دورية أكاديمية

للشاعر محمد الفيتوري 􀀂 أغاني أفريقيا 􀀁 شعرية الانزياح في قصيدة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: للشاعر محمد الفيتوري 􀀂 أغاني أفريقيا 􀀁 شعرية الانزياح في قصيدة (Arabic)
Alternate Title: The poetic of deviation in the poem of African songs by the poet Mohammed Al-Fitouri. (English)
المؤلفون: يسن إبراهيم بشير علي
المصدر: Umm Al-Qura University Journal for Languages & Literature; Aug2021, Issue 28, p303-346, 44p
Abstract (English): The importance of this study comes from the study of stylistic deviation, in one of the texts that represents the early experience of Muhammad al-Fitouri. The study aimed to reveal the artistic value of the poem (Songs of Africa) that carried the title of the first Diwan issued by Al-Fitouri in the year 1955, so the study analyzed the stylistic phenomena dominated in three levels of stylistic deviation in the poem, namely: substitution deviation, synthesis deviation, and phonetic deviation. The study uses the poetic approach that enables the researcher to monitor the linguistic facts under which the studied poetic discourse directs an artistic and aesthetic point of view. The study appeared that the text, which studied, contained many stylistic techniques that contributed to enriching his poetry and in carrying the poet's vision of colonialism and his practices against the African peoples. At the level of substitution deviation, the present techniques were the metaphor and the metonymy image. At the structural level, it emerges the interrogative style and the repetition style that includes appeal, negation, and pronouns. At the vocal level, the two predominant phonemic phenomena were the rhythm of sounds, and the rhythm of rhyme. These stylistic techniques represented an ideal melting pot in which the semantic text structure melted into its artistic structure. As far as these stylistic techniques were artistic tools that enriched the poetry of the text, they also came to bear the rejection of the poem. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تأتي أهمية هذه الدراسة من كونها تدرس شعرية الانزياح، في واحدٍ من النصوص التي تمثّل بواكير تجربة الشاعر محمّد الفيتوري. فقد هدفت الدراسة إلى الكشف عن القيمة الفنّية لقصيدة (أغاني أفريقيا) التي حملت عنوان أوّل ديوانٍ أصدره الفيتوري في العام ١٩٥٥ م، فعملت الدراسة على تحليل الظواهر الأسلوبية المُهيْمنة في ثلاثة من مستويات الانزياح الأسلوبي في القصيدة، وهي: الانزياح الاستبدالي، والانزياح التركيبي، والانزياح الصوتي. وتوظِّف الدراسة المقاربة الإنشائية التي تمكِّن الباحث من رصد الوقائع اللغوية التي يتوجّه الخطاب الشعري المدروس بموجبها وجهةً فنّيةً جماليةً. وقد أظهرت الدراسة أن النص المدروس حوى تقنيات أسلوبية عديدة أسهمت في إثراء شعريته، وفي حمل رؤية الشاعر الرافضة للاستعمار وممارساته ضد الشعوب الأفريقية. ففي مستوى الانزياح الاستبدالي كانت أكثر التقنيات حضوراً، الصورة الاستعارية والصورة الكنائية. وفي المستوى التركيبي، يبرز أسلوب الاستفهام وأسلوب التكرار الذي حوى النداء والنفي والضمائر. وفي المستوى الصوتي، كانت الظاهرتان الصوتيتان المهيمنتان هما إيقاع الأصوات، وإيقاع القافية. هذه التقنيات الأسلوبية مثّلت بوتقةً مثاليةً انصهرت فيها بنية النص الدلالية في بنيته الفنية، فبقدر ما كانت هذه التقنيات الأسلوبية أدوات فنّية أَثْرتْ شعرية النص هي كذلك جاءت حاملةً لرؤية الرفض في القصيدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Umm Al-Qura University Journal for Languages & Literature is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index