن ارساله إلى شريحة محددة للغاية من الزبائن أو الاف راد المختارين بحيث يمكن مخاطبتهم بالاسم، مما يعطي له الطابع الشخصي كما انه في الوقت نفسه يعطي المسوقين فرصة مباشرة للتواصل مع الزبون المستهدف لحظة استلامه الرسالة. لذا فان مشكلة البحث تتأتى للتعرف على إعلانات البريد الدعائي ، فعلى الرغم من معرفة أشكال الإعان المختلفة الا ان هذا النوع من الإعلان مجهول للكثيرين. تنطلق أهمية البحث من أهمية الموضوع وتتجلى من الفائدة التي سيحصل عليها العاملون والدارسون في مجال الإعلان من اد راك وفهم لأهمية هذا النوع من الإعلان في حساسه بالحاجة الماسة لمثل تلك السلع عن طريق البريد الدعائي. ' عملية جذب المستهلك إ و وتوصل البحث إلى عدد من النتائج منها: توزع الإعلانات الدعائية عبر البريد الدعائي إلى عموم دولة الاما رات العربية المتحدة دون استثناء بين إمارة واخرى، وتعتمد الطريقة والمواد الموزعة ذاتها ايضا من بروشو رات وكاتالوجات ومطويات وصحف إعلانية. وضعت الباحثة عدداً من التوصيات اهمها: اج راء بحوث ود راسات ميدانية في عموم دولة الاما رات العربية المتحدة للتعرف على مدى متابعة هذا الجمهور للإعلانات التي تصلهم عبر البريد الدعائي ، ومعرفة نسبة استجابتهم لتلك الإعلانات ومدى استفادتهم من المواد الإعلانية التي تصلهم ، فضلا عن معرفة مدى تأثيرها على سلوكهم الش رائي. واعتماد تسمية البريد الإعلاني بدلاً عن إعان البريد الدعائي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Bahith Al-Aalami is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Historical background of agricultural production in the United Arab Emirates 1971-2000. (English)

    المصدر: University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences; Sep2023, Vol. 20 Issue 3, p345-370, 26p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): This study focuses on the historical background of agriculture in the United Arab Emirates from 1971-2000, as well as the UAE's pioneering achievement in the field of agricultural history thanks to Allah and thanks to its wise leadership and great people. Before the discovery of oil, the country relied on fishing, pearl industry and agriculture, and the trade of dates. After the discovery of oil, a radical change took place, favored by its geographical location, The study will explore the significant change that accompanied this period of agricultural growth and prosperity, by identifying the most important characteristics and agricultural capabilities, in addition to shedding light on the contribution of agriculture to Emirati production, It will use, as a primary source, the history of agricultural production in the United Arab Emirates and the specialized references on the history of agricultural production. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يتركز الموضوع على دراسة الخلفية التاريخية للزراعة في دولة الإمارات العربية المتحدة 1971-2000، وما حققته دولة الإمارات بفضل الله وبفضل قيادتها الحكيمة وشعبها العظيم إنجازات رائدة في مجال التاريخ الزراعي؛ إذ إنَّ الدولة في الأساس قبل اكتشاف النفط كانت تعتمد على صيد السمك وصناعة اللؤلؤ والزراعة وتجارة التمور، ولكن بعد اكتشاف النفط حدث تغيير جذري ساعدها في ذلك موقعها الجغرافي، حيث ستعني الدراسة بتناول الإنتاج الزراعي وما يحتويه من أنواع الزراعات التي أسهمت في تطور اقتصاد الدولة، وعرض مدى التغير الذي صاحب هذه الفترة من نمو زراعي وازدهار، والتعرف على أهم الخصائص والإمكانيات الزراعية، وتسليط الضوء على مساهمة الزراعة في الإنتاج الإماراتي، سوف تستسقي هذه الدراسة مادتها في المقام الأول من المصادر الأساسية لتاريخ الإنتاج الزراعي في دولة الإمارات العربية المتحدة، أيضا سوف تتم الاستعانة بالمراجع المتخصصة في تاريخ الإنتاج الزراعي التي يختص بها موضوع البحث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences is the property of University of Sharjah - Scientific Publishing Unit and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: THE DISCRIMINANT ANALYSIS OF STUDENT SATISFACTION WITH THE SERVICES OF AJMAN UNIVERSITY – UAE Field Study. (English)

    المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); aug2023, Vol. 14 Issue 2, p123-136, 14p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): This study aimed to identify the determinants of student satisfaction with Ajman University services using the discriminant analysis method to compare the two groups of students who were satisfied and those who were dissatisfied with university services with respect to the variables of discrimination. The study was conducted on a random sample of 249 male and female students at the Department of Sociology and Social Work (Ajman, Fujairah) using an electronic questionnaire. The results showed: (1) There is a substantial discrepancy between the two groups concerning the majority of the independent variables, except for the variable of satisfaction with university housing. The most important discriminatory variables affecting general satisfaction about Ajman University services were academic advising services, information technology services, sports services, security and transportation services, academic services, and catering services). (2) The discrimination variables explained 21% of the discrimination between the two groups, with a value of λ = 0.790. (3) The percentage of correct classifications of those who were satisfied and dissatisfied with university services was approximately 86%. (4) The Tau value showed that the respondents who were characterized by high levels of satisfaction with student affairs and registration services, general services, academic advising services, information technology services, academic services, and catering services were likely to be satisfied with university services by about 72%. This study suggests several recommendations. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إىل التعرف عىل محددات رضا الطلبة عن خدمات جامعة عجمان، باستخدام أسلوب التحليل التمييزي للمقارنة بني مجموعتي الطلبة الراضني وغري الراضني عن الخدمات الجامعية بالنسبة ملتغريات التمييز. وقد أجريت الدراسة عىل عينة عشوائية قوامها 249 طالب وطالبة بقسم االجتماع والخدمة االجتماعية يف مقري )عجمان، الفجرية(، باالستعانة باستمارة استبيان إلكرتوني. وتبني: -1 وجود تباين جوهري بني مجموعتي الدراسة بالنسبة لغالبية املتغريات املستقلة عدا متغري الرضا عن السكن الجامعي للمنتفعني منه، وكانت أهم متغريات التمييز املستقلة إسهاما يف تفسري متغري الرضا الطالبي العام عن خدمات جامعة عجمان وهي الرضا عن: )خدمات شؤون الطالب والتسجيل، خدمات املكتبة، الخدمات العامة، خدمات اإلرشاد األكاديمي، خدمات تكنولوجيا املعلومات، الخدمات الرياضية، خدمات األمن والنقل، الخدمات األكاديمية، خدمات التغذية( عىل الرتتيب-2. فرست متغريات التمييز %21 من التمييز بني املجموعتني، حيث بلغت قيمة λ = .0.790 -3 بلغت نسبة التصنيف الصحيح للراضني، وغري الراضني عن الخدمات الجامعية قرابة .%86 -4 بينت قيمة Tau أن املبحوثني الذين يتسمون بارتفاع درجات رضاهم عن: خدمات شؤون الطالب والتسجيل، والخدمات العامة، وخدمات اإلرشاد األكاديمي، وخدمات تكنولوجيا املعلومات، والخدمات األكاديمية، وخدمات التغذية يحتمل أن يكونوا راضني عن خدمات الجامعة بنسبة قرابة .72% وقد اقرتحت الدراسة بعض التوصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: External factors affecting the governance and strategic directions of higher education institutions in the United Arab Emirates. (English)

