دورية أكاديمية

تعمل تمارين وقت الفراغ على تحسين رفاهية الطلاب الجامعيين العرب.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تعمل تمارين وقت الفراغ على تحسين رفاهية الطلاب الجامعيين العرب. (Arabic)
Alternate Title: Leisure-Time Exercise improves the Well-being of Arab Undergraduates’ Students. (English)
المؤلفون: كاشف زايد, غدا الخصاونه, إيهاب عمارة, علي أل شاملي, محمود عزب |, أحمد أل حرمله, أسمى أل- أتيح, ناصر أل روحي, محمد حسن
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Jun2021, Vol. 48 Issue 2, p257-269, 13p
Abstract (English): This study aims to evaluate the leisure-time exercise and mental well-being of undergraduate Arab students, and to explore the effect of exercise at leisure on mental health. To achieve these goals, a selfreported exercise scale and Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (W-EMWBS) were administered on a sample consisted of 703 undergraduate Arab students registered in some universities in four Arab countries (318 males, and 385 females; m age = 19.97 ± 1.86) Descriptive statistical showed that the participants had good levels of mental well-being and it also showed that only 26% of them regularly engage in sports activities according to the global recommended health standards, while 39% of them do not practice sports at all. Two-ways Analysis of Variance explored that there was no significant effect of the interaction of gender with exercise on mental-well-being (F (2,655) = 1.799, p =.166), but revealed that participants who used to engage in different levels of exercise and physical activities, during their leisure times, have better levels of mental well-being compared to their physically inactive counterparts (p =.000), but there were no significant gender differences in the level of mental well-being (p =.079). The study concluded that practicing sports in leisure time, even at limited rates, is associated with a high level of mental health and recommended the necessity of providing more support for sports activity at Arab universities due to the effect of sport on promoting mental well-being. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى تقييم ممارسة أوقات الفراغ والرفاهية العقلية للطلاب الجامعيين العرب الطلاب ، واستكشاف تأثير ممارسة الرياضة في أوقات الفراغ على الصحة العقلية. لتحقيق هذه الأهداف ، يتم الإبلاغ عن نفسها مقياس التمرين ومقياس وارويك-إدنبرة للرفاهية العقلية (W-EMWBS) كانا تدار على عينة تكونت من 703 طلاب جامعيين عرب مسجلين في بعض الجامعات في أربع دول عربية (318 ذكر و 385 أنثى ؛ العمر = 19.97 ± 1.86) إحصائية وصفية أظهر أن المشاركين يتمتعون بمستويات جيدة من الصحة العقلية وأظهر أيضًا أن 26 ٪ فقط من ينخرطون بانتظام في الأنشطة الرياضية وفقًا للمعايير الصحية العالمية الموصى بها ، بينما 39٪ منهم لا يمارسون الرياضة إطلاقا. اكتشف تحليل التباين بطريقتين أنه لا يوجد تأثير كبير لتفاعل الجنس مع التمرين على الصحة العقلية (F (2655) = 1.799 ، ص = .166) ، لكنه كشف أن المشاركين الذين اعتادوا الانخراط في مستويات مختلفة من التمرينات البدنية والجسدية تتمتع الأنشطة ، خلال أوقات فراغهم ، بمستويات أفضل من الصحة العقلية مقارنةً بهم النظراء غير النشطين جسديًا (p = .000) ، ولكن لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين في المستوى من الرفاه العقلي (ع = .079). وخلصت الدراسة إلى أن ممارسة الرياضة في أوقات الفراغ حتى في معدلات محدودة ، يرتبط بمستوى عالٍ من الصحة النفسية ويوصى بضرورة ذلك تقديم المزيد من الدعم للنشاط الرياضي في الجامعات العربية لما للرياضة من تأثير على الترويج السلامة العقلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index