دورية أكاديمية

دورالجامعاتالسعوديةفيمواءمةمخرجاتالتعليم العاليومتطلباتالتنميةاملستدامةوفق رؤية (2030)فياململكةالعربيةالسعودية:دراسةتحليلية آلراءالقياديةاإلداريةفي جامعةالقصيم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دورالجامعاتالسعوديةفيمواءمةمخرجاتالتعليم العاليومتطلباتالتنميةاملستدامةوفق رؤية (2030)فياململكةالعربيةالسعودية:دراسةتحليلية آلراءالقياديةاإلداريةفي جامعةالقصيم. (Arabic)
Alternate Title: The role of Saudi universities in adapting higher education outputs and the requirements of sustainable development according to vision (2030) in Saudi Arabia: An analytical study of the views of administrative leadership in the Qassim University. (English)
المؤلفون: إيناس محمد إبراه
المصدر: Global Journal of Economics & Business; Dec2020, Vol. 9 Issue 3, p537-561, 25p
مصطلحات موضوعية: EDUCATIONAL outcomes, EDUCATIONAL quality, SUSTAINABLE development, LABOR market, JOB vacancies
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): This study aimed to know the role of Saudi universities in the suitability of higher education outcomes and the requirements of sustainable development in accordance with the 2030 vision in Saudi Arabia from the point of view of administrative leadership in the Qaseem University. The study population consisted of administrative leaders in the university, the sample study consisted of 80 members of the administrative leadership, who were chosen as purposive sample. A four themes questionnaire were prepared and validated its reliability and consistency. SPSS was used to process data through statistical methods, and the descriptive approach was used to achieve the objectives of the study. The study results are: Approval of the majority of the study sample on some axes of the qualitative level of graduates, the quality of training programs provided to the community institutions. scientific advisory, scientific projects, seminars and conferences provided by the University which are in accordance with the plans of sustainable development of the state and also in line with the Kingdom's 2030 vision, There are some challenges and problems facing the University of Qassim in the development of the capabilities and skills of graduates to be prepared for the labor market, The approval of each study sample on the role (medium degree) that Saudi universities can play in achieving the quality of their educational outcomes to meet the requirements of sustainable development in the Kingdom according to 2030 vision. The study recommendations: The study recommended: the necessity of emphasizing the suitability of university graduates to the needs and requirements of labor market institutions to meet these needs on the one hand, and to ensure that graduates have access to employment opportunities appropriate to their specialization and the need for the university to continuously improve the areas of quality education and strive to address the weaknesses that are discovered and the development of strengths to achieve continuous scientific progress. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسةإلىمعرفة دور الجامعات السعودية في مواءمة مخرجات التعليم العالي وتحقيق متطلبات التنمية املستدامة وفق رؤية)2030 )في اململكة العربية السعودية من وجهةنظر القياديةاإلداريةفي جامعةالقصيم. تكون مجتمعالدراسةمن القيادات اإلداريةفي الجامعة، وتكونت العينة من عدد )80 )من ا لقيادات اإلدارية، تم اختيارهم بالطريقةالعمدية. تم إعداداستبانةمكونةمن أربعةأقسام وتم التأكد من صدقها وثباتها. واستخدم برنامج SPSS ملعالجة البيانات من خالل األساليب اإلحصائية، واستخدم املنهج الوصفي التحليلي ً لتحقيق أهدافالدراسة.وتوصلتالدراسةإلى عدة نتائج من أهمها: : أوال موافقة غالبية عينةالدراسة علىبعضفقراتمحاورجودةاملستوى النوعي للخريجين، جودة البرامج التدريبية املقدمة ملؤسسات املجتمع، االستشارية العلمية، املشاريع العلمية، والندوات واملؤتمرات املقدمة من الجامعة والتي تتوافق مع خطط التنمية امل ا معرؤيةاململكةلعام ً ستدامة للدولة ومتوافقة أيض 2030 ً ، ثانيا: موافقة كل عينة الدراسة بدرجةمتوسطة على فقرات محور الدور الذي يمكن أن تسهم به الجامعات السعودية في تحقيق مواءمة مخرجاتها التعليمية مع متطلبات التنمية املستدامة وفق رؤية 2030 للمملكة العربية السعودية، وذلك من وجهة نظر القيادات اإلدارية في جامعة القصيم، حيث تراوحت ً نسب اإلجابات ما بين 68 %إلى 21: % ،ثالثا أظهرت النتائج و جودفروقذاتداللةإحصائيةلدرجةإجاباتالقياداتاإلداريةفي جامعةالقصيم ً تبعا ملتغير الجنس فيمحاور جودةاالستشارات العلمية، و جودة املشاريعالعلمية،وجودة البحث العلمي،واملستوى الكلي، عدم وجودفروق ذات داللةإحصائيةلدرجةإجاباتالقيادات اإلداريةفي جام ً عةالقصيم تبعا ملتغيرالجنسفيمحاور جودةاملستوى النوعيللخريجين وجودة املؤتمرات والندو ات، ويعود ذلك لالهتمام كل القيادات اإلدارية بالعملية التعليمية وتحسين مهارات الطالب والطالبات، وكذلك حضور املؤتمرات والندوات املتعلقة بتخصصاتهم. أوصت الدراسة بضرورة التأكيد على مواءمة جودة خريجي الجامعة مع احتياجات ومتطلبات مؤسسات سوق العمل لسد هذه االحتياجات من ناحية، وضمان حصو ل الخريجين على فرص العمل املناسبة لتخصصاتهم، ضرورة اهتمام الجامعة بالتحسين املستمر في مجاالت جودة التعليم والسعي ملعالجة نقاط الضعف التي يتم اكتشافها، وتنمية نقاط القوة بما يحقق التقدم العلمي املستمر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Global Journal of Economics & Business is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25199293
DOI:10.31559/GJEB2020.9.3.5