يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.36s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Factors Affecting Arab Students' Selection of Jordanian Universities. (English)

    المصدر: An-Najah University Journal for Research, B: Humanities; 2015, Vol. 29 Issue 5, p931-960, 30p

    Abstract (English): This study aimed to investigate factors affecting Arab students’ selection of Jordanian Universities, which include (quality of education services, marketing communication, education cost, physical environment, university location & environmental factors). To achieve the purpose of the study, a structured questionnaire was developedand includes (52) items, the Cronbachs Alpha for the instrument (0.949). A convenience sample technique was used to collect the data from a sample of (375) students distributed over (10) universities in Amman area, (358) questionnaires were returned with response rate (95.46%). The result of the study showed that there was an effect of independent variables on Arab students’ selection of Jordanian universities. Results also revealed that quality of education services, environmental factors, and cost of education were the most factors affecting Arab students’ selection of universities, and there is no difference in their selection according to gender, marital status, and family income, while their selection affected by their nationality. Study also recommends universities to improve the quality of education services, marketing communication and using different promotion tools, specially the web site of the universities. And to pay attention to physical environment like parking, and try to decrease the education cost. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ھدفت ھذه الدراسة إلى معرفة العوامل المؤثرة في اختيار الطلبة العرب للجامعات الأردنية، والمتمثلة في كل من (جودة الخدمة التعليمية، الاتصالات التسويقية، كلفة خدمات التعليم، البيئة المادية، الموقع الجغرافي للجامعة، والعوامل البيئية). شملت أداة الدراسة على (52) فقرة موزعه على سبعة مجالات ھي (جودة الخدمة التعليمية، الاتصالات التسويقية، كلفة خدمات التعليم، البيئة المادية، الموقع الجغرافي للجامعة، العوامل البيئية، والاختيار)، وبلغت الدرجة الكلية للإتساق الداخلي باستخدام اختبار معامل كرونباخ ألفا (0.944). تم تطبيق أداة الدراسة على عينة تكونت من(375) طالباً وطالبة موزعة على (10) جامعات في العاصمة عمان، تم اختيارھم بالطريقة الميسرة، وكانت الاستبانات المستردة والصالحة للتحليل (358) استبانة بنسبة استجابة (95.46)%. أظھرت نتائج الدراسة وجود أثر لكل من المتغيرات المستقلة على اختيار الطلبة العرب للجامعات الأردنية، كما أشارت نتائج الدراسة إلى أن (جودة الخدمة التعليمية والعوامل البيئية وكلفة خدمات التعليم) ھي العوامل الأكثر تأثيراً في اختيار الطلبة العرب للجامعات الأردنية التي يدرسون فيھا، وعدم وجود فروق في اختيار الطلبة العرب للجامعات التي يدرسون فيھا تعزى إلى متغير النوع، والحالةالاجتماعية ودخل الأسرة والتخصص. بينما توجد فروق في اختيار الطلبة العرب للجامعات الأردنية التي يدرسون فيھا تعزى إلى متغير الجنسية. وقد أوصت الدراسة بأن تقوم الجامعات بتحسين جودة الخدمة التعليمية، وتعزيز الاتصالات التسويقية، والاھتمام بالوسائل المختلفة لترويج الجامعات الأردنية للطلبة العرب وبخاصه الاھتمام بالموقع الإلكتروني، والاھتمام بالبيئة المادية كالاھتمام بمواقف السيارات مثلا ، وخفض تكاليف الدراسة حيث لھا تأثير في اختيار الطلبة العرب للجامعات الأردنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of An-Najah University Journal for Research, B: Humanities is the property of An-Najah National University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)