دورية أكاديمية

أثر تنوع الخدمات المصرفية الإسلامية في تحقيق رضا الزبون - دراسة ميدانية ببنك البركة الجزائري

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تنوع الخدمات المصرفية الإسلامية في تحقيق رضا الزبون - دراسة ميدانية ببنك البركة الجزائري (Arabic)
Alternate Title: The impact of diversifying Islamic banking services in achieving customer satisfaction - An field Study at Al Baraka Bank Algeria. (English)
المؤلفون: عمارة لخضر, يونسي مصطفى
المصدر: Strategy & Development Review; Feb2021, Vol. 11 Issue 2, p350-367, 18p
Abstract (English): This study aims to test the effect of the Islamic banking services on The satisfaction of the customer, These services vary between traditional services, investment services, and social services, as an alternative and strong competitor to traditional banking services, and their provision must be in line with the diverse and renewable needs of customers. The researchers relied on the questionnaire, as it was distributed to a sample of 155 customers of the Algerian Al Baraka Bank. In order to process the data, the SPSS program was used. The study concluded that there is a strong positive Effect of Islamic banking services and customer satisfaction. The study also recommended encouraging this type of services to meet the needs of the customer and satisfy him, as it is the focus of the marketing process and one of the most important strategies that banks focus on. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى اختبــار أثــر الخدمــات المصرفية الإســلامية على رضــا الزبــون، إذ تتنـــوع هاته الخدمات بين الخدمات التقليدية، الخدمات الاستثمارية والخدمات الاجتماعية باعتبارها بديلا ومنافسا قويا لخدمات البنوك التقليدية، وأن تقديمها يجب أن يتماشى مع حاجات الزبائن المتنوعة والمتجددة،اعتمد الباحثان على الاستبانة ،حيث وزعت 155 استبانة على عينة من زبائن بنك البركة الجزائري، وتم تحليلها باستخدام البرنامج الإحصائي spss. توصلت الدراسة إلى وجود أثر ايجابي وقوي بين الخدمات المصرفية الإسلامية ورضا الزبون،كما أوصت الدراسة بتشجيع هذا النوع من الخدمات تلبية لحاجيات الزبون وإرضائه باعتباره محور العملية التسويقية وأحد أهم الاستراتيجيات التي تركز عليها البنوك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Strategy & Development Review is the property of Strategy & Development Review and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index