دورية أكاديمية

دور التسويق المستدام في بناء علاقات الزبون – دراسة ميدانية لعدد من شركات الهندسة والتصميم –.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور التسويق المستدام في بناء علاقات الزبون – دراسة ميدانية لعدد من شركات الهندسة والتصميم –. (Arabic)
Alternate Title: The role of sustainable marketing in building customer relationships – A field study for a number of engineering and design companies –. (English)
المؤلفون: شهلاء علي عبد الح
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Dec2021, Vol. 5 Issue 25, p105-121, 17p
Abstract (English): The study aims to examining the relationship between the dimensions of sustainable marketing represented by ethics and social marketing responsibility and its role in building customer relations through value and customer satisfaction from the point of view of marketers, and launched the importance of research on determining the importance of both marketing ethics and social responsibility in building customer relationships. The research sample included (40) marketing people in a number of engineering and design companies and the questionnaire was adopted to poll the sample opinions. The extracted data was analyzed using a set of computerized statistical analysis tools with a statistical system to test the hypotheses, and the practical side included the most important statistical means the arithmetic mean, standard deviation, correlation, and simple and multiple regression where the research was based On two hypotheses, the first main hypothesis is that there is a statistically significant correlation between sustainable marketing and building customer relationships, and the second main hypothesis is that there is a significant significant impact relationship between sustainable marketing and building customer relationships, The most important conclusions were the high level of awareness of the individuals under consideration of the importance of the sustainable marketing dimensions represented in marketing ethics and social responsibility, as well as focusing on building customer relationships by raising the value of the customer and trying to gain his satisfaction, and based on the results reached, the research set a set of proposals, the most important of which was to raise the level of responsibility Social services in companies with the aim of raising the value of the customer and gaining his satisfaction. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى اختبلر العلاقة بين أبعلد التسويق المستدام المتاثلة بل أ لخلاقيلت والمسؤولية الاجتالعمية التسويقية ودورهل في بنلء عملاقلت الزبون من خلا قياة ورضل الزبونأ من وجهة نظر تسويقيين، وانطلق أهاية البحث حو تحديد أهاية كل من أخلاقيلت التسويق والمسؤولية الاجتالعمية في بنلء عملاقلت الزبون. وشالت عمينة البحث ) 40 ( شخصل تسويقيل في عمدد من شركلت الهندسة والتصايم واعمتادت الاستبلنة لاستطلاع آراء العينة وتم تحليل البيلنلت المستخرجة بلستخدام مجاوعمة من ادوات التحليل ا أ لحصليية المحوسبة بنظلم ا أ لحصلي لاختبلر الفرضيلت، وتضان الجلنب العالي أهم الوسليل ا أ لحصليية المتوسط الحسلب والانحراف المعيلري والارتبلط والانحدار البسيط والمتعدد حيث استند البحث عملى فرضيتين الفرضية الرييسة الولى هي توجد عملاقة ارتبلط إحصليية معنوية بين التسويق المستدام وبنلء عملاقلت الزبونأ، والفرضية الرييسة الثلنية هي توجد عملاقة تأثير بين التسويق المستدام وبنلء عملاقلت الزبونأ، وكلنت أهم الاستنتلجلت بلرتفلع مستوى وعي ا أ لفراد قيد البحث بأهاية أبعلد التسويق المستدام المتاثلة بأخلاقيلت والمسؤولية الاجتالعمية التسويقية، وكذلك التركيز عملى بنلء عملاقلت الزبون من خلا رفع قياة الزبون ومحلولة نيل رضله، وبنلء عملى النتليج التي تم التوصل اليهل البحث مجاوعمة من المقترحلت تاثلت أهاهل برفع مستوى المسؤولية الاجتالعمية في الشركلت بهدف رفع قياة الزبون وكسب رضله، الاهتالم بتطبيق ً ايضل أخلاق من داخل الشركة وجعلهل ثقلفة داياة داخل ً يلت التسويق بدأ الشركة وذلك بنشرهل وتدريب الملاكلت التسويقية التي تهتم بحلجلت الزبلين المستهدفين ورغبلتهم وتتفلعمل معه لتحقيق الاتصل الفعل المثار برضل الزبونأ [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.S290421