دورية أكاديمية

دور التسويق الابتكاري في تحقيق الاحتفاظ بالزبون / دراسة استطلاعية في مصرف الشرق الاوسط العراقي للاستثمار.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور التسويق الابتكاري في تحقيق الاحتفاظ بالزبون / دراسة استطلاعية في مصرف الشرق الاوسط العراقي للاستثمار.
المؤلفون: سهاد برقي كامل, م م, هدى هادي حسن, د.
المصدر: Journal of The Iraqi University; 2019, p367-383, 17p
مصطلحات موضوعية: CUSTOMER retention, MARKETING research, BANK management, BANK customers, EMPLOYEE promotions
Abstract (English): The importance of research is also highlighted by highlighting the dimensions of innovative marketing and the importance of the research. And its role in influencing customer retention in the banking sector. The research aims to shed light on the concept of innovative marketing and its importance and its dimensions, as well as to identify the concept of customer retention and the most important benefits obtained from it. The research reached a number of results, the most important of which is that there is agreement in the bank sample research on the dimensions of innovative marketing, Service innovation, price innovation, innovation in promotion, innovation in distribution) and they have a significant impact on customer retention, so it is imperative that the Bank's management promote innovative marketing methods as a reason for maintaining customer retention. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تبرز أهمية البحث الحالي من الناحية الاكاديمية في تقديمه لبعدين مهمين في نجاح أي منظمة، إلا وهما التسويق الابتكاري والاحتفاظ بالزبون، فكلا المتغيرين يعدان عنصرين أساسيين في استمرار أي منظمة واكتساب ميزة تنافسية لها، كما وتبرز أهمية البحث ايضاً من خلال تسليطه الضوء على ابعاد التسويق الابتكاري ودورها في التأثير على عملية الاحتفاظ بالزبون في قطاع المصارف. ويهدف البحث إلى تسليط الضوء على مفهوم التسويق الابتكاري واهميته وابعاده، فضلاً عن التعرف على مفهوم الاحتفاظ بالزبون وأهم الفوائد المتحققة من ذلك، وقد توصل البحث إلى عدد من النتائج أهمها أن هنالك اتفاق في المصرف عينة البحث حول ابعاد التسويق الابتكاري التي تتمثل بـ(الابتكار في الخدمة ، الابتكار في السعر ، الابتكار في الترويج ، الابتكار في التوزيع) وأنها تؤثر بشكل ملموس في تحقيق الاحتفاظ بالزبون، لذا من الضروري أن تقوم إدارة المصرف بتعزيز اساليب التسويق الابتكاري كونها سبب من أسباب تحقيق الاحتفاظ بالزبون [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index