دورية أكاديمية

مستوى طلاب اللغة العربية بجامعة الملك خالد فيمهارات الكتابة الأساسية وعلاقته بالاتجاه نحو دراسة اللغة العربية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى طلاب اللغة العربية بجامعة الملك خالد فيمهارات الكتابة الأساسية وعلاقته بالاتجاه نحو دراسة اللغة العربية. (Arabic)
Alternate Title: The level of Arabic Majors at King Khaled University (KKU) in the Basic Writing Skills and its relation of Attitude Towards Studying Arabic Language. (English)
المؤلفون: محمود هلال عبدال
المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2020, Vol. 28 Issue 5, p219-242, 24p
Abstract (English): he current study investigated the level of Arabic Majors at King Khaled University (KKU) in the Basic Writing Skills and its relation of Attitude Towards Studying Arabic Language. For achieving this objective, the materials and instruments of study have been designed which were represented in: A list of basic skills of writing, A test of basic skills of writing in light of this list, an attitude scale towards studying the Arabic language, and verifying the validity and reliability of these instruments has been done. The participants of study were among Arabic majors at KKU. The findings have been statistically interpreted. Finally, significant recommendations and suggestions were presented. The findings revealed that there is a low level of Arabic majors at KKU in their basis skills of writing and their attitude towards studying the Arabic language was low as well. A correlated relationship was found between the level of Arabic majors at KKU in the basic skills of writing and their attitude towards studying the Arabic language. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث الحالي الكشف عن مستوى طلاب اللغة العربيةبجامعة الملك خالد فيمهاراتا لكتابة الأساسية وعلاقته بالاتجاه نحو دراسة اللغة العربية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد مواد وأدوات البحث، والتي تمثلت في: قائمة بالمهارات الأساسية للكتابة، اختبار المهارات الأساسية للكتابة في ضوء تلك القائمة، مقياس الاتجاه نحو دراسة اللغة العربية، ثم التأكد من ثبات وصدق تلك الأدوات، ثم اختيار مجموعة البحث من طلاب اللغة العربية بجامعة الملك خالد عام 1438/1439ه، وكان عددها (30) طالبًا، ثم تطبيق اختبار الكتابة ومقياس الاتجاه نحو دراسة اللغة العربية على عينة البحث، ثم التحليل الإحصائي وتفسير النتائج وتقديم التوصيات والمقترحات. وقد توصلت النتائج إلى:انخفاضمستوى طلاب اللغة العربية بجامعة الملك خالد فيمهارات الكتابة الأساسية، كما أظهرت انخفاضاتجاه طلاب اللغة العربية بجامعة الملك خالد نحو دراسة اللغة العربية ، كما أظهرت وجودعلاقة ارتباطيةبين مستوى طلاب اللغة العربية بجامعة الملك خالد فيمهارات الكتابة .الأساسية واتجاههم نحو دراسة اللغة العربية [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index