دورية أكاديمية

Verbal abuse among boy students in the Secondary Schools of Najaf, Iraq.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Verbal abuse among boy students in the Secondary Schools of Najaf, Iraq.
المؤلفون: Ridha, Hayder M. Saadan M.
المصدر: Journal of Human Sciences (19922876); 2021, Vol. 28 Issue 3, p1-18, 18p
مصطلحات موضوعية: SCHOOL bullying, SECONDARY school students, INVECTIVE, PEER mediation, SCHOOL administration, STUDENT activities
مصطلحات جغرافية: NAJAF (Iraq), IRAQ
Abstract (English): The aim of the current research is to determine the degree of prevalence of verbal abuse among secondary school students in Najaf governorate, Iraq, explaining the causes of this phenomenon from the point of view of the researcher, and presenting a set of proposals to confront this phenomenon and reduce it. The researcher used the descriptive and analytical method for its relevance to this type of studies. A questionnaire was designed by the help of educational counselors. The questionnaire was distributed to 100 students from different secondary schools aged from 12 to 14 yrs. Data for the questionnaire were analyzed using statistical methods and frequencies. The study reached results, the most important of which are: That the phenomenon of verbal bullying is widespread in secondary schools to a large extent, and that the most vital reason behind its spread is family interruption, the parent's cultural level, and the socialization style of the bullying student as for ways to confront this phenomenon, it is necessary to prepare a training and qualification program for students who are bullying and their participation in extra-curricular activities, and the need for continuous follow-up by the school administration, teachers, the educational counselor and the family to improve student performance and eliminate this phenomenon. The study recommended the necessity for the Ministry of Education to generalize the student mediation program and apply it on a wider scale in all academic levels up to universities, and to build educational programs to help students face the behavioral problems they live in. The data analyses show that 79.5 % of the boy students demonstrated that their colleagues never abused them verbally. 9.75% of them showed that sometimes they are exposed to verbal attack by some boys. 8.3% stated that they are often exposed to verbal abuse while 2.35% showed that they are very often attacked verbally by their mates. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الهدف من البحث الحالي هو تحديد درجة انتشار الإساءة اللفظية بين طلاب المرحلة الثانوية في محافظة النجف في العراق، وشرح أسباب هذه الظاهرة من وجهة نظر الباحث، وتقديم مجموعة من المقترحات لمواجهة تلك الظاهرة والحد منها. استخدم الباحث الوصف والتحليل لارتباطه بهذا النوع من الدراسات. تم تصميم استبيان بمساعدة المرشدين التربويين. تم توزيع الاستبيان على 100 طالب وطالبة من مختلف المدارس الثانوية تتراوح أعمارهم بين 12 و 14 سنة. تم تحليل بيانات الاستبيان باستخدام الأساليب الإحصائية المتسلسلة. توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها: أن ظاهرة التنمر اللفظي منتشرة في المدارس الثانوية إلى حد كبير، وأن أهم سبب لانتشارها هو الانقطاع الأسري، والمستوى الثقافي للأبويين، وأسلوب التنشئة الاجتماعية لدى الطالب المتنمر أما عن سبل مواجهة هذه الظاهرة فلا بد من إعداد برنامج تدريب وتأهيل للطلاب الذين يتعرضون للتنمر ومشاركتهم في الأنشطة اللاصفية، وضرورة المتابعة المستمرة من قبل إدارة المدرسة والمعلمين. يقوم المرشد التربوي والأسرة بتحسين أداء الطالب والقضاء على هذه الظاهرة. وأوصت الدراسة بضرورة قيام وزارة التربية والتعليم بتعميم برنامج الوساطة الطلابية وتطبيقه على نطاق أوسع في جميع المستويات الأكاديمية حتى الجامعات، وبناء برامج تعليمية لمساعدة الطلاب على مواجهة المشكلات السلوكية التي يعيشونها. تظهر تحليلات البيانات أن 79.5 ٪ من الطلاب الذكور أظهروا أن زملائهم لم يسيئوا إليهم لفظيًا أبدًا. أظهر 9.75 ٪ منهم تعرضهم أحيانًا للهجوم اللفظي من قبل بعض الأولاد. صرح 8.3 ٪ أنهم غالبًا ما يتعرضون للإساءة اللفظية بينما أظهر ٪2.35 أنهم كثيرًا ما يتعرضون للهجوم اللفظي من قبل زملائهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Human Sciences (19922876) is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index