دورية أكاديمية

دور المدرسة الثانوية الأردنية في تفعيل مضامين رسالة عمان

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور المدرسة الثانوية الأردنية في تفعيل مضامين رسالة عمان (Arabic)
Alternate Title: THE ROLE OF JORDANIAN SECONDARY SCHOOL CONCERNING ACTIVATING THE COMPONENTS OF AMMAN MESSAGE. (English)
المؤلفون: السقا, امتثال أحمد, أبو قديس, محمود محمد
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2011, Vol. 38 Issue 2, p2203-2223, 21p
Abstract (English): The study aimed at acknowledging the role of the Jordanian secondary school in the activation of the components of Amman Message according to their principles and their teachers, and acknowledging the effect of gender, job title, academic qualification and kind of school variables on their points of view. In order to achieve the aim of the study, a questionnaire was developed and represented in 74 clauses comprised of three domains. Validity and stability of the instrument were checked. The questionnaires were applied on a stratified sample included (131) school principals and (1770) teachers from both genders. Data collected were processed statistically. The results of the study revealed the following: -Degree of the activation of the components of Amman Message in the secondary Jordanian school was average in all domains of study. -There were significant differences to the extent of activation of components of Amman Message and those variances were attributed to gender variable, and were to the interest of the females in all domains of the study, and to the kind of school; and were to the interest of the private school in all domains of the study. -There are no significant differences to the extent of the activation of the components of Amman Message regarding the job title variable in all domains of the study, and to the academic qualification, with the exception of citizenship, in the domain of school climate. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تعرف دور المدرسة الثانوية الأردنية في تفعيل مضامين رسالة عمان، وتعرف درجة تفعيل المدارس الثانوية الأردنية لمضامين رسالة عمان من وجهة نظر مديريها ومعلميها، وتعرف أثر متغيرات الجنس، والوظيفة، والتخصص الأكاديمي، ونوع المدرسة في وجهات نظرهم. ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة تكونت من (74) فقرة وزعت على ثلاثة مجالات، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وطبقت على عينة عشوائية طبقية تكونت من (131) مديراً ومديرة و(1770) معلماً، وتم معالجة البيانات إحصائيا. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة تفعيل مضامين رسالة عمان في المدرسة الثانوية الأردنية متوسطة في جميع مجالات الدراسة، وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تفعيل مضامين رسالة عمان تعزى لمتغير الجنس، ولصالح الإناث في جميع مجالات الدراسة، ولمتغير نوع المدرسة، ولصالح المدرسة الخاصة في جميع مجالات الدراسة، وإلى عدم وجود فروق تعزى لمتغير الوظيفة في جميع مجالات الدراسة، وعدم وجود فروق تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي، باستثناء مضمون المواطنة في مجال المناخ المدرسي إذ ظهرت فيه فروق لصالح التخصص الأكاديمي الإنساني. وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index