دورية أكاديمية

شعر الكربلائيّ الحديث نماذج مختارة س)عليه السلام( صورة ا إ لمام العبّاد راميّة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: شعر الكربلائيّ الحديث نماذج مختارة س)عليه السلام( صورة ا إ لمام العبّاد راميّة. (Arabic)
Alternate Title: Dramatization of Imam Al-Abbas(A.S.) Image in Selected Karbala›i Modern Poetry. (English)
المؤلفون: تغريد خليل حامي, رائد حميد البطّا
المصدر: Karbala Heritage: Quarterly Authorized Journal Specialized In Karbala Heritage; 2021, Vol. 8 Issue 1/2, p370-406, 37p
مصطلحات موضوعية: HARMONY in music, VISION, INTENTION, POETRY (Literary form), AESTHETICS, PERSUASION (Psychology)
Abstract (English): The reader response to the Karbala'i poetry uncovers its richness of dramatization، based on conflict، actions، and characters; rhythmical and musical harmony of a highly organized poetic language; and illusion condensed to symbolize the deep conflict representing a very essential embodied truth in history. Therefore، the elements of text dramatization would achieve the artistic and thematic potential and the intention to enact that truth in the text itself. Due to this، the dramatized sequence of the consecutive actions includes the maximum degrees of tension and drama in visualizing the viewpoint of Imam Al-Abbas(A.S.) which co-occurs with the conflict of actions to reach to a logical dramatized solution. This leads to a clear vision about these actions، and thus reveals the responsive sentiment of such major character in all its involvedness into an effective response. In addition، a dramatized universe that is structured and objective is created for the sake of persuasion and influence and a high aesthetic response. The present study aims to explore the conflict of the major character of Imam Al-Abbas(A.S.) with the discrepancies of life through searching in its dramatized conflict in all forms and frames. Such conflict that results from the sense of tyranny and injustice can accurately mirror the intensity of tragedy within and around the characters participating in the actions. In this regard، the drama vividness، reproduced here، and the poetic language in the text are professionally harmonized to articulate a vital intended truth، well dramatized and well stimulating readers' response and reaction toward the end of the poetic text. The current study depends on particular effective dramatized actions، where the values of these actions are nominated for being actors and responsive in the text. These actions gain their uniqueness in terms of characters acting and reacting with each other and with the sequence of events [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): النصّ الشعري اتساقًا واضحًا، لأجل إبلاغ حقيقة جوهريّة مقصودة بإطار دراميّ مكثّف باعث على تحريك الأحاسيس والانفعالات الوجدانيّة، مما تجذب انتباه القارئ وتشدّه إلى آخر لحظة فيإنَّ نظرة الدارس أو القارئ للشعر الكربلائيّ الحديث تكشف له أنّ هذا الشعر ينماز بثرائه الدراميّ القائم على الصراع والحدث والحوار والشخصيّات؛ لما يتميّز به من تناسق إيقاعيّ وموسيقيّ في تنظيم عالٍ للغة الشعريّة عبر التكثيف الإيحائيّ الرامز بعمق الصراع الدراميّ من تجسيد أعمق حقيقة جوهريّة شهدها التاريخ، وبذلك حقّقت العناصر الدراميّة في النصّ جوهرها الفنيّ والموضوعيّ من جانب، وغايتها القصديّة في توصيل الحقيقة الأساسيّة في النصّ من جانب آخر. اس فإنّ العرض الدراميّ للأحداث المتتابعة تتابعًا سببيًّا وعلى هذا الأس ا في عرض شخصيّة الإمام درام ومنطقيًّا يتضمّن أقصى حدّ من التوتّر وال المتزامنة مع وقوع الأحداث وتأزّمها، فهي تتنامى وتتصارع لتصل إلى  العباّس نهاية دراميّة منطقيّة، تنمّ عن وعي واضح بهذه الأحداث المتأزّمة التي تكشف عن الإحساس الانفعاليّ لشخصيّة محوريّة تكون حاضرة بكلّ ما فيها من حركة وفعل وتوتر تؤثر بشكل مباشر وواضح في فعالية التلقّي ومصيرها، زد على ذلك تقضي إلى كون دراميّ نسقيّ وموضوعيّ قادر على الإقناع والتأثير، ويوفِّر في الوقت نفسه لذّة تلقٍّ جماليّ عالي الكفاءة. ومن ذلك تهدف الدراسة إلى البحث في الشعر الكربلائيّ الحديث عن ة الصورة الدراميّة تعاطي الشخصيّة المركزيّة مع تناقضات الحياة عبر دراس نفسها، بما فيها من إرادة قويّة  بأنماطها وأشكالها في شخصيّة الإمام العبّاس وتحدٍ كبير، التي إنعكسا انعكاسًا كبيرًا في جوهر الأحداث الدراميّة المع ةّرب عن حقيقة الظلم والطغيان، ومصوّرة تصويرًا دقيقًا عمق المأساة وشدّة وقعها في نفوس الشخصيّات، وعليه تتسق الروح الدراميّة مع القوة الشعريّة المكثّفة في قراءة النصّ الشعريّ بصورة متواصلة ومتفاعلة، وفي ضوء ذلك تقوم الدراسة على الأحداث الدراميّة المؤثّرة، إذ تمّ تحديد أهمية الحدث الدراميّ بوصفه عنصرًا فاع ومتفاع في النصّ ويكتسب خصوصيّته وتأثيره بتفاعل الشخصيّات وتصادمها مع أحداث متوالية تواليًا سببيًّا ومنطقيًّا، فشكّلت صورة دراميّة أكثر فعاليّة في الكشف عن مشاهد الصور الدراميّة للشخصيّة المحوريّة في مشهد دراميّ محدّد. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Karbala Heritage: Quarterly Authorized Journal Specialized In Karbala Heritage is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index