يعرض 1 - 10 نتائج من 15 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.57s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of marketing communication in enhancing the competitiveness of small and medium enterprises, case study of a sample of enterprises in Relizane province. (English)

    المؤلفون: بن حراث العربي

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; 2022, Vol. 8 Issue 3, p368-387, 20p

    Abstract (English): This study aims to highlight the role of marketing communication in enhancing the competitiveness of small and medium scale enterprise in Relizane province, In order to achieve this goal, a questionnaire has been designed and distributed on a sample of 37 SMEs. The gathered data was analyzed and processed using the SPSS16 statistical program. The finding of the study revealed the awareness of the selected small and medium scale enterprises of the importance of marketing communications and its positive impact on the competitiveness. However, a very limited number of SMEs in the province use the integrated marketing communications mix; Basically, this is due to the limited financial resources in most of the enterprises. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الاتصالات التسويقية في تحسين تنافسية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة على مستوى ولاية غليزان، ومن أجل بلوغ وتحقيق هذه الغاية، تم تصميم استبيان وتوزيعه على عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم في الولاية بلغ .SPSS عددها 37 مؤسسة، تم تحليل ومعالجة بياناتها باستخدام البرنامج الإحصائي 16 أسفرت الدراسة على جملة من النتائج كان أبرزها هو وعي جميع المؤسسات محل الدراسة بأهمية الاتصالات التسويقية ودعمها لتنافسية المؤسسات، هذا إضافة إلى محدودية عدد المؤسسات أفراد عينة من تستعمل مزيج الاتصالات التسويقية المتكاملة، يرجع ذلك أساسا إلى ضعف الموارد المالية عند معظم المؤسسات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Marketing intelligence in developing the competitive advantage of Jordanian Islamic banks. (English)

    المصدر: International Journal of Islamic Marketing; May2021, Vol. 10 Issue 2, p13-44, 32p

    Abstract (English): In light of contemporary global changes and various transformations in all fields, marketing intelligence has become one of the important issues in the competitiveness of modern business and therefore this study aims to know the role and effect of marketing intelligence in improving the competitiveness of business organizations in a competitive environment of high change, development and creativity, depending on that with Taking into account the study's questions, the study took independent variables (market studies, customer trends and their understanding, production intelligence, Supply intelligence, competitive intelligence, technology intelligence) by using improving the competitive advantage as a mediating variable on the performance of Jordanian Islamic banks, the descriptive and analytical approach was used when testing the study sample (27 branch managers) to reach the objectives of the study. A questionnaire was designed consisting of 35 Question addressed to the study sample. The study found a set of results, the most important of which is that all independent variables (market studies, customer expectations, product intelligence, suppliers' intelligence, competitors' intelligence, technology intelligence) have a role in developing the performance of Islamic banks based on improving the competitive advantage, which helps in increasing the banks' ability to Facing intense competition in the contemporary business environment, Knowing that the marketing management contributes to improving the marketing process, the researcher concluded that the role of variables in influencing the feature was uneven according to the customers 'understanding and the degree of awareness they have about the expected benefits of purchasing banking service products and it may vary according to the bank, its location and the target market sector, and the study recommended the need for continuous understanding For customers and their attitudes, focusing on network marketing, increasing the exploitation of modern technology to develop banking products, and focusing on increasing competitiveness to help Islamic banks grow and achieve greater market share opportunities, number of customers, sales volume and profits. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): في ضوء التغي ا رت العالمية المعاصرة والتحولات المختلفة في جميع المجالات فان الذكاء التسويقي بات احد الموضوعات الهامة في تنافسية الاعمال الحديثة ولذا فان هذة الد ا رسة تهدف الى معرفة دور واثر الذكاء التسويقي في تحسين القدرة التنافسية لمنظمات الاعمال في ظل بيئة تنافسية عالية التغيير والتطور والابداع واعتمادا على ذلك مع الاخذ بعين الاعتبار لتساؤلات الد ا رسة فان الد ا رسة اخذت المتغي ا رت المستقلة)د ا رسات السوق,توجهات الزبائن وفهمها, ذكاء الانتاج, ذكاء التوريد, الذكاء المنافسة, ذكاء التكنولوجيا(باستخدام تحسين الميزة التنافسية كمتغير وسيط على اداء البنوك الاسلامية الاردنية, لقد تم استخدام المنهج الوصفي والتحليلي عند اختبار عينة الد ا رسة)مديرو الفروع(وعددهم) 27 (للوصول لاهداف الد ا رسة, لقد تم تصميم استبانة تتكون من 35 سؤال موجهة لعينة الد ا رسة. توصلت الد ا رسة الى مجموعة من النتائج اهمها ان جميع المتغي ا رت المستقلة)د ا رسات السوق,توقعات الزبائن,ذكاء المنتجات, ذكاء الموردون, ذكاء المنافسون, ذكاء التكنولوجيا(, لها دور في تطوير اداء البنوك الاسلامية بناء على تحسين الميزة التنافسية والتي تساعد في زيادة قدرة البنوك على مواجهة المنافسة الشديدة في بيئة الاعمال المعاصرة, مع العلم ان الادارة التسويقية تساهم في تحسين العملية التسويقية وقد استنتج الباحث ان دور المتغي ا رت في التاثير على الميزة كان متفاوت بحسب فهم الزبائن ودرجة الوعي لديهم حول المنافع المتوقعة لش ا رء منتجات الخدمة المصرفية وقد تتفاوت حسب البنك وموقعة والقطاع السوقي المستهدف, وقد اوصت الد ا رسة بضرورة الفهم المستمر للزبائن وتوجهاتهم والتركيز على التسويق الشبكي وزيادة استغلال التكنولوجيا الحديثة لتطوير المنتجات المصرفية والتركيز على زيادة القدرة التنافسية لمساعدة البنوك الاسلامية في النمو وتحقيق فرص اكبر في الحصة السوقية وعدد الزبائن وحجم المبيعات والا ب راح. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية