دورية أكاديمية

Factors Affecting Consumers’ Online Purchase Intention through Social Media Platforms in Saudi Arabia and Bahrain.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Factors Affecting Consumers’ Online Purchase Intention through Social Media Platforms in Saudi Arabia and Bahrain.
Alternate Title: العوامل المؤثرة على نية المستهلكين للشراء عبر الإنترنت من خلال منصات التواصل الاجتماعي في المملكة العربية السعودية ومملكة البحرين. (Arabic)
المؤلفون: Al-Alawi, Adel Ismail, Eman Mohamed Al Saffar, Zahra Almohammedsaleh, Wahab, Fatima
المصدر: Arab Gulf Journal of Scientific Research; Dec2020, Vol. 38 Issue 4, p242-259, 18p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL media, SOCIAL influence, INTERNET marketing, MOBILE apps
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): Purpose: This paper aims to understand the factors affecting the consumers’ online purchase intention through different social media platforms widely used in Saudi Arabia and Bahrain, such as WhatsApp, Instagram, Snapchat, and Facebook. Methodology: A structured questionnaire was used to measure the influence of perceived risk, social influence, and the social media Apps design and content quality on individuals’ online purchase intention. Data were collected from 171 respondents and analyzed using SPSS software. Findings: The findings indicate that social influence and the social media Apps design and content quality significantly affect consumers’ online purchase intention. In contrast, the perceived risk does not affect the consumers’ online purchase intention. The results also indicated no difference in perception of perceived risk among the respondents, based on age, gender. There was no difference in perception of perceived risk and the social media Apps design and content quality. However, the difference was found in social influence. Originality: This study focused on online purchase intention factors in Saudi Arabia and Bahrain due to the widespread buying of online websites and apps. There are very few studies about this issue in both countries. Research limitations/implications: The research was conducted only in Bahrain and Saudi Arabia. Therefore, the findings cannot be generalized to other countries. Future studies can also follow a comparative approach, finding differences in the customer intention between both regions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الغرض: تهدف هذه الدراسة إلى فهم العوامل التي تؤثر على نية المستهلكين للشراء عبر الإنترنت من خلال منصات التواصل الاجتماعي المختلفة المستخدمة على نطاق واسع في المملكة العربية السعودية ومملكة البحرين، مثل تطبيق واتساب وإنستغرام وسناب شات وفيسبوك. المنهجية: تم استخدام استبيان منظم لقياس تأثير المخاطر المتصورة والتأثير الاجتماعي وتصميم تطبيقات وسائل التواصل الاجتماعي وجودة المحتوى على نية الأفراد للشراء عبر الإنترنت. تم جمع البيانات من 171 مشاركاً في الاستبيان ثم تم تحليلها باستخدام برنامج التحليل الإحصائي .SPSS النتائج: تشير النتائج إلى أن التأثي الاجتماعي وتصميم تطبيقات وسائل التواصل الاجتماعي وجودة المحتوى يؤثران بشكل كبيرعلى نية المستهلكين للشراء عبر الإنترنت. وعلى النقيض من ذلك، فإن المخاطر المتصورة لا تؤثر على نية المستهلكين للشراء عبر الإنترنت. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فرق على أساس العمر ونوع الجنس بين المشاركين في تأثرهم بالمخاطر المتصورة وتصميم تطبيقات وسائل التواصل الاجتماعي وجودة المحتوى. ولكن، تم العثور على الفرق في التأثير الاجتماعي. الأصالة: ركزت هذه الدراسة على العوامل المؤثرة في نية الشراء عبر الإنترنت في المملكة العربية السعودية والبحرين بسبب انتشار عمليات الشراء على نطاق واسع عن طريق المواقع والتطبيقات عبر الإنترنت مؤخراً. كما أن هناك عدد قليل جدا من الدراسات حول هذا الموضوع في كلا البلدين . قيود البحث: تم إجراء البحث فقط في البحرين والمملكة العربية السعودية. ولذلك، لا يمكن تعميم النتائج على بلدان أخرى. كما يمكن للدراسات المستقبلية اتباع نهج المقارنة لإيجاد أي اختلاف بين توجه المستهلكين بين البلدين و استخدام المتغيرات في دراسات أخرى. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Gulf Journal of Scientific Research is the property of Arabian Gulf University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index