دورية أكاديمية

المزيج التسويقي الإسلامي كمتغير وسيط بين جودة الخدمة المصرفية الإلكترونية ورضا العملاء في المصارف الإسلامية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المزيج التسويقي الإسلامي كمتغير وسيط بين جودة الخدمة المصرفية الإلكترونية ورضا العملاء في المصارف الإسلامية (Arabic)
Alternate Title: Islamic marketing mix as a mediation variable between the quality of e-banking service and customer satisfaction in Islamic Banks. (English)
المؤلفون: منيرة المفلح, ريم عوني المطرمي
المصدر: Journal of Islamic Entrepreneurship / Majallatu Riyadati Al-aamali Al-islamiati; may2018, Vol. 3 Issue 2, p78-102, 25p
مصطلحات موضوعية: ONLINE banking, CUSTOMER satisfaction, ISLAMIC finance, MARKETING mix, BANKING industry customer services
Abstract (English): The aim of this study is to investigate the impact of the mediation variable; Islamic marketing, on the relationship between the quality of e-banking services and the satisfaction of customers in Islamic banks in Amman, a random sample of Islamic bank customers was selected. The data was analyzed using Partial Least Square (PLS). The results showed that there is a significant impact between the dimensions of the quality of e-banking services and the Islamic marketing mix in Islamic banks. There is also a significant impact between the Islamic marketing mix and the satisfaction of customers in Islamic banks. In addition, there is no significant impact between the dimensions of Electronic banking service quality and customer satisfaction in Islamic banks. Based on these results, a number of conclusions were grasped; the most important was that the quality of electronic service in Islamic banks was not required from the point of view of customers, and that the use of the Islamic marketing mix effectively improves customer satisfaction. Moreover, the most important recommendations proposed that there is a need to pay attention to the quality of electronic banking services provided to customers to enhance customer satisfaction. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): أختيارعينننة عشننوائية بسننيطة تكونننت مننن عمننلاء المصننارف الإسننلامية، و تننم تحليننل البيانننات باسننتخدام للتوصل إلى النتائج.)Partial Least Squares -PLS (برمجية وقند أظهنرت النتنائج بإننه يوجند تنأثير ذو دلالنة معنوينة بنين أبعناد جنودة الخندمات المصنرفية الإلكترونينة والمنزيج التسنويقي الإسنلامي فني المصنارف الإسنلامية وإننه يوجند تنأثير ذو دلالنة معنوينة بنين المنزيج التسويقي الإسلامي ورضا العملاء في المصارف الإسلامية، وأظهرت ايضا بانه لا يوجد تأثير ذو دلالة معنوية بين أبعاد جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية ورضا العملاء في المصارف الإسلامية. وبالإعتماد على هذه النتائج تم التوصل إلى عدد من الإستنتاجات أهمها بإن جودة الخدمة الإلكترونية فني المصارف الإسلامية لم تكن بالمستوى المطلوب من وجهة نظر العمنلاء، وإن اسنتخدام المنزيج التسنويقي الإسلامي بشكل فعنال يحسنن منن رضنا العمنلاء. واهنم التوصنيات التني توصنلت اليهنا ضنرورة الإهتمنام بجودة الخدمات المصرفية الإلكترونية المقدمة للعملاء للتعزيز رضا العملاء. تهنندف هننذه الدراسننة إلننى اختبننار اثننر المتغيننر الوسننيط وهننو التسننويق الإسننلامي فنني العلاقننة بننين جننودة الخنندمات المصننرفية الإلكترونيننة ورضننا العمننلاء فنني المصننارف الإسننلامية فنني مدينننة عمننان حيننث تننم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Islamic Entrepreneurship / Majallatu Riyadati Al-aamali Al-islamiati is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index