يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.41s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تحليل اقتصادي لبعض العوامل المؤثرة في كفاءة تسويق محصول البصل اليابس بأستخدام نموذج انحدار TOBIT. (Arabic)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2022, Vol. 53 Issue 1, p180-186, 7p

    Abstract (English): The study was aimed to evaluate the marketing efficiency of dry Onion crop in Salah al-Deen, as estimate the impact of some quality and quantity factors in the efficiency of marketing process of crop using Tobit regression model. The average marketing efficiency of the research sample was 71.3686%. The marketing margins differed according to the marketing channel followed in marketing the crop. The qualitative and quantitative variables in the model are productivity, family size, distance from the market, educational level. The estimated model revealed that a variable productivity is the most important and influential in marketing efficiency, followed by the variable of the distance between the farm and the market, then the variables of family size and educational level, with less influence according to the estimated model values. The Wald statistical test, which follows the chisquare distribution at degree of freedom d.f4, revealed the significant values of the traits of Tobit regression model as a whole 0.0017 <0.05, this means the independent variables included in the model have a statistically significant effect to predict the value of the qualitative dependent variable. The researchers according to the average value of marketing efficiency has concluded the possibility to raise the value of marketing efficiency by 29.36% in the case of efficient use of resources in the marketing process, as well as the difference in the value of the influence of quantitative and qualitative independent factors on marketing efficiency according to the values of their traits, and the increasment in marketing margins according to the different marketing channels followed in marketing the crop. The research recommended the need to work on increase the marketing efficiency and reducing the high marketing margins received by intermediary agents, with need provide marketing services greater than these intermediaries. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث الى قياس الكفاءة التسويقية لتسويق محصول البصل في محافظة صالح الدين, وكذلك تقدير اثر بعض العوامل النوعية و الكمية في كفاءة العملية التسويقية للمحصول باستخدام نموذج انحدار Tobit, كان متوسط الكفاءة التسويقية لعينة البحث 3686.71 %اما الهوامش التسويقية فقد اختلفت حسب القناة التسويقية المتبعة في التسويق للمحصول, ان المتغيرات النوعية والكمية في النموذج هي, االنتاجية, حجم العائلة, البعد عن السوق, المستوى التعليمي, و نالحظ من النموذج المقدر ان متغير االنتاجية هو االكثر تأثيرا في الكفاءة التسويقية يليه متغير المسافة بين المزرعة والسوق ثم متغيري حجم العائلة و المستوى التعليمي بتأثير اقل حسب قيمة المعلمات للنموذج المقدر, واظهراختباراحصاءة Wald والذي يتبع توزيع كاي عند درجة حرية f.d=4 معنوية معلمات نموذج انحدار توبت ككل 0017.0 < 05.0 وهذا يعني ان المتغيرات المستقلة الداخلة في النموذج ذات تأثير معنوي احصائيا للتنبؤ بقيمة المتغير التابع النوعي الكفاءة التسويقية استنتج الباحثين وحسب قيمة متوسط الكفاءة التسويقية انه باالمكان رفع قيمة الكفاءة التسويقية وبنسبة 36.29 %في حالة االستخدام الكفوء للموارد في العملية التسويقية, وايضا اختالف قيمة تأثير العوامل المستقلة الكمية والنوعية في الكفاءة التسويقية وحسب قيم معلماتها, وارتفاع الهوامش التسويقية باختالف القنوات التسويقية المتبعة في تسويق المحصول, و اوصى البحث بضرورة العمل على رفع الكفاءة التسويقية و ايضا خفض الهوامش التسويقية المرتفعة والتي يستلمها الوكالء الوسطاء مع ضرورة تقديم خدمات تسويقية اكبر من لدن هؤالء الوسطاء. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)