دورية أكاديمية

أساليب تطبيق التربية الإعلامية في مدارس التعليم العام من منظور أخصائي الإعلام التربوي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أساليب تطبيق التربية الإعلامية في مدارس التعليم العام من منظور أخصائي الإعلام التربوي. (Arabic)
Alternate Title: Methods of applying media education in general education schools from perspective of educational media professional. (English)
المؤلفون: عا دٌة محمد عوض ا 
المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Jul-Sep2020, Issue 28, p249-16, 55p
مصطلحات موضوعية: LIBRARY media specialists, TEACHING aids, HIGHER education, CONCEPT learning, STUDENT publications
مصطلحات جغرافية: CAIRO (Egypt)
Abstract (English): The study sought to identify the vision of methods of applying media education in general education schools from perspective of the educational media specialist, by applying to a random sample of students of specific colleges of education, the fourth group consisting of 300 singular from colleges of specific education in Ain Shams and Mansoura universities, as well as investigating a sample of specialists In the field of educational media from the educational media specialist in general education schools and a group of school press directors in the educational departments in the governorates of Cairo and Dakahlia, using two questionnaires from 15/2/2020 to 4/15/2020, and the most important results as following: 1- The study concluded that there is an agreement on the urgent need for media education and the necessity of activating the school role in achieving media education for students in order to develop their ability to think critically, research, and investigate, and to address the cultural media invasion. 2- The results of the study indicated that there is no consensus among specialists in educational media in schools on a unified definition of media education, and that their instability is due to the difference in goal that he wants to achieve by applying those concepts in teaching. 3- The study sample's suggestions came about applying media education in general education schools, where the sample sees that one of the most important ways to apply media education in schools is need to pay attention to the educational role of the media and focus on the positives and warning of negatives as the study sample believes that the media should focus on supervisory models, Good role models in presenting their contents promise to focus on the negatives that would harm society. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف على رؤية أساليب تطبيق التربية الإعلامية في مدارس التعليم العام من منظور أخصائي الإعلام التربوي، وذلك بالتطبيق على عينة عشوائية قوامها ۴۰۰ مفردة من طلاب الفرقة الرابعة في كليات التربية النوعية، جامعتي عين شمس و المنصورة، كذلك تم التطبيق على عينة من المتخصصين في مجال الإعلام التربوي عن أخصائي الإعلام التربوي في مدارس التعليم العام ومجموعة من موجهي الصحافة المدرسية في الإدارات التعليمية بمحافظتي القاهرة والدقهلية، وذلك استخدام استمارتي استبيان وذلك في الفترة من ۲۰۲۰/4/۱5م إلى ۱۰//۲۰۲۰م وكانت النتائج كما يأتي: ١- توصلت الدراسة إلى أن هناك اتفاقا حول الحاجة الماسة لوجود التربية الإعلامية وضرورة تفعيل دور المدرسة في تحقيق تربية إعلامية للطلاب ؛ بهدف تنمية قدرتهم على التفكير الناقد والبحث والاستقصاء، والتصدي للغزو الثقافي الإعلامي. وأشارت نتائج الدراسة إلى أنه ليس هناك إجماع بين المختصين بالإعلام التربوي في المدارس على تعريف موحد للتربية الإعلامية، وأن عدم استقرارهم - هذا - پاتي بسبب اختلاف الهدف الذي يزيد تحقيقه من خلال تطبيق لك المفاهيم في التدريس جات مقترحات عينة الدراسة بشان تطبيق التربية الإعلامية في مدارس التعليم العامي، حيث ترى العينة أن من أهم سبل تطبيق التربية الإعلامية في المدارس ضرورة الاهتمام بالدور التربوي لوسائل الإعلام، والتركيز على الإيجابيات والتحذير من السلبيات، حيث ترى عينة الدراسة في وسائل الإعلام لابد وأن تركز على النماذج المشرفة والقدوات الحسنة في عرض مضامينها و عدم التركيز على السلبيات التي من شأنها الإضرار بالمجتمع [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust is the property of Egyptian Public Relation Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index