دورية أكاديمية

محددات إستراتجيات تطوير المنتجات الخضراء في الشركات الصناعية في فلسطين

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: محددات إستراتجيات تطوير المنتجات الخضراء في الشركات الصناعية في فلسطين (Arabic)
المؤلفون: عرفات الجبريني, جامعة الخليل
المصدر: Hebron University Research Journal (Humanities); 2019, Vol. 14 Issue 2, p151-178, 28p
مصطلحات موضوعية: GREEN products, NEW product development, STANDARD deviations, INDUSTRIAL goods, SUSTAINABLE development, MULTIPLE regression analysis
مصطلحات جغرافية: PALESTINE
Abstract (English): This study aimed at identifying the most significant determinant strategies of green products development in industrial companies in Palestine, based on the dimensions of Philosophy of enterprise, density of exports, market characteristics, and characteristics of decision-makers. The study population consisted of the companies listed in the records of Hebron Chamber of Commerce and Industry that have excellent class and whose number reached (100) from different sectors. However, based on a random stratified sample, the sample of the study consisted of (60) industrial companies. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical method was used. A statistical questionnaire, which consisted of 41 paragraphs, was prepared for this purpose. Additionally, several statistical methods were used. These methods included the descriptive statistics, such as arithmetic averages, standard deviations, and analytical statistics, such as multiple regression and simple regression The study findings showed that the most important determinants to adopt the strategy of developing green products in industrial companies are those that are related to the philosophy of the companies to conserve the environment. The study recommended the need to develop green products in the companies surveyed to replace their traditional products. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهممحددات إستراتجيات تطوير المنتجات الخضراء في الشركات الصناعية في فلسطين بأبعادها ) فلسفة المنشأة، كثافة الصادرات، خصائص السوق,سمات متخذ القرار( . وقد تكون مجتمع الدراسة من الشركات المدرجة بالغرفة الصناعية في الخليل بدرجة ممتازة ،وعددها) 100 ( شركة من قطاعات مختلفة، في حين تكونت عينة الدراسة من ) 60 ( شركة صناعية، تم سحب عينة عشوائية طبقية، ولتحقيق أهداف الدراسة أستخدم المنهج الوصفي التحليلي، اعتما د ا على استبانه أعدت لهذه الغاية تكونت من ) 41 (فقرة، وقد تم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية، كان من أبرزها مقاييس الإحصاء الوصفي كالمتوسطات الحسابيةوالانحرافات المعيارية,ومقاييس الإحصاء التحليلي كالانحدار المتعدد والانحدار البسيط، وتوصلت الدراسة إلى أن المحددات لتبني إستراتيجية تطوير المنتجات الخضراء في الشركات الصناعية، أهمها تلك المرتبطة بفلسفة المنشأة الصناعية في إستراتيجياتها للمحافظة على البيئة. وقد أوصت الدراسة بضرورة تطوير المنتجات الخضراء في الشركات المبحوثة ليتم إحلالها في السوق مكان منتجاتها التقليدية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Hebron University Research Journal (Humanities) is the property of Hebron University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index