يعرض 1 - 9 نتائج من 9 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.33s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    لا يتم عرض هذه النتيجة على الضيوف.

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: MARKETING EFFICIENCY OF FISH PRODUCED FROM GOVERNMENT FISH FARMS IN SHARKIA GOVERNORATE. (English)

    المصدر: Zagazig Journal of Agricultural Research; Mar/Apr2023, Vol. 50 Issue 2, p213-221, 9p

    مصطلحات جغرافية: CAIRO (Egypt), KAFR al-Shaykh (Egypt : Province)

    Abstract (English): The study aimed to estimate marketing margins and marketing costs, as well as the prevalence of consumer pounds as measures of marketing efficiency, according to the available marketing channels and fish varieties, to assess the current situation of marketing fish produced from government fish farms in Sharkia Governorate, in addition to the farm budget analysis model for the production stage, through preliminary data. For a field sample representing the different marketing channels, as well as the published and unpublished secondary data of the Public Authority for Fish Resources Development. It was found that the sample farms represented 60% of the number of government farms in the governorate, 48.5 % of its area, and 97.58% of the production volume. The marketing channel is followed from the producer to the wholesaler and then to the retailer, where the production of government fish farms is marketed to wholesalers through an auction in which the price is determined according to the variety and the size within the variety. The wholesaler packs and weighs the fish in plastic containers of different capacities and transports them in refrigerator cars to the wholesale markets in Cairo, Suez and Kafr El-Sheikh, in addition to retailers in the governorate. The study found that government fish farms achieved a positive net profit of 8.74 thousand pounds per ton, and average revenues of about 26.10 thousand pounds per ton, and the average productivity of an acre was 3.83 tons. It was also found that the marketing margins for the wholesale and retail phases were high compared to the costs of the marketing functions represented in sorting and grading, packaging, transportation, preservation and commissions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدفت الدراسة تقدير الهوامش التسويقية والتكاليف التسويقية وتوزيع جنيه المستهلك بين المنتج والوسطاء التسويقيين (تاجر الجملة وتاجر (التجزئة وفقاً لإختلاف القنوات التسويقية المتنوعة والأصناف المنتجة، بالإضافة إلى تقييم الوضع الراهن لتسويق الأسماك المنتجة من المزارع السمكية الحكومية بمحافظة الشرقية، من خلال تطبيق نموذج تحليل الميزانية المزرعية لمرحلة الإنتاج إستناداً إلى بيانات أولية لعينة ميدانية تشمل مختلف القنوات التسويقية، بالإضافة إلى البيانات الثانوية المنشورة وغير المنشورة للهيئة العامة لتنمية الثروة السمكية، وتضمنت مزارع الدراسة حوالي 60% من إجمالي عدد المزارع الحكومية بالمحافظة، تمثل حوالي 48.5% من المساحة الإجمالية للمزارع السمكية الحكومية بالمحافظة، ونحو 97.58% من حجم الإنتاج الكلى للمزارع السمكية الحكومية بمحافظة الشرقية عام 2020، وبتتبع القنوات التسويقية من المنتج إلى تاجر الجملة ثم إلى تاجر التجزئة، تبين أنه يتم تسويق إنتاج المزارع السمكية الحكومية لتجار الجملة عن طريق مزاد علنى يتم فيه تحديد السعر وفقاً للصنف والحجم داخل الصنف، ويقوم تاجر الجملة بتعبئة ووزن الأسماك في عبوات بلاستيكية بسعات وأحجام مختلفة ونقلها في سيارات ثلاجة إلى أسواق الجملة بكل من القاهرة والسويس وكفر الشيخ، إضافة إلى توزيعها على تجار التجزئة بمحافظة الشرقية. وتوصلت الدراسة إلى أن المزارع السمكية الحكومية حققت صافى ربح للطن بلغ حوالي 8.74 ألف جنيه ، وبمتوسط إيرادات بلغت حوالي 26.10 ألف جنيه للطن، وبلغ متوسط إنتاجية الفدان 3.83 طن، كما تبين إرتفاع الهوامش التسويقية لمرحلتى الجملة والتجزئة مقارنة بتكاليف الوظائف التسويقية المتمثلة في الفرز والتدريج، والتعبئة، والنقل، والحفظ والعمولات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Zagazig Journal of Agricultural Research is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: 2019 – تحليل اقتصادي لتنافسية التمور ودورها في التسويق الز ا رعي الدولي في الع ا رق للمدة 2005. (Arabic)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2023, Vol. 54 Issue 1, p205-215, 11p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): The development of exports in an open economic environment is the best solution in accelerating the pace of economic growth. The research evaluates the competitiveness of Iraqi dates exports based on a set of quantitative indicators and shows the role of Trade activities represented by international marketing that ensures the flow of goods and services from production until they reach the consumer. The research found a competitive advantage for Iraq in its exports of dates, as the Revealed Comparative Advantage - RCA showed a remarkable rise during the years of study and reached 26.98 in 2008, as for the Concentration Index (H), which represents the concentration of exports in a product or a limited number of products. More than 0.5 came in all the years of the study and it reached 0.91 in 2010. That means, the concentration of Iraqi agricultural exports with a large percentage in dates exports, which means placing agricultural exports and the agricultural trade balance in a difficult position if crop production is exposed to shocks that affect the quality and quantity of production, such as epidemic pests, bad weather or price disturbances in global markets. The research recommended using the comparative advantage that distinguishes Iraq in the production of dates and working to increase the market share by finding new marketing channels. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تشكل تنمية الصاد ا رت في بيئة اقتصادية مفتوحة الحلل اففللل فلي تسلريي وتيلرة النملو ايقتصلادي ويحلوب البحلا بتحيليب الحلدرة التنافسلية لصاد ا رت التمور الع ا رقية اعتماداً على مجموعة من المؤش ا رت الكمية وتبين دور افنشطة التجارية متمثللة بالتسلويق اللدولي اللضي يللمن تلدفق السللي والخلدمات ملن اينتلا لغايلة وصلول ا بالشلكل المطللوى اللى المسلت ل وتوصلل البحلا اللى وجلود ميلزة تنافسلية للعل ا رق فلي صاد ا رته من التمور اض بين مؤشر الميزة النسبية الظاهرية ارتفاعاً ملحوظاً خلال سنوات الد ا رسة وصلت الى 26.98 في عاب 2008 اما مؤشر التركز والضي يمثل تركز الصاد ا رت في منتج او عدد محدود من المنتجات فحد جاء اكثر من 0.5 لجميي سنوات الد ا رسلة ووصلل اللى 0.91 في عاب 2010 أي تركز الصاد ا رت الز ا رعية الع ا رقية وبنسبة كبيرة في التمور مما يعني وللي الصلاد ا رت الز ا رعيلة والميل ا زن التجلاري الز ا رعي في موقف صعى في حال تعرض انتا المحصول الى صدمات تؤثر في جودة وكمية الإنتا كالآفات الوبائية وسوء افحوال الجوية او ايلط ا ربات السعرية في افسواق العالمية. اوصى البحا باستغلال الميزة النسبية التي يتميز ب ا العل ا رق فلي انتلا التملور والعملل عللى زيادة الحصة السوقية من ا عن طريق إيجاد مسال تسويحية جديدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)