    المؤلفون: غسان القيمري

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Jun2023, Vol. 43 Issue 2, p1-12, 12p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): Since its inception in 1971, the UAE has worked to establish a modern and diverse system of higher education. In a short period of time, the UAE overcame many obstacles to emerge as an important educational center in the region, attracting foreign students, academics and higher education institutions wishing to be present in this region of the world. In this research, we describe higher education in the United Arab Emirates: we describe the types of higher education institutions in the country, and the official bodies regulating higher education (Regulators), and we talk about the vision of the country's leadership for scientific research and the development of educational institutions, as expressed in the National Agendas related to technology and scientific research and higher education. How is the governance of higher education institutions affected by these factors? The research focuses on the educational institutions' keeping pace with the future challenges of the rapid development of science and technology, what is known today as the Fourth Industrial Revolution, and how this revolution, whose features have begun to take shape, will affect the strategic directions of educational institutions and the governance of higher education institutions in the UAE in the twenty-first century. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): منذ نشأتها في عام 1971 ، عملت دولة الإمارات العربية المتحدة على تأسيس نظام حديث ومتنوع للتعليم العالي. وفي فترة زمنية وجيزة، تغلبت دولة الإمارات العربية المتحدة على العديد من العقبات لتبرز كمركز تعليمي مهم في المنطقة، جاذب للطلاب وللأكاديميين ولمؤسسات التعليم العالي الأجنبية الراغبة في الحضور في هذه المنطقة من العالم. في هذا البحث نقوم بتوصيف التعليم العالي في دولة الإمارات العربية المتحدة: نصف أنواع مؤسسات التعليم العالي في الدولة، والهيئات الرسمية المنظمة للتعليم العالي، ونتحدث عن رؤية قيادة الدولة للبحث العلمي ولتطور المؤسسات التعليمية كما تم التعبير عنها في الأجندات الوطنية المتعلقة بالتكنولوجيا والبحث العلمي والتعليم العالي، وكيفية تأثر حوكمة مؤسسات التعليم العالي بهذه العوامل. يركز البحث على مواكبة مؤسسات التعليم للتحديات المستقبلية للتطور المتسارع في العلوم والتكنولوجيا، ما يعرف اليوم بالثورة الصناعية الرابعة، وكيف ستؤثر هذه الثورة التي بدأت ملامحها بالتبلور على التوجهات الإستراتيجية للمؤسسات التعليمية وعلى حوكمة مؤسسات التعليم العالي في دولة الإمارات العربية المتحدة في القرن الحادي والعشرين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Social Networking Sites on the Social Relations of University Youth: An applied study on University of Sharjah students in the United Arab Emirates. (English)

    المصدر: Al-Adab / Al-ādāb; Mar2023, Vol. 144 Issue 1, p389-420, 32p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): The current study seeks to achieve the main objective, which is the impact of social networking sites on the social relations of university youth at the University of Sharjah, from which emerged the sub-objectives: to reveal the motives of the youth of the University of Sharjah to social networking sites in their daily lives, and to determine the impact of social networking sites on the personality of university youth Sharjah and their behaviors, and the relations of the University of Sharjah youth with their families, friends and relatives. The study was applied to the youth of the University of Sharjah in the United Arab Emirates, in the academic year 2021-2022, for the second semester. The study relied on the sample social survey method, and the study sample amounted to (1823) individuals. The study found the following results: that the highest use and preference for social media platforms came in three platforms: Facebook, WhatsApp, and Instagram, and that the number of hours university youth spend using social media platforms and sites is between (4 to 6 hours) per day. Social networking sites affect the personality and behavior of university youth through the contents of fashion and entertainment, and the impact of social networking sites on the relationship of university youth with their families, with quick anger when a family member interrupts them. The study recommends allocating smart places to support youth initiatives and encourage them to create different websites on the Internet and support them instead of entertainment and entertainment, and to establish electronic educational centers and platforms to adopt youth ideas, which work to build capacities and raise competencies and share them with the government work of the UAE to present such innovative ideas through Social networking sites via the Internet. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تسعى الدراسة الحالية لتحقيق الهدف الرئيسي وهو تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على العلاقات الاجتماعية للشباب الجامعي بجامعة الشارقة، حيث انبثق منه الأهداف الفرعية: الكشف عن دوافع إقبال شباب جامعة الشارقة على مواقع التواصل الاجتماعي في حياتهم اليومية، والوقوف على تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على شخصية شباب جامعة الشارقة وسلوكياتهم، وعلاقات شباب جامعة الشارقة مع أسرهم وأصدقائهم وأقاربهم، طبقت الدراسة على شباب جامعة الشارقة بدولة الإمارات، في العام الدراسي 2021- 2022، للفصل الثاني، اعتمدت الدراسة على منهج المسح الاجتماعي بالعينة، وقد بلغت عينة الدراسة (1823) فرد. وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: أن أعلى استخدام وتفضيل لمنصات التواصل الاجتماعي جاءت في ثلاث منصات، وهي: الفيس بوك، والواتساب، وانستغرام، وأن عدد الساعات التي يقضيها الشباب الجامعي في استخدام منصات ومواقع التواصل الاجتماعي ما بين (4 إلى 6 ساعات) في اليوم. وأن مواقع التواصل الاجتماعي تؤثر على شخصية الشباب الجامعي وسلوكياتهم من خلال ما يعرض من مضامين الموضة والترفيه، وتأثير مواقع التواصل الاجتماعي على علاقة الشباب الجامعي بأسرهم بالغضب السريع عندما يقاطعهم أحد أفراد الأسرة. وتوصي الدراسة بـتخصيص أماكن ذكية لدعم مبادرات للشباب وتشجيعهم على ابتكار مواقع مختلفة على الإنترنت وتدعمهم بدلاً من الترفيه والتسلية، وانشاء مراكز ومنصات تعليمية إلكترونية لتبني أفكار الشباب، التي تعمل على بناء قدرات ورفع كفاءات ومشاركتها مع العمل الحكومي لدولة الإمارات لتقديم مثل تلك الأفكار الابتكارية من خلال مواقع التواصل الاجتماعي عن طريق الإنترنت. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Adab / Al-ādāb is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The uses of social networking applications and websites in promoting the gulf stock markets. (English)

