دورية أكاديمية

مهارات التواصل المفضل توافرها في تدريس مادة االجتماعيات من وجهة نظر معمميها.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مهارات التواصل المفضل توافرها في تدريس مادة االجتماعيات من وجهة نظر معمميها. (Arabic)
Alternate Title: Communication skills preferred In Teaching Social Studies from Teachers` perspective. (English)
المؤلفون: احمد محمد يحيى عز, رناغانم حامد حمد
المصدر: Journal of Historical & Cultural Studies an Academic Magazine; 2021, Vol. 12 Issue 51 Part 1, p146-159, 14p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL science teachers, SOCIAL skills education, WOMEN teachers, EMPATHY, COMMUNICATIVE competence, LISTENING skills, TEST reliability
Abstract (English): The present research aim to identify the Communication skills preferred In Teaching Social Studies from Teachers` perspective . the sample includes (70) male and female teachers of social sciences in the Governorate of Ninevah for the academic year (2020/2021) who were chosen randomly. To achieve the aim of the research and answering the questions, the two researchers have prepared a questionnaire of (49) items distributed among (5) sections ;listening skill ; peaching skill ; reading skill ; writing skill ; and skill of empathy, after testing its reliability and validity. After applting and administrating the instrument and collecting and analyzing data statically by using t-test for two independent samples,the results show the following : - The skill of empathy get the first rank in the communication skills preferred by teachers of social sciences. Then the skills of listening,speaking, reading, and writing followed respectively . The preference percentage scored (%72.959) on ranking scale. The results also show no significant statistical differences among the skills of listening, writing, and empathy between teachers in regards to gender valiable . There are signifieant statistical differences between the skills of speaking and reading for benefit of mail teachers . In the light of the results above, the two researchers set number of canclusions, recommendations and suggestions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث الحالي إلى التعرف على الاتصال يفضل المهارات في تدريس الدراسات الاجتماعية من المعلمين إنطباع . وقد ضمت العينة (70) معلماً ومعلمة العلوم الاجتماعية في محافظة نينوى لصالح عام دراسي (2020/2021) تم اختيارهم عشوائياً. لتحقيق هدف البحث والإجابة على الأسئلة ، أعد الباحثان استبيانًا لـ (49) مادة موزعة على (5) أقسام ؛ مهارة الاستماع. مهارة الخوخ مهارة القراءة ؛ مهارة الكتابة ؛ ومهارة التعاطف بعد اختبار موثوقيتها وصلاحيتها. بعد التطبيق و إدارة الأداة وجمع البيانات وتحليلها بشكل ثابت باستخدام اختبار t لعينتين مستقلتين ، النتائج أظهر ما يلي: - مهارة التعاطف تحصل على المرتبة الأولى في مهارات الاتصال التي يفضلها مدرسو العلوم الاجتماعية. ثم مهارات الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة يتبع على التوالي. سجلت نسبة التفضيل (٪ 72.959) على مقياس الترتيب. النتائج تظهر أيضا عدم وجود أهمية الفروق الإحصائية بين مهارات الاستماع والكتابة و التعاطف بين المعلمين فيما يتعلق بالجنس. هناك هي فروق ذات دلالة إحصائية بين مهارات التحدث والقراءة لصالح معلمي البريد. في ضوء النتائج أعلاه ، حدد الباحثان عدد من حالات الإلغاء والتوصيات والاقتراحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Historical & Cultural Studies an Academic Magazine is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index