دورية أكاديمية

دور الثقافة التسويقية في تعزيز ا لدا التسويقي: بحث ميداني في معمل ألبان أبو غريب.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور الثقافة التسويقية في تعزيز ا لدا التسويقي: بحث ميداني في معمل ألبان أبو غريب. (Arabic)
Alternate Title: The Role of Marketing Culture in Enhancing Marketing Performance: A Field Research in Abu- Ghraib Dairy Factory. (English)
المؤلفون: نور قص ي عبد الرز, عبد الله باسم جاس, فاروق عمر بكر
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Apr202, Vol. 5 Issue 8, p117-138, 22p
Abstract (English): The study aims to study the role of marketing culture in enhancing marketing performance by examining the relationship and impact models between them, as the study problem was embodied by questions, including: What is the role of marketing culture in enhancing marketing performance and what is the truth about the relationship between them in the researched organization ?, So the study sample was represented by an Intentional sample, consisting of (32) employees, which included all the personnel working in the marketing department, customer service, and managers at the upper and middle administrative levels. The questionnaire was adopted as a main measurement tool for the study in addition to personal interviews to collect data. The study also relied on the descriptive and analytical approach to present and analyze the data. Several statistical methods have been employed to analyze these data, the most prominent of which are (Pearson Correlation Coefficient, Simple Regression Analysis Method, F- Test and t). Among the most important conclusions reached by the study: The overall marketing culture of the researched organization has influenced the activities and indicators that enhance its marketing performance. As for the most important recommendations presented by the study: The need for the researched organization to benefit from the support of the administration and workers to enhance the marketing culture in the organization by setting the reference framework for the work within the organization and the principles and foundations that guide and govern the work of all individuals working in the organization and focus on the dimensions of the marketing culture to support and enhance the marketing performance. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى دراسة دور الثقافة التسويقية في تعزيز ا لأدا التسويقي من خلال اختبار نماذج العلاقة والأث ر بينهما، إذ أن مشكلة الدراسة تجسدت بتساؤلات منها: ما دور الثقافة التسويقية في تعزيز ا لأدا التسويقي وما حقيقة العلاقة بينهما في المنظمة المبحوثة؟، لذلك تمثلت عينة الدراسة بعينة عمدية مكونه من ) 32 شملت جميع ا لأ ً ( موظفا فراد العاملين في كل من قسم التسويق وخدمة الزبائن والمديرين في المستويات ا لدارية العليا والوسطى. وتم اعتماد ا لاستبانة كأداة عن المقابلات ً قياس رئيسة للدراسة فضلا الشخصية لجمع البيانات، كذلك اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي والتحليلي لعرض البيانات وتحليلها، فقد تم توظيف عدة ومن أهم .)t و F أسلوب تحليل الانحدار البسيط، اختبار ،)Pearson( أساليب احصائية لتحليل هذه البيانات أبرز ها )معامل الارتباط ا لاستنتاجات التي توصلت لها الدراسة: أسهمت الثقافة التس ويقية ً إجمالا للمنظمة المبحوثة في التأثيف في النشاتات والمرشرات التي تعزيز أدائها التسويقي. أما أهم التوصيات التي تقدمها الدراسة: ضرورة استفادة المنظمة المبحوثة من دعم ا لدارة والعاملون لتعزيز الثقافة التسويقية في المنظمة عبف وضع ا لتا ر المرجعي للعمل داخل المنظمة والمنطلقات والأسس التي تسيف وتحكم عمل جميع ا لأفراد العاملون في المنظمة والمركزة على أبعاد الثقافة التسويقية بما يدعم ويعزز ا لأدا التسويقي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.S190920