دورية أكاديمية

المداخل التربوية لتحقيق الاقتصاد الإبداعي بين طلاب التعليم الجامعي النوعي "رؤية مستقبلية"

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المداخل التربوية لتحقيق الاقتصاد الإبداعي بين طلاب التعليم الجامعي النوعي "رؤية مستقبلية" (Arabic)
المؤلفون: خديجة عبدالعزيزعلى إبراهيم
المصدر: Journal of Education - Sohag University; Sep2020, Vol. 77 Issue Part 1, p363-478, 116p
مصطلحات موضوعية: ACADEMIC achievement, HIGHER education, FIELD research, ACHIEVEMENT, VALLEYS
مصطلحات جغرافية: EGYPT
Abstract (English): Objectives: The present study aims to identify the concept, emergence, objectives, and characteristics of creative economy. It identifies the role of creative economy in developing the Egyptian economy and illustrates its fields, industries, and relationships of Faculties of Specific Education to their achievement. Moreover, it defines the reality, obstacles, andmost significant educational approaches to the achievement of creative economy among the students of Faculties of Specific Education in Egypt. The study concludes with a proposed future perspective to the achievement of creative economy among the students of Faculties of Specific Education in Egypt and illustrates its implementation mechanisms. Limits: The study was limited to the reality, obstacles, and most significant educational approaches to the achievement of creative economy among the students of Faculties of Specific Education in Egypt. It was applied to a sample of (447) students at the Faculty of Specific Education at Assuit University and South Valley University. Method: The author utilized the analytical descriptive approach. Results: The field study illustrated the low achievement of creative economy among the students of Faculties of Specific Education because all approaches of creative economy were low. - Many obstacles hinder the achievement of creative economy among the students of Faculties of Specific Education with a high degree, including the obstacles of human potential, finance, administration and legislation, and cooperation with society institutions. Proposed future design: Based on the results of the theoretical and field studies, a proposed future design was developed to achieve creative economy among the students Faculties of Specific Education in Egypt . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مفهوم ونشأة وأهداف وخصائص الاقتصاد الإبداعي. ويحدد دور الاقتصاد الإبداعي في تنمية الاقتصاد المصري ويوضح مجالاته وصناعاته وعلاقات كليات التربية النوعية بإنجازها. علاوة على ذلك ، فإنه يحدد الواقع والعقبات والأساليب التعليمية الأكثر أهمية لتحقيق الاقتصاد الإبداعي بين طلاب كليات التربية النوعية في مصر. وتختتم الدراسة بمنظور مستقبلي مقترح لتحقيق الاقتصاد الإبداعي بين طلاب كليات التربية النوعية في مصر وتوضح آليات تنفيذه. حدود الدراسة: اقتصرت الدراسة على الواقع والمعوقات وأهم المناهج التربوية لتحقيق الاقتصاد الإبداعي لدى طلاب كليات التربية النوعية في مصر. تم تطبيقه على عينة قوامها (447) طالب وطالبة بكلية التربية النوعية بجامعة أسيوط وجامية جنوب الوادي. المنهج: استخدم المؤلف المنهج الوصفي التحليلي. النتائج: أوضحت الدراسة الميدانية ضعف التحصيل في الاقتصاد الإبداعي لدى طلبة كليات التربية النوعية بسبب تدني جميع مناهج الاقتصاد الإبداعي. العديد من المعوقات تحول دون تحقيق الاقتصاد الإبداعي لدى طلبة كليات التربية النوعية بدرجة عالية منها معوقات الإمكانات البشرية والتمويل والإدارة والتشريع والتعاون مع مؤسسات المجتمع. التصميم المستقبلي المقترح: بناءً على نتائج الدراسات النظرية والميدانية ، تم تطوير تصميم مستقبلي مقترح لتحقيق الاقتصاد الإبداعي بين طلاب كليات التربية النوعية في مصر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.12816/EDUSOHAG.2020.105586