يعرض 1 - 6 نتائج من 6 نتيجة بحث عن '"عبد الحافظ محمد سلامة"', وقت الاستعلام: 1.51s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of Using Multimedia for the Biology Course on Creative Thinking for the Tenth Grade Female Students and their Attitudes Towards it. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p57-71, 15p

    Abstract (English): This study aimed to investigate the effect of using multimedia in the biology course on creative thinking for the tenth grade female Students and their attitudes toward it. Two schools in Alshona Aljanobiya were selected purposively; as they are equipped with computer labs. The sample of the study consisted of all the students of the tenth grade in all the schools in Alshona Aljanobiya which are 9 schools with 12 tenth grade classes during the second semester of 2014/2015. To accomplish the objectives of the study, the researchers prepared two tools: the first was Torrance creative thinking test, which has been modified according to the biology course. The second tool included attitude measurement to measure students' attitudes towards using software multimedia. The validity and reliability of the two tools were tested. The study revealed the following results: There are statistically significant differences in creative thinking among students of the experimental group and the control group due to the method of teaching (software multimedia - without software) and in favor of the software multimedia also, statistically significant differences were found in the attitudes in the experimental group in favor of the using multimedia software after teaching. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى تقصي أثر برمجية وسائط متعددة في مادة العلوم الحياتية في التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي واتجاهاتهن نحوها، إذ تم اختيار مدرستين من المدارس الثانوية الشاملة للبنات في لواء الشونة الجنوبية بصورة قصدية؛ وذلك لتوفر مختبر حاسوب مجهز لتشغيل برمجيات الوسائط المتعددة. تكون مجتمع الد ا رسة من جميع طالبات الصف 2015 ، إذ بلغ عدد هذه المدارس / العاشر الأساسي في مدارس لواء الشونة الجنوبية، خلال الفصل الثاني للعام الد ا رسي 2014 . 9) مدارس للبنات، وتضم ( 12 ) شعبة للصف العاشر الأساسي، وذلك وفق إحصائية مديرية التربية والتعليم للعام 2014 ) ولتحقيق هدف الد ا رسة تم إعداد أداتين: الأولى اختبار التفكير الإبداعي لتوا رنس (أ)، الذي تم تطويعه لمادة العلوم الحياتية، والأخرى مقياس اتجاهات الطالبات نحو البرمجية، تم التحقق من صدقها وثباتها. وتم توصلت الد ا رسة إلى عدة نتائج منها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإبداعي بين طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة تُعزى لطريقة التدريس ولصالح برمجية الوسائط المتعددة، كذلك تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طالبات الصف العاشر نحو استخدام برمجية وسائط متعددة للمجموعة التجريبية ولصالح استخدام البرمجية بعد التدريس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: In The Informatics Era. What Happened? What do Educators Want? (English)

    المصدر: International Journal of Research in Educational Sciences (IJRES); 2018, Vol. 1 Issue 1, p110-117, 8p

    Abstract (English): The paper reviews addresses key questions in education development, beginning with the question of monitoring developments since the beginning of the twentieth century and then asking to monitor changes in teaching and learning methods and environments. Moreover, a question to monitor what educators want to keep pace with these shifts in the goals and strategies of education, and conclude with a question about how these targets can achieved. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تتناول الورقة الحالية عرضاً لتساؤلات أساسية في مجال تطوير التعليم، تبدأ بالسؤال لرصد ما حدث من تطورات منذ بداية القرن العشرين وحتى الآن، ثم تساؤل لرصد التحولات التي حدثت في أساليب وبيئات التعليم والتعلم. وتساؤل لرصد ماذا يريد التربويين لمواكبة هذه التحولات في أهداف التعليم واستراتيجياته، وتختم بتساؤل عن كيف يمكن أن يتحقق ذلك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Research in Educational Sciences (IJRES) is the property of International Journal of Research in Educational Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Degree of Using Information Technology by Jordanian Principals of Secondary Public Schools. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017 Supplement, Vol. 44, p149-161, 13p

    Abstract (English): The aim of this study was to determine the Degree of using Information technology by Jordanian principles of Secondary Public Schools from their point of view. To achieve the study objective, the researcher has designed questionnaire included (4) dimensions: human resources field, student affairs and exams field, library and warehouses field, and managerial business field. The study followed the descriptive analytical method. The questionnaire was distributed to (163) as male-female director of Amman school administrators using stratified random sampling method. The study revealed several results; including the following: The majority of the principals of the study sample employ information technology in their business moderately in all dimensions. The average of females was higher than the average of male, and in the majority in terms of statistical areas in the recruitment of information technology in their business. There were statistical differences in terms of IT recruitment attributed to experience variable in school administration was in favor of the class who has (10) years and more of experience. The differences shown by the (Shave) test holders of academic qualifications (Bachelor and higher Graduate degree), use information technology in their management more than those who work as Schools managers and hold Diploma academic qualification. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى معرفة درجة توظيف مديري المدارس الثانوية الحكومية الأردنية لتكنولوجيا المعلومات من وجهة نظرهم، ولتحقيق هذا الهدف؛ طُورت استبانة تم التأكد من صدقها وثباتها اشتملت على ( 4) مجالات. وتكون مجتمع الد ا رسة من 284 ) مدي ا رً ومديرة من مديري مدارس مدينة عمان، وقد أظهرت الد ا رسة أن غالبية مديري المدارس عينة الد ا رسة يوظفون ) تكنولوجيا المعلومات بدرجة متوسطة، وأن مت وسط الإناث كان أعلى من متوسط الذكور وبدلالة إحصائية في غالبية المجالات، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية في توظيف تكنولوجيا المعلومات تُعزى إلى متغير الخبرة في الإدارة المدرسية لصالح فئة الذين لديهم سنوات خبرة من ( 10 سنوات فأكثر) كما أظهرت أن الفروقات التي بينها اختبار(شيفيه) تميل لصالح من يحملون مؤهلاً أكاديمياً (بكالوريوس ود ا رسات عليا) يوظفون تكنولوجيا المعلومات في إدارتهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Level of Educational Technology Knowledge from the Perspective of First Year Students at the Middle East University. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016, Vol. 43 Issue 3, p1909-1918, 10p

