دورية أكاديمية

دخول )ليس( على الفعل الماضي بين التنظير النحوي والاستعمال اللغوي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دخول )ليس( على الفعل الماضي بين التنظير النحوي والاستعمال اللغوي. (Arabic)
Alternate Title: Entry (not) on the past tense between grammar and linguistic use. (English)
المؤلفون: عبد الحميد حمودي
المصدر: Journal of Human Sciences (19922876); 2021, Vol. 28 Issue 3, p1-22, 22p
مصطلحات موضوعية: VERBS, ARABS, TEAMS, CLASSIFICATION, LANGUAGE & languages
Abstract (English): The Arabic word ( ليس ) lies in a different classification of the grammatical devices. A team of specialists considers it as a verb, another team claims that it is a letter and a third team deals with it according to the structure where it appears. Accordingly, it appears as a verb or a letter while some modern researchers state that it combines features of both the verb and the letter and having the features of the letter overwhelmingly. But, the modern classification considers it as not more than an element of negation that changes the affirmative sentence into a negative one. The difference of its classification sheds its light on the significance of tense. Most grammarians find that it is concerned with the negation of the adverb or with the adverb and futurity by some others. While, other grammarians state that it negates the futurity. The fourth team, on the other hand, mentions that it is used with absolute negation, and the tense of negation is determined by its evidence. They tackled also the structures where it appears stating that it is not used with the past tense and if this happens it will be an exception. But, the investigation in this regard proves the reverse since evidence shows that it appears with the past tense to prove that this structure is common in language use, otherwise how does it come that it is found in most speeches of eloquent Arabs? [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): وقعت )ليسَ( في الخلاف التصنيفي للأدواتِ النحويَّةِ، فذهب فييذ إ لِلذ اَََّّفذل فعذ إ في وفييذ إ الذ إ ي قذلاَ لِاَّفذل ىذي إ ف، و فيي إ ثلل إ ث اََّفل بحس التَّيكي الهي تأتي فيهي فتكذو إ فعذلات تذل ت، وتكذو إ ىيفتذل تذل ت إلذي ، و مَََّّذل الاذلىنو الاعلوذيو ف ذ ذكيَ بع إ ضفم اََّفل جاعَت بينَ الفعليةِ والحيفيةِ، وغلاتْ عليفل وفل إ ت الحيفيةِ، غييَ ال سَ الووفي الح يث يي اََّفل لا تع و تكو عنص ت يا من عنلويِ النفي التي ت ل إ ف عل الجالةِ الاناتةِ الاولَّ فتإحوِّلفل جالةت منفيةت. والخلا إ ف في تصنيفِفل لََّ بظلالِه عل تح ي ال لالةِ الزمنيةِ للنفي بفل، فأَكني النحذويين يذيو اََّفذل تخذت ف ن بنفذي الحذلاِ، وذكي اليو اََّفل تنفي الحلاَ والاست افَ، وذب فيي إ ثلل إ ث لل اََّفل لنفي الاست اف، في ىين يي فيي إ اب إ ع اََّفل لاطل النفذي، ويتح د زم إ ن النفي بفل بحس ال يينةِ، ففي لنفي الحلاِ مل لم توج قيينةإ، فإِ إ وجِ تِ ال يينةإ فللنف إ ي بفل يكو إ بحس ال يينةِ. وتكلَّاوا يََّ ت ضل عل التياكي التي تي إ د فيفل، وذكيوا اَََّّفل لا ت ل إ ف علذ الفعذفِ الال،ذي، فذإِ إ وجذ ذلذ ففذو ذل ذ واذلد إ ، لكنَّ الت صّي يإناِ إ ت للافَ ذل ي لِذ و دت واب إ كنيي إ دللت فيفل )ليسَ( عل الفعفِ الال،ي، ماَّل يإنا إ ت بذها التيكيذ فصذي إ و لئ إ ع في الاستعالاِ اللغوي، ولِ لم ي إ كن كهل فكيفَ و دَ في كلامِ الفإصحلءِ من العيب الهين لا يتطيَّ إ ق الشَّ لِل فصلىتِفم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Human Sciences (19922876) is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index