دورية أكاديمية

مقاربة تسويقية أخلاقية لمعايير اعتماد الكتب في الخطط الد ا رسية للجامعات الأردنية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مقاربة تسويقية أخلاقية لمعايير اعتماد الكتب في الخطط الد ا رسية للجامعات الأردنية (Arabic)
Alternate Title: Marketing Approaching Ethics for the Standards of Textbooks Accreditation in Jordanian Universities. (English)
المؤلفون: محمد منصور أبوجليل
المصدر: International Journal of Islamic Marketing; sep2019, Vol. 8 Issue 3, p26-47, 22p
Abstract (English): The present study aimed at identifying the extent of the existence of marketing approaching ethics for the standards of textbooks accreditation in Jordanian universities'. The sample consisted of (232) staff members. The descriptive, analytical, and (T-Test) were used for the dual comparisons in testing the hypotheses. Results showed that there was marketing approaching in the four standards (the general in textbooks marketing, the standards related to the responsibilities of publishers "textbooks distributors, the standards related to the rights and responsibilities of textbooks exchange concerned parties, the standards related to marketing mix factors) for the accredited textbooks in Jordanian universities study plans. Moreover, means showed that there was a medial level of agreement on the questions related to each standard of the above mentioned ones. In light of the findings, the study recommended that special emphasis should be given to commitment of publishers "textbooks distributors" by the general standards of textbooks marketing. In addition, publishers and those who are concerned in textbooks accreditation in Jordanian universities should take care of standards related to the rights and responsibilities of the concerned parties in textbooks exchange process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى التعرف على مدى وجود مقاربة تسويقية أخلاقية لمعايير اعتماد الكتب في الخطط الد ا رسية للجامعات الأردنية، تكونت العينة من ) 232 ( عضواً من أعضاء الهيئة )T-Test( التدريسية في الجامعات الأردنية. وتم استخدام الأسلوب الوصفي والتحليلي اوختبار للمقارنات الثنائية في اختبار الفرضيات. وتوصلت الد ا رسة إلى انه توجد مقاربة تسويقية في المعايير الأربعة )العامة في تسويق الكتب، المعايير المتعلقة بمسؤوليات دار النشر "موزع الكتاب"، المعايير المتعلقة بحقوق وواجبات الأط ا رف المعنية في تبادل الكتب، المعايير المتعلقة بعناصر المزيج التسويقي( للكتب المعتمدة في الخطط الد ا رسية للجامعات الأردنية. كما أظهرت المتوسطات الحسابية وج ود مستوى متوسط من الموافقة على الأسئلة الخاصة بكل معيار من المعايير المذكورة. أووصت الد ا رسة بالتأكيد على أهمية الت ا زم دور النشر "موزع الكتاب" بالمعايير العامة في تسويق الكتب، واضطلاعها بمسؤولياتها في تسويق الكتب، مع م ا رعاة هذه الدور والمعنيين باعتماد الكتب في الجامعات الأردنية للمعايير المتعلقة بحقوق وواجبات الأط ا رف المعنية في عملية تبادل الكتب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index