دورية أكاديمية

دور المزيج التسويقي في نجاح البنوك التشاركية في المغرب

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور المزيج التسويقي في نجاح البنوك التشاركية في المغرب (Arabic)
المؤلفون: المهدي قيل, ليلى البوشاري.
المصدر: International Journal of Islamic Marketing; may2017, Vol. 6 Issue 2, p72-81, 10p
Abstract (English): In a changing world and in front of an intense competition, the competitive advantage is the effective way to penetrate the market. However, marketing represents a key element to ensure the competitiveness and attract more potential customers. Actually, marketing can ascertain the appropriate segment to operate, innovate by developing products that meet the specific needs of the target and anticipate their expectations, and thus, the company could overtake its competitors and overcome the market share. The Islamic marketing begins to gain momentum in the development of marketing knowledge. Its practical implications for companies and customers are absolutely significant. In fact, it has grown rapidly in recent years and has attracted the attention of many academics, marketing experts. However, this area remains understudied with few empirical studies, especially on the part of the Islamic marketing mix- in accordance with the principles of Sharia -in the development and success of Islamic banking as Morocco prepares to welcome in 2016. In this paper, we highlight the role of the marketing mix - Product, Price, Place and Promotion- in achieving the strategic goals of the bank; we present Islamic banking as a new product in launch phase that requires an adequate strategy for better performance. Then we present the results of a quantitative study aimed to identify the criteria to develop for a better start and a great success of Islamic banks in Morocco. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تسعى البنوك الا سلامية الى تلبية حاجيات ورغبات زبنائها بطريقة تجعلهم راضين عن خدماتها أأكثر من منافس يها التقليديين، ولتحقيق ذلك ف انها تقوم بتصميم مزيج تسويقي يلبي احتياجاتهم ويتناسب مع التغيرات المس تمرة التي تكتسي تلك الاحتياجات، حيث يظهر مزيج الممارسات التسويقية في هذا النوع من البنوك.فالتسويق هو أأداة أأساس ية لأية شركة لكونه يصاحب جميع مراحل دورة حياة المنتجات والخدمات، فكل مرحلة ددة سلفا. 􀟾 تتطلب استراتيجية فعالة للوصول الى الأهداف الاستراتيجية ا يس تعد المغرب حاليا لاس تضافة المصارف التشاركية، هذا النموذج الجديد في النظام البنكي المغربي الذي س يلبي العديد من الاحتياجات والتوقعات كما هو منتظر. ومن أأجل ضمان انطلاقة ناجحة لهذا النموذج التمويلي الجديد، يتعين على البنوك التشاركية وضع خطط تسويقية فعالة لضمان توقعات أأفضل وكذالك لتلبية رغبات العملاء. لذلك، ونظرا لتنوع استراتيجيات التسويق التي يمكن للبنوك أأن تعتمدها في مرحلة الانطلاق، ف اننا نعتقد أأن استراتيجية المزيج التسويقي يمكن أأن تكون مفيدة ومساهمة في تحقيق الأهداف المرجوة. في هذه الورقة، سنسلط الضوء على دور كل من المزيج التسويقي والمنتج والسعر والترويج والتوزيع في تحقيق الأهداف الاستراتيجية للبنك، كما س نقدم الخدمات المصرفية المشاركة كمرحلة اطلاق المنتجات الجديدة مع الأخذ بعين الاعتبار وضع استراتيجية ملائمة للحصول على نتائج أأفضل. وفي الأخير، س نقدم نتائج الدراسة الكمية التي تهدف الى تحديد المعايير القيمية، لبداية أأفضل ولنجاح أأكبر للبنوك التشاركية في المغرب. تحاول هذه الورقة الا جابة على الأس ئلة البحثية التالية: "كيف يمكن لا ستراتيجية تعتمد على المزيج التسويقي أأن تسمح للبنك التشاركي من تحسين تلبية مطالب عملائه؟ وما هي المعايير الأساس ية المتطلبة لاندماج ونجاح البنوك التشاركية في السوق المصرفي المغربي؟" من خلال الا جابة على هذه الأس ئلة، س نحاول بناء واقع الوضع المغربي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:22255850
DOI:10.12816/0035100