    المصدر: Al-Bahith Al-Aalami; Jan-Mar2023, Vol. 15 Issue 59, p23-44, 22p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): The study aims to identify the uses and the impact of social networking applications and websites on stock markets and their role in defining the details of dealing with stock movement and trading. The study also aims to highlight the role of these networks by increasing confidence in stock markets and companies as well as encouraging and inciting young people to invest in these markets, the study belongs to the descriptive analytical approach, the study population consisted of all current and potential investors in the stock and financial markets in the United Arab Emirates. The study used a questionnaire that was distributed to a number of followers of social networking pages and websites that deal with trading in stocks and stock exchanges. Among the 100 obtained 64 correct answers were obtained for the analysis of the study sample. among the most important findings of the study are those that showed that females lead in terms of the number of people using social networking applications and websites in promoting the Gulf and global stock markets, as they came in the first place with a greater percentage than the number of males, which is a clear indication of the interest of females in the process of trading shares and promoting through social networking apps and websites. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى التعرف على استخدامات وتأثيرات تطبيقات ومواقع التواصل الاجتماعي في تداول أسواق الأسهم ودورها في التعريف بتفاصيل التعامل مع حركة الاسهم، وإبراز دور هذه الشبكات للترويج لأسواق الأسهم. ينتمي البحث الى المنهج الوصفي التحليلي، تكوّن مجتمع البحث من جميع المستثمرين الحاليين والمحتملين في أسواق الأسهم والأسواق المالية في الإمارات العربية المتحدة، وتم توزيع أداة الاستبيان على عدد من متابعي صفحات ومواقع الاتصال الاجتماعي التي تُعنى بالتداولات في الأسهم والبورصات تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، ومن بين 100 تم الحصول على 64 ردًا صالحًا للتحليل شكلوا عينة البحث، ومن بين أهم النتائج التي توصل لها البحث هي تلك التي بينت تصدر الإناث من حيث أعداد الاشخاص المستخدمين لتطبيقات ومواقع التواصل الاجتماعي في الترويج لأسواق الأسهم الخليجية والعالمية إذ جاءت بالمرتبة الأولى وبنسبة أكبر من عدد الذكور، ما يُعدّ مؤشراً واضحاً على اهتمام الاناث بعملية التداول للأسهم والترويج لها من خلال تطبيقات ومواقع التواصل الاجتماعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Bahith Al-Aalami is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Public Relations Strategies in Building the State’s Reputation An analytical study of the publications of the website of the UAE Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation. (English)

