دورية أكاديمية

درجة امتلاك طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية للمها ا رت التكنولوجية المتضمنة في الاقتصاد المعرفي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة امتلاك طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية للمها ا رت التكنولوجية المتضمنة في الاقتصاد المعرفي (Arabic)
Alternate Title: Degree Possession of the Technological Skills Included in the Knowledge-Based Economy by Students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan. (English)
المؤلفون: عائشة بدر أبوصعيليك, منصور احمد الوريكات
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017, Vol. 44 Issue 3, p159-180, 22p
Abstract (English): The study aimed to determine the degree possession of technological skills included in the knowledgebased economy among students of the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan, and to find any statistically significant differences in the degree of possession of technological skills related to students' gender, age, and educational qualification. The study population consisted of all students of the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan for the academic year 2013/2014, a study sample of (400) students were selected using a stratified random method. To achieve the objectives of the study and answer the research questions, the researcher developed a self-administered questionnaire to collect data from students to measure the possession degree of technological skills among students, the questionnaire consisted of(60) items, distributed on (5) areas. The results of the study showed that possession degree of the technological skills involved in the knowledge-based economy among students of the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan were moderate. Also, the results indicated that there were no statistically significant differences attributed to students' gender in all areas of skills, except for thinking skills, in favor of males. In addition, there were no statistically significant differences attributed to students' age in all areas of skills, except for the knowing of basic computer and practical skills, in favor of the age group (24-30). In addition, there were no statistically significant differences attributed to students' educational qualification in all areas of skill, except for the computer and research skills, in favor of graduate students. Based on the findings, the study recommended the following: there is a need for conducting further research on the skills of university students in the light of the knowledge-based economy, to carry out ongoing assessment of the skills of university students', and provide them with feedback about there skills, developing educational programs linked to the labor market. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة الحالية إلى الكشف عن الخدمات الإرشادية المقدمة للطلبة الموهوبين في المدارس الحكومية في محافظة عجلون، تكونت عينة الد ا رسة من ( 125 ) طالباً وطالبة من الصفوف التاسع إلى الثاني الثانوي من الذين تم تصنيفهم بأنهم طلبة موهوبون حسب تصنيف و ا زرة التربية والتعليم ومن الملتحقين في خمس مدارس في محافظة عجلون خلال الفصل 2014 . تم بناء مقياس لقياس الخدمات الإرشادية وطبّق المقياس على أف ا رد عينه الد ا رسة، أظهرت - الد ا رسي الثاني 2013 نتائج الد ا رسة أن مستوى الخدمات الإرشادية بشكل عام كان متوسطاً وكذلك في المجال الاجتماعي الانفعالي والاختيار المهني، في حين كان مرتفعاً في المجال الأكاديمي ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الخدمات الإرشادية المقدمة للطلبة الموهوبين في المدارس الحكومية في محافظة عجلون تعزى إلى الجنس والصف، وأوصت الد ا رسة بعقد دو ا رت تدريبية لمرشدي المدارس لزيادة وعيهم بالطلبة الموهوبين وكيفية تعاملهم ووضع دليل شامل لب ا رمج إرشاد الموهوبين. الكلمات الدالة: الخدمات الإرشادية، الطلبة الموهوبين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.12816/0040656