دورية أكاديمية

صورة مصر كما تعكسها الحسابات الحكومية الرسمية على وسائل التواصل الاجتماعي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: صورة مصر كما تعكسها الحسابات الحكومية الرسمية على وسائل التواصل الاجتماعي. (Arabic)
Alternate Title: Egypt Image as Reflected by Official Government Accounts on Social Media. (English)
المؤلفون: جیھان سید یحیي
المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Oct-Dec2020, Issue 30, p125-164, 40p
مصطلحات موضوعية: ONLINE social networks, GOVERNMENT accounting, PUBLIC officers, WOMEN'S rights, ECONOMIC reform
مصطلحات جغرافية: EGYPT
Abstract (English): The aim of the study is to identify image of Egypt in the official government accounts on social networking sites, and this study belongs to descriptive studies, and the study depends on the survey method, three months of the official Egyptian accounts were analyzed. The study sample starts with the analysis period from 1/1 / 2020 AD and ends on 3/31/2020. The number of analyzed publications is (1203) published on social media. The content analysis form was used as a basic tool for collecting information. The most important results were the following: - The "Cabinet" was represented by the different ministers at the forefront of the active forces used in presenting Egypt image with official accounts on Instagram, with a percentage of (56%), and "international institutions" came second, with a percentage of (24.6%). After that, the president of the Republic came third with (12.5%), and the “Prime Minister” came in fourth with a percentage of (5.2%). Fifth came the “Armed Forces” with a percentage of (1.7%). - The use of "political justifications" in the forefront of persuasive methods to present Egypt image with official government accounts on Twitter, with a percentage of (63.9%), and in second place came "economic justifications" with a rate of (22.6%), then "Official data and reports" in the third place with a percentage of (8.3%)," "reliance on statistics" in the fourth and last place with a rate of (5.2%). - The feature "internally stable" came in the forefront of the positive features of Egypt image presented by official government accounts on Twitter with a percentage of (53.5%), and in the second one came the feature "step towards economic reform", with a rate of (23.7%), and in the third place the feature of "obtaining global respect" came in (15.5%), then the feature "respects the rights of women" ranked fourth and last with a rate of (7.3%). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث إلى التعرف على طبيعة الصور الموجودة بالمنشورات عن صورة مصر في الحسابات الرسمية الحكومية بمواقع التواصل الاجتماعي، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، وتعتمد الدراسة على منهج المسح، تم تحليل ثلاثة أشهر من الحسابات الرسمية المصرية عينة الدراسة تبدا فترة التحليل من ۲۰۲۰/۱/۱م وتنتهي في ۳/۳۱/ ۲۰۲۰م، وبلغ عدد المنشورات التي تم تحليلها )۱۲۰۳( منشورة على مواقع التواصل الاجتماعي، وتم الاعتماد على استمارة تحليل المضمون كادة أساسية الدراسة، وكانت أهم النتائج ما يلي: - جاء مجلس الوزراء ممثلة في الوزراء المختلفين في صدارة القوي الفاعلة المستخدمة في تقديم صورة مصر بالحسابات الرسمية على موقع إنستجرام، وتلك بنسية منوبة بلغت ( ۵۹ %)، وجاءت المؤسسات الدولية في المرتبة الثانية، وذلك بنسبة مئوية بلغت ( ۲4,6 %)، تلاه رئيس الجمهورية في المرتبة الثالثة بنسبة بلغت ( ۱۲۰۰ %)، وجاء رئيس الوزراء في المرتبة الرابعة بنسبة مئوية بلغت )5,۲%(، وفي المرتبة الخامسة جاء القوات المسلحة بنسبة مئوية بلغت ( ۱۰۷ %) جاء استخدام مبررات سياسية في صدارة أساليب الإقناع والبرهنة العقلية المستخدمة في تقديم صورة مصر بالحسابات الرسمية الحكومية على تويتر، وذلك بنسبة مئوية بلغت ( ۹۳٫۹ %)، وفي المرتبة الثانية جاءت المبررات اقتصادية بنسبة بلغت ( ۲۲۹ %)، ثم بيانات وتقارير رسمية في المرتة الثالثة بنسبة مئوية يلعت ( ۸۰۳ %). و الاعتماد على الإحصائيات في المرتبة الرابعة والأخيرة بنسبة (%۵,۲) - جاءت سعة مستقرة داخليا في مقدمة سعات صورة مصر الإيجابية المقدمة الحسابات الرسمية الحكومية على تويتر بنسبة مئوية بلغت ( 35 %)، وفي المرتبة الثانية جاءت سمة تخطو نحو الاصلاح الاقتصادي، وذلك علية بلغت ( ۲۳۰۷ %)، وفي المرتبة الثالثة جاهث سعة تحظى احترام عالمي بنسبة )۱۵,5%(، ثم عمة تحترم حقوق المرأة في المرتية الرابعة والأخيرة عنسية (%۷۳). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust is the property of Egyptian Public Relation Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index