    المصدر: Al-Bahith Al-Aalami; 2022, Vol. 14 Issue 58, p109-124, 16p

    مصطلحات جغرافية: UNITED Arab Emirates

    Abstract (English): Good reputation represents a great strength characterized by many countries and distinguished from their counterparts of other countries since a good reputation makes state safer and boosts the feeling of satisfaction upon its policy among the public at home and abroad, as well as it achieves a sustainable growth for the state by attracting foreign investment, tourists and residents, as well as attracting resources of skilled people. Therefore, the study aimed at knowing persuasive methods and public relations strategies in building the reputation of the United Arab Emirates (UAE) as the latter progresses within the international indicators of good reputation. The researcher has used the survey methodology, relying on the content analysis tool to analyze the publications of the UAE Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation for the period from 1/10/2021 to 31/12/2021. Moreover, the researcher reached a set of results, the most important of which is that the Ministry relied on public relations strategies in order to build the good reputation of the state, where the UAE Foreign Ministry focused on the media strategy and gave a little importance to the strategy of consensus building, in addition, it concentrated on emotional, mental and intimidating solicitation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تمثل السمعة الحسنة قوة كبيرة تمتلكها العديد من الدول وتتميز بها عن نظي ا رتها من الدول الاخرى اذ ان السمعة الجيدة تجعل الدولة اكثر اماناً وتعزز شعور الرضا على سياستها لدى الجمهور في الداخل والخارج فضاً عن تحقيق النمو المستدام للدولة عبر جذبها للاستثمار الاجنبي وجذب السياح والمقيمين وكذلك جذب الموارد البشرية الماهرة. لذلك هدفت هذه الد ا رسة الى معرفة الاساليب الاقناعية واست ا رتيجيات العلاقات العامة في بناء سمعة دولة الاما ا رت العربية المتحدة كون الاما ا رت تتقدم ضمن المؤش ا رت الدولية في السمعة الجيدة، واستخدمت الباحثة المنهج المسحي معتمدة اداة تحليل المضمون لتحليل منشو ا رت و ا زرة الخارجية والتعاون 2021 . وتوصلت الباحثة الى مجموعة /12/ 2021 ولغاية 31 /10/ الدولي الاما ا رتية للمدة من 1 من النتائج اهمها: اعتمدت الو ا زرة على است ا رتيجيات العلاقات العامة بهدف بناء السمعة الجيدة للدولة حيث ركزت الخارجية الاما ا رتية على الاست ا رتيجية الاعلامية واعطت القليل من الاهمية لاست ا رتيجية بناء الاجماع وكذلك ركزت على الاستمالات العاطفية ثم العقلية والتخويفية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Bahith Al-Aalami is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Arab Journalists' Perceptions of Ways to Face the Digital Age Challenges. (English)

    المصدر: Arabian Journal for Media & Communication; Dec2021, Issue 28, Preceding p11-62, 53p

    مصطلحات جغرافية: EGYPT, UNITED Arab Emirates, SAUDI Arabia

    Abstract (English): In a fast-changing environment, the Arab newspapers are struggling to survive, this study identifies the journalists' perceptions of the suitable business models, through interviews with 161 journalists in the UAE, Egypt, and Saudi Arabia. The study revealed the existence of a pessimistic view of journalists about the future of journalism, and the lack of confidence of journalists in public support. They expected the disappearance of some newspapers soon, and the failure of business models based on paying for content. They call for promoting paid content, maintaining government support, and not to abandon the traditional model based on advertising, distribution, and external support. They demanded to take advantage of partnerships with social media, and adopt a combination of several business models, promote of a pay-based business model, implement the digital transformation in editorial and administration procedures, and qualify journalists to deliver innovative content. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يف وقا تثاار العدياد مان التساامالت حاول مساتلبل الصاحافة ، وعادم وجاود تصاور واضح حول أنسف مناذج األعمال للبلاء يف البياة الرقمية، سع الدراسة للتعرف علااى تصااورات الصااحفيني حااول اا ه ال نماااذج، ماان خااالل ملااابالت مااع 161 ماان الصااحفيني باعماااارات ومصاار والسااعودية. ورشااف الدراسااة عاان وجااود ن ااارة تشاااممية لاادى الصااحفيني حااول مسااتلبل الصااحافة ، وقلااة ثلااة الصااحفيني يف مساندة اجلمهور للنماذج الت تعتمد على مسا ماتهم ، رما توقعوا توقف بعض الصاحف املببوعاة قريبااً، وعادم جنااح منااذج األعماال اللا ماة علاى الادفع ملابال احلصاول علااى ا تااوى ، ودعااوا لال تمااام بنشار حمتااوى ماادفو ، واعبلاااء علااى الااادعم احلمكاااومي ، و إلاااي عااادم التخلاااي عااان النماااوذج التلليااادا املعتماااد علاااى اععالناات والتوزياع والادعم اىلاارجي ، وطاالبوا باالساتفادة مان النمااذج املعتمادة علااى شاا رارات مااع وسااا ل التواصاال االجتماااعي، وتنبااى توليفااة ماان عاادة مناااذج أعماال ، وال ويام لنماوذج األعماال اللاا م علاى الادفع ، واالعتمااد علاى التحاول الرقماي يف إدارة العمال التحريارا واعدارا، وتأ يال الصاحفيني لتلاديم حمتاوى مبتم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arabian Journal for Media & Communication is the property of Saudi Association for Media & Communication (SAMC) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)