دورية أكاديمية

الكفاءة التسويقية ألهم أصناف التمور في العراق.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الكفاءة التسويقية ألهم أصناف التمور في العراق. (Arabic)
Alternate Title: Marketing Efficiency of the Most Important Varieties of Dates in Iraq. (English)
المؤلفون: شعبان عبد الجيد ع, عاصم ُكريم عبد ال, حمد علي محمد شط, معاذ عدنان جميل ا
المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Jun2021, Vol. 12 Issue 6, p479-483, 5p
مصطلحات موضوعية: INDUSTRIAL costs, MANUFACTURING industries, CONSUMER goods, FOOD industry, CROPS, EXPORT marketing, EXPORTS
مصطلحات جغرافية: IRAQ
Abstract (English): Dates are considered one of the most important strategic crops in Iraq, and this crop is grown for local consumption or for export, and its consumption is in the form of fresh or pressed dates, or it is included in many food manufacturing industries, and the date sector in Iraq enjoys a reputation and global recognition as one of the sectors However, the marketing of dates in Iraq has not kept pace with this distinguished situation of the sector, as it faces many problems and obstacles that have negatively affected the efficiency of local and export dates markets, which calls for raising the efficiency of the dates marketing system in particular, in order to enhance the capacity of The sector must meet the needs of the local market and respond to the challenges of the global market.In this research, some marketing indicators for dates were measured, such as absolute and relative marketing margins, the share of the product and intermediaries in the consumer dinar, and the local and export marketing efficiency of the most important varieties of dates in Iraq., while the product, with its production costs, receives the least share of the consumer's dinar payments. The local and export marketing efficiency estimates for dates indicated a decrease in efficiency measures to less than %44 for all types of research, which indicates a defect in the performance of all marketing operations and services for this crop. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعتبر التمور من أهم المحاصيل اإلستراتيجية في العراق، ويزرع هذا المحصول من اجل االستهالك المحلي أو للتصدير، ويكون استهالكه على شكل تمور طازجة أو مكبوسة، أو يدخل في العديد من الصناعات الغذائية التحويلية، ويحظى قطاع التمور في العراق بسمعة أ ّن تسويق التمور في العراق لم يواكب هذا ّة محليًّا وعالمًّيا، إالّ واعتراف عالميين بوصفه واحدًا من القطاعات االقتصادية األكثر تنافسيـــــــــــ الوضع المتميز للقطاع، حيث يواجــــه العديد من المشكالت والعقبات التي انعكست سلبًا على كفاءة أســــواق التمــور المحلّية والتصديرية األمر الذي يدعو إلى رفع كفاءة نظام تسويق التمور بشكل خاص، من أجـــــل تعزيـز قدرة القطاع على تلبية احتياجات السوق المحليّة، واالستجابة لتحديات السوق العالمية. وقد تم في هذا البحث قياس بعض المؤشرات التسويقية للتمور مثل الهوامش التسويقية المطلقة والنسبية، ونصيب المنتج والوسطاء من دينار المستهلك، والكفاءة التسويقية المحلية والتصديرية ألهم أصناف التمور بالعراق، وخلصت الدراسة إلى أن الهامش التسويقي المطلق لتاجر الجملة وتاجر التجزئة يحظى بالنصيب األكبر من مدفوعات دينار المستهلك، بينما يحظى المنتج مع تكاليفه اإلنتاجية بالنصيب األقل من مدفوعات دينار المستهلك. وأشارت تقديرات الكفاءة التسويقية المحلية والتصديرية للتمور إلى انخفاض مقاييس الكفاءة إلى اقل من 44 %لجميع أصناف البحث مما يدل على وجود خلل في أداء جميع العمليات والخدمات التسويقية لهذا المحصول. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:20903634
DOI:10.21608/jaess.2021.184053