دورية أكاديمية

الاقتصاد الرقمي واثره في تطوير صناعة السياحة - دراسة تطبيقية لشركات السفر والسياحة داخل مدينة بغداد

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الاقتصاد الرقمي واثره في تطوير صناعة السياحة - دراسة تطبيقية لشركات السفر والسياحة داخل مدينة بغداد (Arabic)
Alternate Title: The Digital Economy and its Impact on the Development of the tourism industry. (English)
المؤلفون: ع بد اللطيف شهاب احمد, وسام قاسم لفته
المصدر: Journal of Administration & Economics; 2019, Issue 118, p320-335, 16p
مصطلحات موضوعية: ECONOMIC development projects, ECONOMIC structure, DEVELOPED countries, DEVELOPING countries, TOURISM
مصطلحات جغرافية: BAGHDAD (Iraq), IRAQ
Abstract (English): The tourism industry has become a compamd industry of the important ones that rely on social and economic development projects to achieve stability and balanced economic and social growth, this makes many countries pay attention to tourism by describing it as a social and cultural phenomenon whose general objective is knowledge, pleasure, rest, recreation and international solidarity , Especially after the adoption of developed countries digital technology which occupies a great place in their Economic and social activities. So became main engine of economic growth... This study has come to reflect the major role played by digital economy in developing economics in general and toussm industry in particular this makes it the core of attention by the State and members of the community because of it's great importance in the development of economy in developed and developing countries as these countries including Iraq become look to tourism as a way to improve their economic and social conditions and diversifying economic structures. The digital economy with its active elements is the main basis for this development and makes the sector more competitive at the local and international levels through its role in activating the tourism movement, whether local or expatriate. The 358 companies in Baghdad were chosen as Tourism and archeology site for study and distributed 170 questionnaires on the companies sample study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): اصبحت صناعة السياحة صناعة مركبة من الصناعات الهامة التي تعتمد على مشاريع التنمية وتطوير الموارد الاقتصادية بهدف تحقيق الاستقرار والنمو الاقتصادي والاجتماعي المتوازن , مما جعل العديد من دول العالم تولي لها الاهتمام وذلك بوصف السياحة بالظاهرة الاجتماعية والثقافية , هدفها العام المعرفة , المتعة , الراحة والاستجمام والتضامن الدولي وخاصة بعد تبني الدول المتقدمة التكنولوجيا الرقمية والتي احتلت مكانة كبيرة في انشطتها الاقتصادية والاجتماعية , واصبحت المحرك الرئيس لنموها الاقتصادي . جاءت هذه الدراسة لتعكس الدور الذي يقوم به الاقتصاد الرقمي في تطوير الاقتصاد بصورة عامة وصناعة السياحة بصورة خاصة مما جعلها محط اهتمام من قبل الدول وأفراد المجتمع كافة لمالها من أهمية كبيرة في تطوير الاقتصاد الوطني لمختلف الدول اذ أصبحت هذه الدول تنظر إلى السياحة بوصفها طريقاً ووسيلة لتحسين الظروف الاقتصادية والاجتماعية لها , ويعد الاقتصاد الرقمي بعناصره الفاعلة محور هذا التطور وجعل القطاع اكثر قدرة على المنافسة على المستوى المحلي والدولي من خلال دوره في تنشيط الحركة ) السياحية سواء المحلية أم الوافدة , وجرى أختيار شركات السفر والسياحة في مدينة بغداد والبالغ عددها ) 853 شركة كما موجود في سجلات وزارة السياحة والاثار موقعا للدراسة وتم توزيع 071 استبانه على الشركات عينة الدراسة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Administration & Economics is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:18136729
DOI:10.31272/jae.42.2019.118.1