دورية أكاديمية

دور الإعلام السياحي في الترويج لمدينة الشارقة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور الإعلام السياحي في الترويج لمدينة الشارقة (Arabic)
Alternate Title: The Role of Tourism Media in Promoting the city of Sharjah. (English)
المؤلفون: علاء مكي الشمري
المصدر: University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences; 2019, Vol. 16 Issue 2, p312-350, 39p
Abstract (English): This research deals with media and tourism in the UAE and the impact on the tourism industry in the city of Sharjah. It addresses the phenomenon from several axes, some of which belong to institutions and media organizations that are responsible for the provision of media tourism as part of this mission. It also targets researchers and those who are interested in providing documented information with the aim to clarify its importance, identify its weakness and the ways to raise its standard. This is added to proposing thoughtful and scientific recommendations and informing the workers in the field about the results of the questionnaire that was designed and analyzed by the researcher so as to give them opportunities to customize their different programs within the framework of the procedures that the researcher designed. The questionnaire included 24 questions that were answered correctly by 150 respondents out of the total sample of 160, with 10 questionnaires being neglected. The obtained data were verified, adopted and analyzed to draw conclusions. The research questionnaire was evaluated for compliance with the standards of honesty by a number of media professors. After analyzing the results, the researcher concluded that the sample of the study seemed to agree on the effectiveness of the role of tourism media, and showed the consistency of the sample with the impact of media on choosing the destination. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يتناول هذا البحث الإعام السياحي في الإمارات ومدى تأثيره في صناعة السياحة في مدينة الشارقة, يتصدى للظاهرة من محاور عدة, بعضها يخص مؤسسات وجهات إعلامية تعتبر مسؤولة عن تقديم الإعام السياحي كجزء من رسالتها أو يشكل رسالة وهدفا رئيساً لأعمالها. كما أن هذه الدراسة موجهة للباحثين والمهتمين في مجال الإعام والبرامج السياحية لتوفير معلومات موثقة وتهدف إلى توضيح أهمية الإعام السياحي والكشف عن مواطن الضعف فيه وسبل رفع كفاءته, واقتراح توصيات مدروسة وعلمية وإطاع العاملين في مجال الإعام والسياحة إلى نتائج الاستبيان الذي صممه وحلله الباحث الذي من الممكن ان يمنحهم فرصا لتحسين برامجهم المختلفة. وفي إطار الإجراءات قام الباحث بتصميم استبانة تضمنت أربعة وعشرين تساؤلا أجاب عنها بشكل صحيح 150 مبحوثا من مجموع العينة البالغة 160 إذ تم إهمال 10 استبانات, وبعد وصول بيانات كثيرة ممن أجريت عليهم الدراسة تم تدقيق قواعد البيانات الواردة ثم اعتمادها وتحليلها لاستخلاص النتائج وقد تم تحكيم الاستمارة البحثية -لتحقيق معايير الصدق- من قبل عدد من أساتذة الإعام. وخلصت الدراسة بعد تحليل النتائج إلى أن عينة الدراسة بدت متفقة حول فاعلية دور الإعام السياحي, وأوضحت اتفاق العينة حول أثر وسائل الإعام في اختيار مكان التوجه. وأكدت العينة اتفاقها حول دور الفضائيات الإماراتية في بث برامج تعرف بالسياحة في مدينة الشارقة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences is the property of University of Sharjah - Scientific Publishing Unit and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:19962339
DOI:10.36394/jhss/16/2A/13