يعرض 1 - 3 نتائج من 3 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.33s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تقييم منتجي الخضار في محافظتي البلقاء والمفرق في الأردن لاحتياجاتهم التدريبية في مجالات الإنتاج والتسويق والإدارة (Arabic)

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2016, Vol. 12 Issue 4, p1155-1168, 14p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): The study aimed at assessing the extension educational needs as perceived by farmers in the areas of production, marketing and management and to determine whether these perceptions were associated by their socioeconomic characteristics. A random sample of 98 vegetable growers in Balqa and Mafraq Governorates in Jordan was used. Three 4-point Likert-type scales were used as instruments to gather primary data. Cronbach's alpha coefficients (0.88 to 0.91) indicated high internal consistency for the scales. Parametric and nonparametric methods were used to analyze the data based on approximations to normal distribution. Farmers in Mafraq as compared to Balqa were older, more experienced in agriculture, less educated, had less percentage of land owners and part timers and have more than 50% of their income from agriculture. Overall, higher ratings were observed for the need for training in marketing and production fields, and the rates were significantly higher for farmers in Mafraq, while ratings were low for the need of training on management for both governorates. Age, education, farming experience, type of holding, farm size and full time farming were important factors in explaining differences in the educational needs. The involvement of public extension staff in the survey adds to the applicability of needs-based extension programs as an ongoing situational analysis. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدفت هذه الدراسة تقييم الاحتياجات الإرشادية كما يراها مزارعي الخضار في مجالات الإنتاج والتسويق والإدارة . استخدمت ثلاثة مقاييس ليكرت رباعية كأداة لجمع البيانات الأولية من عينة عشوائية من 98 مزارعا في محافظتي البلقاء والمفرق في الأردن. تراوحت قيم معامل ألفا كرونباخ بين 88.0 و 91.0 ،الأمر الذي يعكس وجود اتساق داخلي ٍعال اسة. استخدمت أساليب تحليل البيانات المعلمية وغير المعلمية في ضوء مقاربة توزيع مقاييس في مقاييس الدر ً الدراسة للتوزيع الطبيعي. وأكثر خبرة في الزراعة أظهرت النتائج أن مزارعي المفرق مقارنة بنظرائهم في البلقاء أكبر عمرا ً ولديهم نسبة أقل من المالكين في الحيازات الزراعية ومن غير المتفرغين للزراعة ونسبة أكبر من بينهم تشكل وأقل تعليما الزراعة أكثر من 50 %من الدخل. أشارت نتائج الدراسة أن اتجاهات المزارعين جاءت عالية بشكل عام نحو احتياجات التدريب في مجالات التسويق والإنتاج ، وكانت المتوسطات أعلى بشكل جوهري لمزارعي المفرق، بينما كانت الاحتياجات متدنية للمزارعين في كلا المحافظتين في مجال الإدارة. وقد وجد أن متغيرات العمر والتعليم والخبرة في الزراعة ونوع وحجم الحيازة والزراعة المتفرغة من العوامل المهمة التي تفسر الفروق بين الاحتياجات التعليمية. وتسهم مشاركة عاملين في الإرشاد الزراعي العام في زيادة فرص تبني برامج للإرشاد الزراعي في ضوء تقييم وتحليل دوري ميداني لاحتياجات المنتجين من خدمات الإرشاد. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Agricultural Marketing in Improving Food Security in Jordan. (English)

    المؤلفون: إحسان علي السالي

    المصدر: Global Journal of Economics & Business; Aug2022, Vol. 12 Issue 4, p486-493, 8p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): The aim of the study was to identify the role of agricultural marketing in improving food security in Jordan. The researcher used the qualitative curriculum. The tool was to prepare a comparative interview, verified its honesty and consistency by the correct scientific methods and distributed to an intentional sample: 35 individuals working, specialists and experts in the agricultural sector. The results of the study showed that most participants in the study emphasized the need for agricultural marketing and its significant role in improving agricultural sector activity in general and in improving food security. There is agreement among all individuals involved in the study on the role of agricultural marketing in improving food security in Jordan regardless of their demographic characteristics such as gender and scientific qualification. In light of the findings, the researcher recommends that many studies and research on the subject should be carried out due to its importance. Training workshops were held for workers and interested persons in the agricultural sector on the importance of agricultural marketing in improving food security. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسةإلى التعرفعلى دور التسويق الزراعي في تحسين األمن الغذائي في األردن، واستخدمت الباحثة املنهج النوعي وتمثلت األداة في إعداد مقابلة شبة مقننة وتم التأكد من صدقها وثباتها بالطرق العلمية الصحيحة وتم توزيعها على عينة قصدية بلغت )35 ( فردا من العاملين وواملختصين والخبراء في القطاع الزراعي وأظهرت نتائج الدراسة أن معظم املشاركين في الدراسة أكدوا على ضرورة التسويق الزراعي ودوره الكبيرفي تحسين نشاط القطاع الزراعي بشكل عام وفي تحسين مستوى األمن الغذائي". و أ ن هناك اتفاق بين جميع األ فراد املشاركين بالدراسة على دور التسويق الزراعي في تحسين األمن الغذائي في األردن بغض النظر عن خصائصهم الديموغرافية كالنوع االجتماعي، املؤهل العلمي وفي ضوء النتائج ي وص ي الباحث بإجراء العديد من الدراسات واألبحاث حول املوضوع نظرا ألهميته. وعقد رشات تدريبية للعاملين واملهتمين في القطاع الزراعي عن أهمية التسويق الزراعي في تحسين األمن الغذائي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Global Journal of Economics & Business is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)