يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.47s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تأثري قنوات التسويق اإللكرتوني على سلوك الشراء املستهلك عرب اإلنرتنت دراسة عن فروع العالمات التجارية والوكاالت الرمسية لشركات املواد الغذائية يف إقليم كوردستان - السليمانية. (Arabic)
    كاريطةري كةنالَةكاني بةبازارِكردني ئةليكرتؤني لةسةر هةلَسوكةوتي كرِيين بةكاربةراني ئؤنالين تويَذينةوةيةك لةسةر لقي براند و دةزطا فةرمييةكاني كؤمثانياكاني ماددة خؤراكييةكان لة هةريَمي كوردستان – شاري سليَماني. (Kurdish)

    المصدر: Humanities Journal of University of Zakho (HJUOZ); Jun2022, Vol. 10 Issue 2, p582-593, 12p

    مصطلحات جغرافية: KURDISTAN

    Abstract (English): The main purpose of this study is to show the impact of e-marketing channels on online consumer buying behavior of food item companies that are brand branches or official agencies in Kurdistan Region of Iraq – Sulaymaniyah city. The study's sample consists of (82) employees that are the managers and heads of departments from those companies. The most important conclusion of the research is that predicted independent variables (Social Media Marketing, Website Marketing, and E-mail Marketing) are significant and toward positive effect on the response variable (dependent variable) which is online consumer buying behavior. Furthermore, the results show that (Social Media Marketing) and (Website Marketing) has the most effects on online consumer buying behavior. Likewise, the correlation coefficient between consumer buying behavior and electronic marketing is positive while the sub-variables of (Social Media Marketing and Website Marketing) have a stronger relationship with the dependent variable unlike the sub-variable (Email Marketing) that has a weak relation with the dependent variable. To improve the use of electronic channels for marketing and communication with customers, it is suggested that the management of the companies give more training to the administrative, marketing, sales, customer service, and social media employees, and work more efficiently with these electronic tools. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): كان الغرض الرئيسي من هذه الدراسة إظهار تأثري قنوات التسويق اإللكرتوني على سلوك شراء املستهلكني عرب اإلنرتنت لشركات املواد الغذائية اليت تعد فروعًا للعالمات التجارية أو وكاالت رمسية يف اقليم كردستان - مدينة السليمانية. تكونت عينة الدراسة من )82 )موظفاً من مديري ورؤساء أقسام من تلك الشركات يف املدينة. أهم استنتاجات البحث هي أن املتغريات املستقلة املتوقعة لـ )التسويق مواقع التواصل االجتماعية ، التسويق عرب موقع الويب ، التسويق عرب الربيد اإللكرتوني.( هلا تأثري إجيابي على متغري االستجابة )املتغري التابع( وهو سلوك الشراء للمستهلك عرب اإلنرتنت. عالوة على ذلك ، تُظهر النتائج أن )التسويق عرب مواقع التواصل االجتماعية( و )التسويق عرب موقع الويب( هلما أكرب تأثري على سلوك شراء املستهلك عرب اإلنرتنت. وباملثل ، فإن معامل االرتباط بني سلوك شراء املستهلك والتسويق اإللكرتوني إجيابي بينما املتغريات الفرعية لـ )التسويق عرب وسائل التواصل االجتماعية واملوقع الويب( هلا عالقة أقوى مع املتغري التابع على عكس املتغري الفرعي )التسويق عرب الربيد اإللكرتوني( الذي له عالقة ضعيفة مع املتغري التابع. لتحسني استخدام القنوات اإللكرتونية للتسويق والتواصل مع الزبائن، يُقرتح أن تقدم إدارة الشركات مزيدًا من التدريب للموظفني اإلداريني ، والتسويق ، واملبيعات ، وخدمة الزبائن، وموظفي وسائل التواصل االجتماعي ، والعمل بكفاءة أكرب مع هذه األدوات اإللكرتونية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Humanities Journal of University of Zakho (HJUOZ) is the property of Humanities Journal of University of Zakho and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of E-Commerce on Developing the Competitiveness of Food Manufacturing Facilities. (English)

    المصدر: Alexandria Science Exchange Journal; Jul-Sep2023, Vol. 44 Issue 3, p815-825, 11p

    Abstract (English): The research aimed to identify the impact of ecommerce on developing the competitiveness of food manufacturing facilities in Alexandria Governorate. The research relied on the descriptive analytical approach and used a simple random sample. The number of members of the study sample was 70 individuals working in the marketing departments of food manufacturing facilities in Alexandria Governorate. The study reached a high level of ecommerce application and an increase in the level of competitiveness of food manufacturing establishments in Alexandria Governorate, and the presence of a positive, statistically significant effect of the level of ecommerce application on developing the competitiveness of food manufacturing establishments in Alexandria Governorate, and the presence of a direct, statistically significant effect of the level of ecommerce application on the development of strategies of focus, excellence, and cost (dimensions of competitiveness) of food manufacturing facilities in Alexandria Governorate. The study recommended the need to pay attention to achieving optimal benefit from e-commerce in achieving economic development and to pay attention to providing methods and means that contribute to encouraging companies and projects working in the field of food manufacturing to use ecommerce and work to provide the capabilities and needs that contribute to increasing the ability of companies and institutions working in the field of food manufacturing to achieve excellence and competitiveness. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث التعرف على أثر التجارة الإلكترونية في تنمية القدرة التنافسية لمنشآت التصنيع الغذائي في محافظة الإسكندرية واعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي واستخدم العينة العشوائية البسيطة في جمع بيانات الدراسة، وبلغ عدد افراد عينة الدراسة 70 فرد من العاملين في الإدارات التسويقية لمنشآت التصنيع الغذائي في محافظة الإسكندرية. وتوصلت الدراسة الي ارتفاع مستوى كلا من تطبيق التجارة الإلكترونية والقدرة التنافسية لمنشآت التصنيع الغذائي في محافظة الإسكندرية، وكذلك وجود تأثير طردي ذي دلالة إحصائية لمستوي تطبيق التجارة الإلكترونية على تنمية القدرة التنافسية لمنشآت التصنيع الغذائي في محافظة الإسكندرية ووجود تأثير طردي ذي دلالة إحصائية لمستوي تطبيق التجارة الإلكترونية على تنمية استراتيجيات التركيز، التميز، التكلفة (ابعاد القدرة التنافسية) لمنشآت التصنيع الغذائي في محافظة الإسكندرية. وأوصت الدراسة بضرورة العمل على الاهتمام بتحقيق الاستفادة المثلي من التجارة الإلكترونية في تحقيق التنمية الاقتصادية والاهتمام بتوفير البرامج والدورات التدريبية للأفراد والاهتمام بتوفير الأساليب والوسائل التي تساهم في تشجيع الشركات والمشروعات العاملة في مجال التصنيع الغذائي على استخدام التجارة الإلكترونية في كافة تعاملاتها مع العملاء والعمل على توفير الإمكانيات والاحتياجات التي تساهم في زيادة قدرة الشركات والمؤسسات العاملة في مجال التصنيع الغذائي على تحقيق التميز والقدرة التنافسية وزيادة الحصة السوقية لها وتشجيع الباحثين على اجراء الدراسات والأبحاث المتعلقة بالتجارة الإلكترونية والقدرة التنافسية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Alexandria Science Exchange Journal is the property of Alexandria Science Exchange Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)