دورية أكاديمية

GREŠKE U GOVORU DJECE PRED POLAZAK U ŠKOLU - ULOGA ODGAJATELJA.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: GREŠKE U GOVORU DJECE PRED POLAZAK U ŠKOLU - ULOGA ODGAJATELJA. (Bosnian)
Alternate Title: الأخطاء في كلام الأطفال في مرحلة قبل المدرسية - دور المعلم (Arabic)
ERRORS IN THE SPEECH OF PRESCHOOL CHILDRENTHE ROLE OF AN EDUCATOR. (English)
المؤلفون: Teljigović, Aida, Pehlić, Amina
المصدر: Proceedings of the Islamic Pedagogical Faculty of the University of Zenica / Zbornik Radova Islamskog Pedagoškog Fakulteta u Zenici; dec2019, Vol. 17 Issue 17, p327-347, 21p
Abstract (English): The aim of this paper was to investigate the types of errors occurring in the speech of children before starting school, and in that regard to highlight the educators' role in stimulating the proper speech development of children in a preschool institution. The study included sixty children from the older kindergarten group at the Public Institution Preschool Education. A theoretical analysis method and a participatory observation method were used, while testing and interviewing were used as the techniques. According to the research results errors in the speech of preschool children can be classified into: 1) errors in the articulation of voices (dyslalia), 2) errors in the grammatical structure of language, and 3) errors of a dialectical nature. The conclusion emphasizes the role of an educator who should monitor and examine each child's speech, make a review of the language status of the kindergarten group he / she leads, based on which the work at the beginning of the next kindergarten year should be planned. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Bosnian): Cilj ovog rada bio je istražiti vrste grešaka koje se javljaju u govoru djece pred polazak u školu i s tim u vezi istaći ulogu odgajatelja u podsticanju pravilnog govornog razvoja djece u predškolskoj ustanovi. Istraživanjem je obuhvaćeno šezdesetero djece starije vrtićke grupe JU Predškolski odgoj i obrazovanje. Korištena je metoda teorijske analize i metoda učestvujućeg posmatranja, a od tehnika testiranje i intervjuiranje. Prema rezultatima istraživanja, greške u govoru djece pred polazak u školu mogu se klasificirati u: 1) greške u artikulaciji glasova (dislalije), 2) greške u gramatičkoj strukturi jezika i 3) greške dijalekatske prirode. U zaključku je naglašena uloga odgajatelja, koji treba da prati i ispituje govor svakog djeteta, da napravi pregled jezičkog statusa vrtićke grupe koju vodi, na osnovu čega treba planirati svoj rad na početku naredne vrtićke godine. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): كان الهدف من هذا البحث هو دراسة أنواع الأخطاء التي تحدث في كلام الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة. وفي هذا الصدد يهدف إلى تسليط الضوء على دور المربّين المعلمين في تعزيز موعة الأكبر الكلام السليم للأطفال في رياض الأطفال. وشملت الدراسة ستين طفلا من ا سنا في المؤسسة العامة لرياض الأطفال للتعليم والتربية. تم استخدام طريقة التحليل النظري وطريقة الملاحظة التشاركية، واختبار وتقنيات المقابلة. وفقا لنتائج البحث، يمكن تصنيف الأخطاء في كلام الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة إلى: أ- الأخطاء في نطق الأصوات، ب - الأخطاء في البنية النحوية للغة، ج- الأخطاء ذات الطبيعة اللهجية. ويؤكد في الختام موعة على أهمية دور المعلم، و عليه متابعة كلام كل طفل وفحصه، ودراسة الحالة اللغوية رياض الأطفال التي يقودها، وعلى أساسها يجب أن يخطط عمله في بداية السنة الدراسية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Proceedings of the Islamic Pedagogical Faculty of the University of Zenica / Zbornik Radova Islamskog Pedagoškog Fakulteta u Zenici is the property of University of Zenica, Islamic Pedagogical Faculty and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index