    Abstract (English): This study aims at identifying the level of educational technology knowledge from the perspective of first year students at the Middle East University, and the effect of their gender and high school scoring (good, very good and excellent) on their knowledge. To achieve that the researcher developed a questionnaire (of 38 items) on educational communication (7 items), traditional educational aids (11 items) and technological educational aids (20 items). The study sample consisted of (196) students (139 male student and 57 female student) of the first year students in the Middle East University, the study sample was selected in a stratified random way from all specialties in the university. The study results showed that the highest level of students’ educational technology knowledge was about the traditional educational aids, followed by the technological educational aids and then educational communication. Also the results showed statistically significant difference in the students’ responses due to their gender, in favor of female students. And a statistically significant difference in the students’ responses due to their high school scoring in favor of excellent scoring. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى امتلاك طلبة السنة الأولى ثقافة تكنولوجيا التعليم بجامعة الشرق الأوسط من وُجهة نظرهم، وأثر متغير الجنس، وتقدير الثانوية العامة (ممتاز، جيد جداً، جيد) على ذلك. وللتحقق من ذلك تم بناء استبانة تكونت في صورتها النهائية بعد التأكد من صدقها وثباتها بالطرق العلمية من (38) فقرة، تضمنت مجالات: الاتصال التربوي (7 فقرات)، الوسائل التعليمية غير الآلية (11 فقرة)، والوسائل التعليمية الآلية (20) فقرة. وتكونت عينة الدراسة من (196)طالباً وطالبة من مستوى السنة الأولى في جامعة الشرق الأوسط، منهم (139) طالباً، و(57) طالبة اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية. وأظهرت نتائج الدراسة أن أعلى درجة لدى الطلبة في مجال الوسائل التعليمية غير الآلية وحصلت على المرتبة الأولى، حيث بلغ متوسط استجاباتهم (9.00) تليها الوسائل التعليمية الآلية (7.00) وحصلت على المرتبة الثانية، ثم جاء الاتصال التربوي في المرتبة الثالثة (6.77). كما و ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية (0.05=a)في الاستجابات الكليةللطلبة على الأداة تعزى إلى الجنس لصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 ³ a) بين تقديرات: ممتاز وجيد جداً وجيد، لصالح تقدير الممتاز. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    كتاب إلكتروني

    الوصف: في العقود القليلة الماضية حدثت تغيرات كبيرة على صعيد تدريب وتربية الأشخاص ذوي الحاجات الخاصة، فقد تزايد اهتمام المجتمعات الإنسانية بتوفير النمو والتعلم لهذه الفئة، مع تطور الوسائل والأدوات التربوية، والبرامج التربوية الخاصة، والوسائل والتقنيات الحديثة التي تحدث فرقًا كبيرًا في حياة هذه الفئة، إن الطفل ذا الحاجات الخاصة طفل أولًا وذو حاجة خاصة ثانيًا، وذلك يعني أنه إنسان يمر بمراحل نمائية عديدة متسلسلة ومنظمة، وحاجاته الأساسية لا تختلف عن حاجات الأطفال العاديين، فهو كغيره من الأطفال يحتاج للحب والحنان والأمن والأمان والشعور بقيمته وكفايته الشخصية، كما أنه بحاجة إلى الدعم وتهيئة الفرص اللازمة له ليصبح مستقلًّا إلى الحد الذي تسمح به قابليته وقدراته، إلَّا أن ما يحدث في كثير من الأحيان هو أن الناس لا تتوقع الكثير من الطفل ذي الحاجة الخاصة، وتتعامل معه كأنه مخلوق خالٍ من المشاعر ولا قابلية لديه للتغيير أو التطور، ولأهمية الدور الذي يقوم به معلم ذوي الحاجات الخاصة، لا بد من تهيئة الظروف الاقتصادية والاجتماعية له، بحيث يقبل على أداء عمله بحرص وإتقان باستمرار، من خلال الوسائل التي تجذب أفضل العناصر للإقبال على العمل في مجال تربية ذوي الحاجات الخاصة وتعليمهم، وتدفع العاملين إلى المزيد من التقدم والنهوض بمستوى المهنة في هذا المجال.

    نوع المادة: eBook.