دورية أكاديمية

بناء اختبار المعرفة النظرية للتكتيك الدفاعي بكرة السلة لطلبة السنة الدراسية الرابعة بكلية التربية الرياضية في جامعة الموصل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: بناء اختبار المعرفة النظرية للتكتيك الدفاعي بكرة السلة لطلبة السنة الدراسية الرابعة بكلية التربية الرياضية في جامعة الموصل (Arabic)
Alternate Title: Constructing theoretical cognition test for the Defensive tactics in Basketball for 4th year Students / College of Sport Education / University of Mosul. (English)
المؤلفون: غيداء سالم عزيز
المصدر: Al-Rafidain Journal For Sport Sciences; 2014, Vol. 20 Issue 64, p357-395, 39p
Abstract (English): The research aims at : Constructing theoretical cognition test for the defensive tactics in basketball for 4th year students / college of sport education / Mosul university. Setting standard degrees for the theoretical cognition test for the Defensive tactics in Basketball for 4th year Students / college of sport education / Mosul university The researcher has adopted the descriptive methodology with the correlating relationships for its convenience to the nature of the research . The research community includes 4th year students as (161) students .On the other hand , the research samples include the construction sample (100) students divided into : reliability sample (30) , survey experiment (10) , discrimination power (60) , while the application sample includes (114) students . The means of collecting data : the researcher has used the questionnaire , analysis , collecting data , and testing as means of collecting data . The tests include : the test of theoretical cognition of the defensive tactics in basketball . The research has required constructing this test for the 4th year students / college of sport education . The construction steps include ( preparing the initial form , preparing the test items on their initial form , finding the scientific features (the jury’s validity and self-validity)of the test , reliability coefficient and the statistical analysis of the items ( ease and difficulty coefficient , and the internal harmony among test items ) as well as finding the key of correctness for test items ). The researcher has used the statistical means : arithmetic means , mode, standard deviation , inversion coefficient , simple correlation coefficient , the assumptive mean of the test , ease and difficulty coefficient , discrimination coefficient and percentage ). The most important results obtained by the researcher are : The cognitive test of the defensive tactic in basketball for 4th year students / college of sport education is a subjective means can guide us in evaluating students . Adopting the standard degrees in evaluating 4th year students in the defensive tactic in basketball . The most important recommendations are : Adopting the cognitive test of the defensive tactics in basketball as a means of evaluating data relating 4th year students / college of sport education. Designing cognitive and informational tests to evaluate data related to the other sport activity . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث الى: -بناء اختبار المعرفة النظرية لمتكتيك الدفاعي بكرة السمة لطمبة السنة الد راسية ال رابعة بكمية التربية الرياضية في جامعة الموصل. -وضع درجات معيارية لاختبار المعرفة النظرية لمتكتيك الدفاعي بكرة السمة لطمبة السنة الد راسية ال رابعة بكمية التربية الرياضية في جامعة الموصل. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي بأسموب المسح لملائمته طبيعة البحث. وتكون مجتمع البحث من طمبة السنة الد راسية ال رابعة والبالغ عددهم ) 161 ( طالب وطالبة، أما عينات البحث فقد اشتممت على عينة البناء ) 111 ( موزعين الى: .) -عينة الثبات ) 31 (، والتجربة الاستطلاعية ) 11 (، والقوة التمييزية ) 61 (، أما عينة التطبيق فقد بمغت ) 114 أما وسائل جمع المعمومات فقد استخدمت الباحثة الاستبيان والتحميل وجمع المعمومات والاختبار كوسائل لجمع البيانات، وقد شممت الاختبا رات على : -اختبار المعرفة النظرية لمتكتيك الدفاعي بكرة السمة، اذ تطمب البحث بناء هذا الاختبار على طمبة السنة الد راسية ال رابعة بكمية التربية الرياضية، وقد تضمنت خطوات البناء الى )اعداد الصيغة الاولية وأعداد فق رات الاختبار بصورته ال ولية، وايجاد الم واصفات العممية للاختبار والمتضمنة )صدق المحكمين والصدق الذاتي(، ومعامل الثبات والتحميل الاحصائي لمفق رات وهي )معامل السهولة والصعوبة، ا ولاتساق الداخمي بين فق رات الاختبار( فضلا عن ايجاد مفتاح التصحيح لفق رات الاختبار(. استخدمت الباحثة الوسائل الاحصائية وهي )المتوسط الحسابي ، المنوال ،الانح راف المعياري ، معامل الالت ا وء ، معامل الارتباط البسيط ، المتوسط الفرضي للاختبار ، النسبة المئوية(. أما أهم الاستنتاجات التي توصمت اليها الباحثة فهي: -ان الاختبار المعرفي لمتكتيك الدفاعي بكرة السمة لطمبة السنة الد راسية ال رابعة بكمية التربية الرياضية وسيمة موضوعية يمكن الاسترشاد بها في تقييم الطمبة. -استخدام الدرجات المعيارية في تقويم طمبة السنة الد راسية ال رابعة في التكتيك الدفاعي بكرة السمة. أما أهم التوصيات فهي: -اعتماد الاختبار المعرفي لمتكتيك الدفاعي بكرة السمة كوسيمة لتقييم المعمومات الخاصة لطمبة السنة الد راسية ال رابعة بكمية التربية الرياضية. -تصميم اختبا رات معرفية ومعموماتية لمتكتيك الهجومي في كرة السمة . لتقييم المعمومات الخاصة بالانشطة الرياضية الاخرى. -تصميم اختبا رات معرفية ومعموماتية لتقييم الطمبة في الانشطة الرياضية الاخرى. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Rafidain Journal For Sport Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index