دورية أكاديمية

الكفاءة التسويقية لمحصول البرتقال بمحافظة الشرقد

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الكفاءة التسويقية لمحصول البرتقال بمحافظة الشرقد (Arabic)
Alternate Title: THE MARKETING EFFICIENCY OF ORANGE IN SHARKIA GOVERNORATE. (English)
المؤلفون: داؤد, محمد ماضى, حسانين, طاهر محمد, عامر, محمد جابر, حامد, أحمد فوزى
المصدر: Zagazig Journal of Agricultural Research; 2017, Vol. 44 Issue 1, p313-323, 11p
Abstract (English): This research aimed to measure the efficiency domestic marketing of orange in Sharkia Governorate, by estimating some marketing efficiency indicators according to the different marketing channels. The study relied on preliminary data from a field sample of farmers and traders and brokers in Sharkia Governorate, in districts of Minya Alkmh and Abu Hammad, where orange cultivation, and trade concentrated. The sample covered the agricultural season 2014—2015. The Analytical methodology includes some mathematical statistical methods such as arithmetic averages, percentages and apply some marketing efficiency including marketing margins and profitability, the spread of consumer pound practical efficiency and price efficiency. The results indicate that marketing margins vary according to marketing channels. The marketing margin for the farmer reached a maximum value of 761.145 pounds / ton when selling to consumers directly, while reaching the lowest value of 311.25 pounds / ton when selling by kalalah method. The wholesaler reached to a maximum value of 255 pounds / ton when buying oranges from farm by kalalah method and less the value of 37.58 pounds / ton when buying oranges from farms by commission. The profit margin for retailer reached a maximum value of 286 pounds / ton when buying oranges directly at the farm gate. While the margin retailer in kalalah method was 186 pounds/ton and in weight method it was 187 pounds/ton. The producer got 100% of the consumer pound when selling to consumers directly, while the producer share at the consumer pound dropped to 54.8% when selling by kalalah method. While the share of wholesaler got the maximum value of 26.9%from the consumer pound when buying by kalalah method from farmer and got less than 4.3% from the consumer pound when buying oranges by commission. The retailer got maximum 24.9 from the consumer pound, when buying directly from the farm and got 18.3% in kalalah method and weight method. The marketing efficiency reached a maximum value 89.2% in sales by weight method to the consumer due to lower marketing costs. The marketing efficiency reached lowest value in case of a sale in the agency commission due to higher marketing costs. The marketing efficiency, according to the standard price reached a maximum value of 63.18% in sales by weight method to the consumer however, this method of selling is used only in very small spaces close to the markets. The marketing efficiency, according to the index reached its lowest value of 46.9% in case of sale in agency commission basis. Low price efficiency in all sale methods used in the orange market in Sharkia Governorate was due to increase production and marketing costs compared to the selling price to the consumer. It is very important to improve this efficiency by reducing production costs and improving marketing services so as to contribute to the improvement of selling prices and increase profits and the high level of marketing efficiency. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف البحث قياس كفاءة التسويق المحلى للبرتقال في محافظة الشرقية وذلك من خلال تقدير بعض مؤشرات الكفاءة التسويقية للبرتقال وفقا للقنوات التسويقية المختلفة، واعتمدت الدراسة على بيانات أولية من عينة ميدانية للمزارعين وللتجار والوسطاء فى محافظة الشرقية وذلك في مركزى منيا القمح وأبو حماد حيث يتركز بهما زراعة البرتقال وتجارته وشملت العينة إنتاج الموسم الزراعي 2015/2014 واعتمدت الدراسة في تحقيق أهدافها على أسلوب التحليل الوصفي للبيانات المتعلقة بموضوع الدراسة واستخدام بعض الأساليب الرياضية والإحصائية مثل المتوسطات الحسابية والنسب المئوية وتطبيق بعض مؤشرات الكفاءة التسويقية منها الهوامش التسويقية والربحية وانتشار جنيه المستهلك هذا بالإضافة إلى الكفاءة العملية والكفاءة السعرية، وبينت النتائج أن الهوامش التسويقية تختلف حسب القنوات التسويقية فنجد أن الهامش التسويقي للمزارع وصل أقصى قيمة 761.145 جنيها/طن عند البيع للمستهلك مباشرة بينما وصل إلى أدنى قيمة 311.25 جنيها/طن عند البيع بطريقة الكلالة، ووصل هامش ربح تاجر الجملة إلى أقصى قيمة 255 جنيها/طن عند شراء البرتقال من المزارع بطريقة الكلالة وأقل قيمة 37.58 جنيها/طن عند شراء البرتقال من المزارع بطريقة العمولة، ووصل هامش ربح تاجر التجزئة أقصى قيمة 286 جنيها /طن عند شراء البرتقال من المزارع مباشرة بطريقة البيع بالوزن على باب المزرعة، وأن المنتج حقق ما قيمته 100% من جنيه المستهلك عند البيع للمستهلك مباشرة، وانخفض نصيب المنتج من جنيه المستهلك الى 54.8% من جنيه المستهلك عند البيع بطريقة الكلالة، بينما وصل نصيب تاجر الجملة من جنيه المستهلك إلى أقصى قيمة 26.9% عند شراء البرتقال من المزارع بطريقة الكلالة ووصل إلى أقل قيمة 4.3% من جنيه المستهلك عند شراء البرتقال في الوكالة من المستهلك مقابل عمولة يتم الاتفاق عليها، وبلغ نصيب تاجر التجزئة أقصى قيمة 24.9% بينما تساوى نصيب تاجر التجزئة من جنيه المستهلك 18.3% فى طريقة البيع كلالة لتاجر الجملة وطريقة البيع بالوزن لتاجر الجملة، ووصلت الكفاءة التسويقية أقصى قيمة لها 89.2% فى طريقة البيع بالوزن للمستهلك وذلك بسبب انخفاض التكاليف التسويقية، ووصلت الكفاءة التسويقية أدنى قيمة وفقا لهذا المؤشر فى حالة البيع فى الوكالة بنظام العمولة .ووصلت الكفاءة التسويقية وفقا للمعيار السعرى أقصى قيمة 63.18% فى طريقة البيع بالوزن للستهللك إلا أن هذه الطريقة من طرق البيع لا تتم إلا فى المساحات الصغيرة جدا القريبة من الاسواق ووصلت الكفاءة التسويقية وفقا للمعيار السعرى إلى أدنى قيمة 46.9% فى حالة البيع فى الوكالة بنظام العمولة، ويرجع إنخفاض الكفاءة السعرية فى جميع طرق البيع المتبعة فى تسويق البرتقال محافظة الشرقية إلى زيادة التكاليف الانتاجية والتسويقية مقارنة بسعر البيع للمستهلك ولابد من تحسين هذه الكفاءة عن طريق خفض التكابف الإنتاجية وتحسين الخدمات التسويقية بما يمهم فى تحسين أسعار البيع وزيادة الارباح وارتفاع مستوى الكفاءة التسويقية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Zagazig Journal of Agricultural Research is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index