دورية أكاديمية

مدى تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على التلوث اللغوي لدى طلاب عمادة البرامج التحضيرية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية من وجهة نظرهم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مدى تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على التلوث اللغوي لدى طلاب عمادة البرامج التحضيرية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية من وجهة نظرهم (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Social Media on Language Pollution among Students of the Deanship of Preparatory Programs at Imam Muhammad Bin Saud Islamic University From their Point of View. (English)
المؤلفون: محمد أحمد أحمد فتحي زغاري
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Apr2019, Vol. 5 Issue 2, p161-177, 17p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL media in medicine, SOCIAL media, POLLUTION, ORTHOGRAPHY & spelling, CLASSIFICATION, BINS, QUESTIONNAIRES
Abstract (English): The objective of this study is to determine the effect of social media on language pollution among students of the Deanship of Preparatory Programs at Imam Muhammad Bin Saud University. In order to achieve this goal, the researcher identified the concept of linguistic pollution, its classifications and reasons, And the researcher built a questionnaire included (8) items are: linguistic pollution in general, and the pollution of the hybrid, and pollution, and verbal pollution, and synthetic pollution, and the pollution of semantic, and spelling pollution, and public pollution, And then the researcher applied the questionnaire to (200) students of the Deanship of preparatory programs at the University of Imam Muhammad bin Saud Islamic, and found that the study that the impact of social media in part on the linguistic contamination in the sample study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مدى تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على التلوث اللغوي لدى طلاب عمادة البرامج التحضيرية بجامعة الإمام محمد بن سعود من وجهة نظرهم، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بتحديد مفهوم التلوث اللغوي، وتصنيفاته، وأسبابه، وكذلك وسائل التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالتلوث اللغوي، وقام الباحث ببناء استبانة تضمنت ) 8( محاور هي التلوث اللغوي بشكل عام، والتلوث الهجيني، والتلوث الصوتي، والتلوث الصرفي، والتلوث التركيبي، والتلوث الدلالي ، والتلوث الإملائي، والتلوث العامي، ثم قام الباحث بتطبيق الاستبانة على ) 167 ( طالب من طلاب عمادة البرامج التحضيرية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، وتوصلت الدراسة إلى أن هناك تأثيرا لوسائل التواصل الاجتماعي بشكل جزئي على التلوث اللغوي لدى عينة الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2019.5.2.5