دورية أكاديمية

المراكز العلمية في بغداد في العصر العباسي األول.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المراكز العلمية في بغداد في العصر العباسي األول. (Arabic)
Alternate Title: Scientific Centers in Baghdad in first Abbasid Era. (English)
المؤلفون: نور ضياء الدين مح
المصدر: Al-Mustansiriya Journal of Arts; 2020, Vol. 44 Issue 91, Part1, Preceding p1-10, 11p
مصطلحات موضوعية: MOSQUES, MUSLIM scholars, RECONCILIATION, SCIENCE education, SCHOOL councils, SCIENCE students, RESEARCH teams
مصطلحات جغرافية: BAGHDAD (Iraq)
Abstract (English): Scientific centers are the places where people sit for science education has flourished in Baghdad since its inception in various types of science, including the sciences of the Koran and Hadith and took several centers to practice teaching and debates and dialogues after the mixing of the Salami peoples with each other, resulting in intellectual reconciliation appeared clearly at the beginning of the first Abbasid, Were the councils in which the seminars and teaching seminars and various types of science, and the scientific centers before the emergence of schools in Baghdad he mosques and Koranic schools and councils, literary, included research Mbgesin devoted the first part, the importance of science in Islam and the most important scientific centers in the Abbasid first era, and the second topic etiquette learner direction of Sheikha and the corresponding literature due time in the scientific centers, and the rumble of the highlights of the findings of the research group of results was most notably that the scientific centers was the stage of scientific development later led to the establishment of schools, especially in Baghdad and have regular as the school of these centers included the good of the nation Islamic scholars such as Sheikh Sharif Razi and useful as well as science students who Ttelmma on their hands and pour Wa later renowned scholars. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): المراكز العلمية هي المواضع التي يجلس فيها الناس لتعليم العلوم وقد ازدهرت في بغداد منذ نشأتها بمختلف أنواع العلوم ومنها علوم القرآن والحديث وأتخذت عدة مراكز تمارس التدريس والمناظرات والمحاورات بعد اختالط الشعوب السالمية مع بعضها مما أدى الى تالقح فكري ظهر أثره بشكل واضح في بداية العصر العباسي األول ، فكانت المجالس تدور فيها حلقات التدريس والمناظرات شتى أنواع العلوم ،وكانت المراكز العلمية قبل نشوء المدارس في بغداد ، تتمثل بالمساجد والكتاتيب والمجالس االدبية ،وقد تضمن البحث مبحثين خصصت المبحث األول أهمية العلم في االسالم وأهم المراكز العلمية في العصر العباسي االول ،والمبحث الثاني آداب المتعلم أتجاه شيخه والمناظره وآدابها أوقاتها في المراكز العلمية ،ولعلع من أبرز ما توصل أليه البحث مجموعة من النتائج كان من أبرزها أن المراكز العلمية كانت مرحلة من مراحل التطور العلمي أدت فيما بعد الى قيام المدارس وخاصة في بغداد كالمدرسة النظامية ولقد ضمت هذه المراكز خير علماء األمة األسالمية أمثال الشريف الرضي والشيخ المفيد فضالً عن طالب العلم الذي تتلمذا على أيديهم وأصبحوا فيما بعد علماء مشهورين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Mustansiriya Journal of Arts is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index